ongeval vanwege technisch defect voertuig

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

ongeval vanwege technisch defect voertuig

#1 , 10 sep 2023 16:15

Dames en heren van het forum,

Stel: je veroorzaakt een ongeval vanwege een technisch defect van je wagen. Van de sleepdienst kreeg ik het advies om tegen mijn verzekeraar te zeggen dat het aan mij lag (bocht te ruim genomen oid) ipv eerlijk zeggen dat iets aan de ophanging gefaald heeft ivm eventueel 'moeilijk doen' van de verzekering. Is een ongeval(letje) met tegenpartij en ik heb kosten genoeg aangezien ik in fout ben, ben niet van zin om de kosten van de tegenpartij er ook bij te nemen, indien verzekering moeilijk zou doen.
Ter info: voertuig in kwestie is (legaal) gemodificeerd met nadruk op circuitgebruik dus een hoop niet fabrieksorginele onderdelen etc. (het gefaalde onderdeel is wél orgineel) Dat terzijde, wat adviseren jullie?

Thomas_A
Berichten: 2334
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 sep 2023 17:12

Was de wagen geldig gekeurd op het moment van het ongeval? Is deze keuring na de technische aanpassingen gebeurd?

Indien 2 keer ja zie ik niet in wat u eraan kan doen als een onderdeel het zou begeven hebben.

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#3 , 10 sep 2023 17:20

Was de wagen geldig gekeurd op het moment van het ongeval? Is deze keuring na de technische aanpassingen gebeurd?

Indien 2 keer ja zie ik niet in wat u eraan kan doen als een onderdeel het zou begeven hebben.
Dank voor je antwoord, Thomas.
Het is maar om eventuele administratieve rompslomp te vermijden of dat ze zouden gaan zoeken naar illegale dingen/gebreken oid om (de tegenpartij) niet uit te moeten betalen. Je hoort soms verhalen...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 10 sep 2023 17:44

Stel: je veroorzaakt een ongeval vanwege een technisch defect van je wagen. Van de sleepdienst kreeg ik het advies om tegen mijn verzekeraar te zeggen dat het aan mij lag (bocht te ruim genomen oid)
Nooit doen
Ter info: voertuig in kwestie is (legaal) gemodificeerd met nadruk op circuitgebruik dus een hoop niet fabrieksorginele onderdelen etc. (het gefaalde onderdeel is wél orgineel) Dat terzijde, wat adviseren jullie?
Gewoon wat er is: onderdeel X gebroken ...


Het kan zeker ook geen kwaad eens te bekijken of de legaal aangepaste onderdelen, en het aangepaste gebruik, het originele onderdeel niet overbelast hebben ...

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#5 , 10 sep 2023 18:13

Het kan zeker ook geen kwaad eens te bekijken of de legaal aangepaste onderdelen, en het aangepaste gebruik, het originele onderdeel niet overbelast hebben ...
Zeer goed punt!
Ik ben met deze wagen al redelijk 'all-in' gegaan qua modificaties/aanpassingen op gebied van veiligheid e.d. maar als de structurele hardware van de auto zelf gaat falen.. Waar stopt het dan? Het is nu ook wel een uiterst uitzonderlijk incident maar het klakkeloos vertrouwen in m'n wagen/aanpassingen is niet meer zo klakkeloos zeg maar.

Dank voor je bijdrage!

Sirkii
Berichten: 5420

#6 , 10 sep 2023 18:30

Wat bedoel je met “legaal” gemodifieerd? Heb je voor alle vervangen onderdelen een validatieattest ? Is er een tuningkeuring gebeurd ?

Als er weinig schade is zal het dossier probleemloos passeren. Als er veel schade is gaat de verzekering mogelijks op onderzoek uit.

LeenW
Berichten: 12858

#7 , 10 sep 2023 19:01

Ik volg Inazuma, door de keuring geraken wil enkel zeggen dat u niets illegaal hebt gedaan, niet dat uw modificaties nog veilig zijn. Ik zou er begrip voor hebben als de verzekeringen hier toch iets meer onderzoek willen doen.

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#8 , 10 sep 2023 19:04

Wat bedoel je met “legaal” gemodifieerd? Heb je voor alle vervangen onderdelen een validatieattest ? Is er een tuningkeuring gebeurd ?

Als er weinig schade is zal het dossier probleemloos passeren. Als er veel scade is gaat de verzekering mogelijks op onderzoek uit.
Klopt, alle onderdelen mbt ophanging (waar het mankement zich heeft voorgedaan) zijn inderdaad legaal en gekeurd. Ben al wat te oud geworden om jaarlijks half de ophanging te moeten vervangen e.d. Het zal naar schadesom toe, voor de tegenpartij, geen zwaar dossier gaan zijn. Ik denk dat ik gewoon wat ben afgeschrikt daar het op de keuring altijd al een heel feest is en dat ik verwacht dat de verzekering ook zo vervelend zou doen.

bulldog
Topic Starter
Berichten: 31
Locatie: Antwerpen

#9 , 10 sep 2023 19:20

Ik volg Inazuma, door de keuring geraken wil enkel zeggen dat u niets illegaal hebt gedaan, niet dat uw modificaties nog veilig zijn. Ik zou er begrip voor hebben als de verzekeringen hier toch iets meer onderzoek willen doen.
Het is een heel fijne lijn dat je bewandeld, modificaties en legaliteit in België.. Maar ik ga het gewoon zeggen zoals het is, heb al voor hetere vuren gestaan

Inazuma
Berichten: 9780
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 11 sep 2023 08:48

alle onderdelen mbt ophanging (waar het mankement zich heeft voorgedaan) zijn inderdaad legaal en gekeurd.
Maar hangen aan de originele ophangpunten :?:
Met waarschijnlijk ook originele stuurinrichting :?:

En dan kom je nabij de grenzen daarvan ...

In de "echte" racerij wordt dat ook allemaal aangepast en verstevigd

Niet vergeten:
Alles voor de A-stijl is tegenwoordig gemààkt om te plooien

Terug naar “Verkeersongevallen”