Weigering ademtest thuis verzwarende omstandigheden vluchtmisdrijf

Dvv_1205
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Weigering ademtest thuis verzwarende omstandigheden vluchtmisdrijf

#1 , 29 okt 2023 19:14

Hallo,
Een 7-tal maand geleden raakte ik toen ik opweg was naar huis een diamandkoppelpaaltje bij het afslaan naar rechts. Ik was chauffeur van dienst voor de kinderen en had geen druppel op want dat was de afspraak, als ik ze moest vervoeren dienden ze mij ook op tijd te verwittigen zodat ik veilig met hen de baan op kon.
Die nacht zou ik ook nog mijn jongste zoon ophalen rond 2u. Trajecten van Aalst narr huis en vna thuis naar Zootegem en terug. Toch wel wat kilometers en dus geen optie om alcohol te nuttigen.
Als ik chauffeur ben voor de jonge feesters geen drank, punt.
Hoedanook, ik stopte aan het kruispuntje want het is daar wel een verraderlijk wegje waar weinigen denken aan voorrang verlenen. Ik woon namelijk in diezelfde straat en was mij er dus ook zeer van bewust.
Die avond nam ik mijn bocht ongelukkig iets te kort en raakte rakelings het paaltje met mijn bumper en wiel. Opzich leek het helemaal niet zo erg toen ik uitstapte en het paaltje bekeek. Met andere woorden, ik ben niet zomaar gevlucht. Aan het paaltje scheelde niks maar mijn auto was licht beschadigd aan de bumper ( wat verf en licht scheurtje ) en Cardan-as lichtjes geraakt. Uiteindelijk nam ik het besluit om dan toch ( zo’n 100m verder ) naar huis te rijden. Niet de de slimste beslissing achteraf bekeken volgens de garagist want hierdoor verbrandde ik blijkbaar de printplaat in mijn auto. Maw..had hem beter laten staan. En nog erger aan toe stond daar een getuige…Toen ik daar stond zij ze niks maar toen ik vertrok naar huis belde ze de politie. Toen ik thuis kwam was ik in paniek. In eerste instantie omdat ik nu vreesde dat mijn auto het niet ging doen om te gaan werken door dat flikkerend gedoe op mijn dashbord en ten tweede omdat ik mijn jongste zoon niet kon gaan ophalen en naar zijn moeder moest bellen of zij dat niet kon terwijl ze op een verjaardagsfeest was…Na een hoop om- en weergeloop van de garage naar huis om te zien of het niet zo erg was besloot ik domweg om ja toch wel een groot limonadeglas wodka te drinken gemengd met fruitsap om mezelf wat te kalmeren. Dat was alles wat er nog stond trouwens maar goed…Niet mijn slimste zet dus.
Toen ik dan nog maar eens besloot om te gaan kijken naar mijn auto of het dan toch niet te erg was stond de politie plots voor mijn deur. Ze vroegen mij of ik de persoon was die het paaltje had aangereden, ik zei ja en liet ze dan ook binnen. Na wat uitleg liep het uit op discussie en vroegen ze mij dan ook om te blazen, speekseltest enz.
Gezien het ruim 50 min later was dat ze daar toekwamen werd ik tamelijk gefrustreerd omwille van het feit dat ik net gedronken had om wat te kalmeren. Ik wees hun de weg naar buiten en weigerde. Oké, ik nuttig wel regelmatig een drankje maar niet achter het stuur wetende dat ik een code 68 had staan op mijn rijbewijs maw geen alcohol toegelaten. Zo dom ben ik nu ook niet en drugs doe ik al helemaal niet.
Ondertussen zijn we al ettelijke maanden verder en nog geen dagvaarding. Uit het verleden weet ik dat ik een standaard haaranlyse zal mogen voorleggen inzake art42 verval van recht tot sturen. Ik ben toen ik dit tegenkwam in een grote depressie geraakt en mijn drankgebruik is net dan beginnen groeien, heb mij eraan vergrepen omdat ik geen uitweg zag, plots de kinderen die er niet meer zijn ( ben alleenstaande ) maw ik had dit kunnen vermijden maar ik mij laten vangen…
Nu zijn mijn financiën ook niet van de grootste en ik ben bang voor alle kosten die komen gaan. Het ziet er ook niet naar uit dat ik binnen het aantal jaren een nieuwe wagen zal kunnen kopen…
Mijn vorige auto heb ik laten uitschrijven en verzekering opgezegd. Maw ik rijd nu sinds april niet meer. Mijn vraag is dan ook of ik nu niet beter afstand zou doen van mijn rijbewijs om nu testen en kosten te vermijden en om die later te doen en mij neer te leggen bij art42
Mvg, bedankt voor het medeleven en laat het vingerwijzen achterwege want ik ben geen crimineel…wel recidive.

Issued
Berichten: 1233

#2 , 30 okt 2023 08:12

Uit uw uitleg maak ik op dat u in het verleden problemen had met alcohol en dat u heden verslaafd bent. U bent verplicht uw rijbewijs binnen te brengen in geval van verslaving.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 30 okt 2023 08:56

Weigering ademtest/-analyse, en al zeker na ongeval, is redelijk dom , want ook strafbaar.

Recent nog eens wat over aan het opzoeken geweest, en sommige rechters aanzien alcohol drinken nà ongeval en voor de "dienstige vaststellingen" als ... vluchtmisdrijf: zich onttrekken aan de dienstige vaststellingen.
"Nadien iets drinken" maskeert natuurlijk de toestand op moment van ongeval.


