Verkeersongeval met aanhangwagen

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Verkeersongeval met aanhangwagen

#1 , 16 aug 2023 12:35

Beste,

Ik heb een ongeval tegengekomen met een elektrische brommer op weg naar huis van het werk. Ik reed op het fietspad (toegelaten voor brommers) aan de correcte snelheid. Opeens stak iemand een aanhangwagen op het fietspad zonder te kijken of iets aankwam (met de hand niet aan een auto). Ik ben er op gereden en mijn brommer kan niet meer hersteld worden. De controleur heeft mijn brommer afgeschreven en de waarde bepaald op 1500 euro. Gezien de aanhangwagen met de hand werd bestuurd is het geen auto-ongeval.

De persoon was boos op mij omdat hij me niet hoorde "komen". De politie is er bij geweest, maar ik was toen al afgevoerd naar het ziekenhuis ter controle. Ik ben de volgende dag naar de verzekering geweest. Daar zeiden ze dat ik een aanrijdingsformulier nodig had. Ik dus naar de politie, die zei dat ze inderdaad ter plekke zijn geweest, maar dat er in dit geval geen aanrijdingsformulier nodig was. Ik dus terug naar de verzekering, die legde uit dat dit niet de eerste keer is dat de politie dit zegt, maar dat ze dit wel effectief nodig hebben. Nu er zou op zich geen probleem zijn, de verzekering ging contact opnemen met de tegenpartij.

Ik hoor lang niets, beslis om terug te gaan naar de verzekering. Dit zeggen me dat ze verschillende keren hebben geprobeerd contact op te nemen met de tegenpartij, maar die reageert niet. Het dossier was blijkbaar ook naar het parket van de procureur des Konings gestuurd. Ik kreeg daar bijna een jaar na het ongeval een brief van met de melding:

"De politie stelde proces-verbaal op van de hierboven vermelde feiten en bezorgde dit aan mijn parket.

Beslissing:
Na onderzoek van het dossier, lijkt het me beter dat u zich tot een burgerlijke rechtbank wendt om vergoeding of herstel van de schade te vragen. Ik heb daarom beslist het dossier af te handelen zonder strafvervolging".

Daarmee dan naar de verzekering terug, die zei dat dit er op neer komt dat ze er geen tijd gaan in steken. De andere partij weigert nog steeds ook maar iets te zeggen of te doen, mijn verzekering zegt dat ze nu wachten op het volledige dossier van het parket, maar dat het moeilijk wordt.

Iedereen (politie, verzekering) zegt dat de tegenpartij duidelijk in fout was (door zonder te kijken een aanhangwagen op het fietspad te duwen), maar blijkbaar als de tegenpartij geen zin heeft om een verklaring af te leggen dan is het "moeilijk iets te doen", maar het was de politie die, terwijl ik werd afgevoerd naar het ziekenhuis, niet de moeite heeft genomen om een ongevalformulier te laten invullen. Nu heb ik niets van die andere persoon, behalve de vaststelling van de politie.

Wat moet ik nu doen? Is het normaal dat je gewoon kan doen alsof er niets aan de hand is en ik een jaar moet over en weer lopen om dit te proberen af te handelen?

Bedankt!

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 16 aug 2023 17:09

Opeens stak iemand een aanhangwagen op het fietspad zonder te kijken of iets aankwam (met de hand niet aan een auto).
Die persoon was dus een bestuurder

Artikel 2.13. "Bestuurder" : al wie een voertuig bestuurt of trek-, last- en rijdieren of vee geleidt of bewaakt.


