ongeval aan een zebrapd

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

ongeval aan een zebrapd

#1 , 05 sep 2023 22:45

Mijn zoon is vandaag aangereden op een zebrapad. Blijkbaar heeft de bestuurder van de auto zelfs niet geremd. Dit weet ik van een getuige en ook door het ontbreken van remsporen. Het zebrapad is goed gekend door mijn zoon, hij gebruikt het regelmatig. Ik heb er altijd op gedrukt dat hij door moet oversteken met de fiets aan de hand. Ik ben quasi zeker dat hij dit ook deze keer zal gedaan hebben. Misschien kunnen getuigen dit nog bevestigen.

Ondertussen heeft de politie doorgegeven aan de pers dat het om een 7 jarige fietser zou gaan. Een 7-jarige zou ik daar niet alleen laten oversteken, maar mijn zoon is dan ook 10 jaar. Bovendien was hij geen fietser maar voetganger!

Ik zoek een goede advocaat om ervoor te zorgen dat deze wegpiraat een gepaste straf krijgt. Het feit dat hij niet geremd heeft kan ik niet aanvaarden. De chauffeur mocht verder rijden, mijn zoon heeft na 15 min te liggen kermen op het asfalt een ritje naar de intensieve zorgen gekregen. Het feit dat de oudere broer en de oudere zus hun broertje zagen lijden op het asfalt maakt het nog erger.

LeenW
Berichten: 12864

#2 , 05 sep 2023 22:57

https://www.advocaat.be/nl/zoek-een-advocaat

Het aan- of afraden van advocaten is niet echt iets voor dit forum.

Sirkii
Berichten: 5425

#3 , 06 sep 2023 23:48

Hopelijk is hij niet al te erg gewond. Medische kosten zijn hoedanook voor de BA van de autobestuurder. Materiële kosten als hij in fout is. Best je familiale inschakelen om zijn belangen te verdedigen.

Elke ouder moet dit voor zichzelf uitmaken maar mijn 2 kinderen mochten maar alleen fietsen toen ze 12 waren. Op 10 was hun verkeersinzicht nog onvoldoende ontwikkeld om onvoorziene omstandigheden correct te kunnen inschatten.

Als zwakke weggebruiker vergewis ik er mij van vooraleer een zebra over te steken dat de auto(s) mij,gezien hebben en stoppen. Zo heb ik m n kinderen ook geleerd. Er zijn inderdaad apen die zebra s negeren daarom. Misschien kwam hij vanachter een (foutief) geparkeerd voertuig zodat hij redelijkerwijs niey kon gezien worden.

Er was een getuige: hij/zij kan toch verklaren of uw zoon al dan niet stapte of fietste ?

Reclame

basejumper
Berichten: 4635
Locatie: Diest

#4 , 09 sep 2023 00:04

Of hij nu effectief te voet ging of met de fiets overstak maakt niet zoveel verschil. De BA van de bestuurder draait altijd op voor de kosten van de zwakke weggebruiker. Wat de ‘straf’ betreft : dit is een verkeersongeval. Politie en parket zullen beslissen of er een strafbaar feit gebeurde. Het is niet aan u om vanuit een emotie een bestraffing als ‘wraak’ te eisen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9784
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 09 sep 2023 08:38

Of hij nu effectief te voet ging of met de fiets overstak maakt niet zoveel verschil.
Dat maakt aanzienlijk wat verschil uit ... keert voorrang namelijk om

Parket beslist of het vervolgt
Rechter beslist of er strafbare feiten gebeurden, niet politie of parket


Als parket niet vervolgt, kan Vraagsteller zélf de tegenpartij rechtstreeks dagvaarden
Dat legt ook wel de bewijslast bij hem ...

lohabra
Berichten: 1015

#6 , 11 sep 2023 17:42

Ondertussen heeft de politie doorgegeven aan de pers dat het om een 7 jarige fietser zou gaan. Een 7-jarige zou ik daar niet alleen laten oversteken, maar mijn zoon is dan ook 10 jaar. Bovendien was hij geen fietser maar voetganger!
Wat een woordvoerder aan de pers verklaard heeft (of wat de journalist ervan gemaakt heeft), heeft geen enkel belang.

De (hopelijk schriftelijke genoteerde ?) verklaring van de getuige aan de politie daarentegen, heeft al véél meer juridische waarde.
Als die gezien heeft dat uw zoon te voet overstak, en dat ook effectief zo verklaard heeft .....
Ik zoek een goede advocaat om ervoor te zorgen dat deze wegpiraat een gepaste straf krijgt. Het feit dat hij niet geremd heeft kan ik niet aanvaarden. De chauffeur mocht verder rijden, mijn zoon heeft na 15 min te liggen kermen op het asfalt een ritje naar de intensieve zorgen gekregen. Het feit dat de oudere broer en de oudere zus hun broertje zagen lijden op het asfalt maakt het nog erger.
Uw voornaamste belang, is nu een voorspoedige revalidatie van uw zoon.
Daarnaast, zal de BA van de tegenpartij sowieso de lichamelijke schade van uw zoon vergoeden, ongeacht wie van beiden er aansprakelijk gesteld wordt.

Voorts is het in eerste instantie afwachten welke beslissing men op het parket neemt. Mogelijks vervolgt men de tegenpartij. Maar het is evengoed mogelijk dat men daar beslist om de tegenpartij niet te vervolgen, omdat het parket er bvb de voorkeur aan geeft dat beide partijen de zaak onderling regelen.

Zoals gezegd : als het parket beslist om de tegenpartij niet te vervolgen, kan u de tegenpartij nog altijd dagvaarden teneinde ook de materiële schade billijk vergoed te krijgen.

Maar éérst is het dus wachten op de beslissing van het parket. Daarvoor is helaas wel wat geduld nodig.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Inazuma
Berichten: 9784
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 12 sep 2023 10:55

Schrik na verloop van die lange tijd niet als u een brief krijgt van het parket over seponering wegens "andere prioriteiten" of "voorkeur burgerlijke afhandeling"

Seponering gebeurt intussen zelfs bij dodelijke ongevallen ...

bosprocureur
Berichten: 6861

#8 , 12 sep 2023 13:22

Heeft TS dat al aangegeven bij zijn familiale verzekering BA ? Via het luik rechtsbijstand kunnen die nog van nut zijn om kosten te recupereren.

walter123
Berichten: 53
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 sep 2023 14:16

getuige zal belangrijk zijn en niet vergeten vaststellingen van de politie. Ongeval laat altijd sporen na op auto en kwetsuren slachtoffer en fiets. Daaruit kan veel afgeleid worden .Is er veel tijd verstreken tussen afstappen en mogelijk oogcontact tussen beide weggebruikers.

Terug naar “Verkeersongevallen”