Door afstand te doen van je rijbewijs, vermijd je op zich geen kosten.
Maar je kan dat wel doen.
Als je niet van de alcohol kan afblijven, moet je dat wel doen zoals issued al aanhaalt.
Alcohol- of drugverslaving of bepaalde medische aandoeningen, betekenen dat je niet rijgeschikt bent ... en dus je rijbewijs moet inleveren.
Wat zelden vrijwillig gebeurt ...

Als er veroordeling volgt, zal je toch herstelonderzoeken of Art 42 gezien voorgaande opgelegd krijgen.
De testen niet doen betekent dan dat je je rijbewijs ook niet terug krijgt ...

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 30 okt 2023 11:15

Mijn zijn ook enkele zaken gekend waar 'verdachte' na vluchtmisdrijf alcoholische drank had gebruikt.
Na onderzoek werd dat door rechter inderdaad als extra 'bezwarend' aanzien.

Dvv_1205
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2023 01:33

@Issued: Ik werd in 2021 idd wegens een glaasje te veel op rijongeschikt verklaard en heb mij toen herpakt zoals het hoorde. Nu dronk ik zoals ik al zei regelmatig een drankje na mijn werk, of als alles gedaan was zoals mijn inkopen thuis enz..maar dan ook weer geen ongezonde hoeveelheden hé..
Als de kinderen er waren was het zelfs niet aan de orde ook. Nu heb ik mij laten vangen ja en kan je mij dan verslaafd noemen op basis van de laatste 7 maanden. Wel ik heb omwille van die reden ook mijn rijbewijs niet meer teruggevraagd sinds ik het terug mocht ophalen in april en er vorige week heb ik er zelfs nog afstand van gedaan bij de politie nadat ze mij opbelden om het te komen ophalen. Op z’n minst heb ik dan toch geen voertuig bestuurd en laat ik mij opvolgen bij arts en psychologe. Ondertussen ook gestopt en ik hoop dat ik nog net aan die 6 maand geheelonthouding kan komen en toch bewijzen dat ik het goed meen.

Dvv_1205
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 07 nov 2023 01:53

@Inzuma: Van maskeren was geen sprake of het was enigzins niet mijn bedoeling. Zoals ik al zei, ben ik niet zomaar gevlucht maar ben ik eerst uitgestapt om te bekijken of er iets aan dat paaltje was. En er was ook niks aan. Geen factuur gekregen en paaltje staat er nog altijd in dezelfde staat. Ik had dus ook niet verwacht dat er politie bij zou komen maar dan toch…Daar zat toch wel een flink poosje tussen. Wat mij vooral frustreerde is dat ik dan idd wel thuis iets gedronken had en dat ik daarmee dan ook de klos was. Dat besef ik nu ook wel.
Nogmaals, ik was chauffeur voor de kinderen die avond en zou om 2u ‘s nachts nog es op de baan moeten. Reden te meer om niet dronken achter het stuur te zitten hé? Maar mijn auto gaf sowieso aan om niet meer te rijden dus ja zat er ook niets anders op dan thuis te blijven. Maar mijn antwoord is resoluut neen, ik was niet dronken “achter” het stuur op moment van de feiten. En ja da ze er dan op de rechtbank van thuis ff bekomen met een glas van wat dan ook een klassieker maken. Ik hoop dat ik tenminste dan toch ergens het respect zal krijgen dat ik mijn rijbewijs sinds dat het ingetrokken werd wijselijk heb laten liggen.

Dvv_1205
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2023 02:03

En ja, had ik nu gewoon blijven staan had er helemaal niks aan de hand geweest hé…Ma bon, verkeerd gedacht…Of men het nu gelooft of niet. Ik ging die nacht geen twee centrum steden dronken binnen- en buitenrijden met kinderen in de wagen wetende dat ik dat ik zo een 40 km heen- en terug zou over doen….Ach wat haalt het uit als het toch sowieso formeel zal bekeken worden. Mijn zin om nog met de wagen te rijden is ver te zoeken…

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 07 nov 2023 08:07

@Inzuma: Van maskeren was geen sprake of het was enigzins niet mijn bedoeling.
Het volstaat dat rechter dat denkt ... en gezien het een klassieker in het genre is, is die kans reëel

"Vluchten" bij vluchtmisdrijf is al relatief
Er is bvb ook een veroordeling wegens vluchtmisdrijf van een bestuurder ... die ter plaatse bleef.

"Ontrekken aan de dienstige vaststellingen" is eveneens relatief.
Een goede scheut alcohol en toestand op moment ongeval is niet meer te achterhalen = onttrekken aan vaststellingen.

Beide veroordelingen met de zegen van Cassatie
`
Ik hoop dat ik tenminste dan toch ergens het respect zal krijgen dat ik mijn rijbewijs sinds dat het ingetrokken werd wijselijk heb laten liggen.
Rechter kan dat inderdaad zien als een erkenning van uw kant dat er een probleem is / was.
Dat is iig al een begin van een oplossing.

Maar anderzijds: waarom zou u dat doen als u op moment ongeval volgens eigen zeggen bloednuchter was :?:

Wees maar zeker dat die opmerking gaat komen ...

Terug naar “Verkeersongevallen”