Daar zeiden ze dat ik een aanrijdingsformulier nodig had. Ik dus naar de politie, die zei dat ze inderdaad ter plekke zijn geweest, maar dat er in dit geval geen aanrijdingsformulier nodig was.
Politie heeft in principe gelijk: PV vervangt het aanrijdingsformulier
Ik dus terug naar de verzekering, die legde uit dat dit niet de eerste keer is dat de politie dit zegt, maar dat ze dit wel effectief nodig hebben.
Het maakt het gemakkelijker voor de verzekeraar ...
Anders moeten ze wachten op PV
En dat kan lang duren ...
Het dossier was blijkbaar ook naar het parket van de procureur des Konings gestuurd. Ik kreeg daar bijna een jaar na het ongeval een brief van met de melding:

Beslissing:
Na onderzoek van het dossier, lijkt het me beter dat u zich tot een burgerlijke rechtbank wendt om vergoeding of herstel van de schade te vragen. Ik heb daarom beslist het dossier af te handelen zonder strafvervolging".
Als u politici hoort wauwelen over verkeersveiligheid, weet u meteen hoe huichelend ze daar staan lullen .

Zelfs ongevallen met gekwetsten worden in vele gevallen niet meer vervolgd, zoals u merkte.

En ... veroorzaker komt zo weg met nergens op te reageren

Daarmee dan naar de verzekering terug, die zei dat dit er op neer komt dat ze er geen tijd gaan in steken.
Dat is bij verzekeringen ook meer en meer te horen
Zij trekken hun handen er af
Als je geen rechtsbijstandsverzekering hebt, ben je gesjareld ...


Heeft u een rechtsbijstandsverzekering ?
Dan is het nu een goed moment om ze in te roepen.

Als u er geen heeft, is het een aanrader om er toch maar een af te sluiten die u dekt als weggebruiker (of eventueel ineens ook voor familiale- , brandverzekering, ...)

De andere partij weigert nog steeds ook maar iets te zeggen of te doen, mijn verzekering zegt dat ze nu wachten op het volledige dossier van het parket, maar dat het moeilijk wordt.
In principe is er niets moeilijk aan, het is enkel duur ...

Ofwel stapt u naar de burgerlijke rechtbank, en dagvaardt u de tegenpartij.

Ofwel laat u de tegenpartij rechtstreeks dagvaarden voor de politierechtbank voor het veroorzaken van het ongeval.
Bewijslast ligt dan wel bij u.
U doet dan eigenlijk wat het Parket vertikt te doen ...

Dat gebeurt dus allemaal op UW kosten - tot u de zaak wint.


Dat zonder advocaat gaan doen ... is echt geen aanrader.
Als u geen rechtsbijstandsverzekering heeft, kost u dat bijgevolg ook een klein fortuin aan advocaatkosten - zonder enige twijfel méér dan de waarde van uw bromfiets !


Staat in PV duidelijk dat de tegenpartij de aanhangwagen over het fietspad duwde ?

Iedereen (politie, verzekering) zegt dat de tegenpartij duidelijk in fout was (door zonder te kijken een aanhangwagen op het fietspad te duwen), maar blijkbaar als de tegenpartij geen zin heeft om een verklaring af te leggen dan is het "moeilijk iets te doen", maar het was de politie die, terwijl ik werd afgevoerd naar het ziekenhuis, niet de moeite heeft genomen om een ongevalformulier te laten invullen.
Alle politiek geneuzel inzake verkeersveiligheid ten spijt, blijft dit een ideale manier om aan de verantwoordelijkheid te ontsnappen.

Dat parket vaak niet vervolgd als het niet voor (bank)rekening van een overheid is, is intussen vrij algemeen bekend.
Er zijn gevallen bekend waarin zelfs bij net-niet dodelijke ongevallen, niet vervolgd werd ... "andere prioriteiten" !
Intussen wordt men door diezelfde parketten wél vervolgd voor verkeersbanaliteiten zonder enig verder gevolg :!:

Dit wordt aktief gebruikt door veroorzakers van ongevallen.
Veel kans dat je tegenpartij niet aan zijn proefstuk bezig is , en dus al weet hoe het systeem (niet) werkt ...

Nu heb ik niets van die andere persoon, behalve de vaststelling van de politie.
Dat is net wat u nodig heeft
U hecht teveel belang aan het EAF ...
Wat moet ik nu doen? Is het normaal dat je gewoon kan doen alsof er niets aan de hand is en ik een jaar moet over en weer lopen om dit te proberen af te handelen?
Dat is al lang het "nieuwe normaal" in België ...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”