Andere bestuurder ziet mij niet, toch in fout?

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

Andere bestuurder ziet mij niet, toch in fout?

#1 , 31 mei 2023 16:21

Verleden jaar had ik een ongeval op de parking van een supermarkt. Ik rij achteruit uit mijn parkeerplaats en zie een andere wagen achteruit rijden in mijn richting zonder aanwijsbare reden daartoe. Ik stop maar de andere wagen niet. Deze raakt me de op achterflank van mijn wagen. Hierdoor heb ik materiele schade aan mijn wagen opgelopen.

De tegenpartij had zich direct verontschuldigd en aangegeven dat hij mij niet gezien had. Dit heeft hij ook op het schadeformulier ingevuld. De verzekeraar van de tegenpartij wil nu enkel de helft van de schade betalen omdat het tijdstip tussen mijn stoppen en de aanrijding naar belgisch recht zogezegd te kort was.

Is daar eigenlijk een wet voor? Ik zou denken dat iedereen bij het manouvreren moet instaan voor wat rond hem gebeurd. Ik stop om een aanrijding te vermijden, de tegenpartij niet. Oorzakelijke schuld ligt dan toch bij hem zou ik denken?

LeenW
Berichten: 12839

#2 , 31 mei 2023 16:47

Het is niet omdat men gestopt is, dat men geen schuld treft. Schets van de situatie?

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#3 , 31 mei 2023 16:58

achteruit uit een parking rijden word aanzien als het uitvoeren van een manoeuvre waarbij men andere weggebruikers voorrang dient te verlenen

men zal u waarschijnlijk voor een deel aansprakelijk gesteld hebben

maar u moet niet akkoord gaan met de verzekering van de tegenpartij

Reclame


LeenW
Berichten: 12839

#5 , 31 mei 2023 17:08

Indien 2x manoeuvre, lijkt op basis van uw schets B van rechts te komen (rijrichting) en heeft die voorrang.

bollywood
Topic Starter
Berichten: 42

#6 , 31 mei 2023 17:16

Maar wanneer spreekt men van een manoeuvre? Ik was inderdaad bezig met een manoeuvre om achteruit uit mijn parkeerplaats te rijden. De andere auto reed gewoon achteruit zonder directe aanleiding daartoe. Hij was ook niet bezig met een parkeerplaats in te rijden. Plus ik heb gestopt. Hij had de kans ook te stoppen of uit te wijken. Maar tegenpartij reed achteruit op een parking zonder aandacht te schenken aan wat er rond hem gebeurde.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#7 , 31 mei 2023 20:07

Maar wanneer spreekt men van een manoeuvre? Ik was inderdaad bezig met een manoeuvre om achteruit uit mijn parkeerplaats te rijden. De andere auto reed gewoon achteruit zonder directe aanleiding daartoe. Hij was ook niet bezig met een parkeerplaats in te rijden. Plus ik heb gestopt. Hij had de kans ook te stoppen of uit te wijken. Maar tegenpartij reed achteruit op een parking zonder aandacht te schenken aan wat er rond hem gebeurde.
het uitrijden van een parkeerplaats tot men zich op de normale rijweg/richting begeeft word aanzien als een manoeuvre.

het achteruitrijden van de tegenpartij is dat ook

wat in uw 'voordeel' speelt is dat u stop als u ziet dat de tegenpartij ook een manoeuvre uitvoert en bijgevolg u voor een deel een voorzienbare hindernis bent geworden.

maar u voert beiden een manoeuvre uit en dat zal voer voor discussie zijn dat als men er niet aan uitraakt, men naar de politierechtbank zal moeten trekken.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 31 mei 2023 22:51

Het is niet omdat men gestopt is, dat men geen schuld treft. Schets van de situatie?
How how how

Beide bestuurders zijn aan het manoeuvreren
1 stopt omdat die de ander ziet, onderbreekt dus zijn manoeuvre en verleent zo voorrang :!:


Vraag is of er op aanrijdingsformulier staat dat tegenpartij achteruit reed en vraagsteller hier stil stond .
Als dat aangevinkt is, is er geen discussie ...

Indien niet
Gelijktijdige manoeuvres
:arrow: Voorrang van rechts te bekijken in de effectieve rijrichting

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 31 mei 2023 22:53

Maar wanneer spreekt men van een manoeuvre? Ik was inderdaad bezig met een manoeuvre om achteruit uit mijn parkeerplaats te rijden. De andere auto reed gewoon achteruit zonder directe aanleiding daartoe.
Maakt niet uit, achteruit rijden is ook een manoeuvre
Waarom doet niet ter zake
Plus ik heb gestopt.
DWZ manoeuvre onderbroken en voorrang verleend

Als het op EAF staat aangevinkt en afgetekend is ...

LeenW
Berichten: 12839

#10 , 31 mei 2023 23:05

Het is niet omdat men gestopt is, dat men geen schuld treft. Schets van de situatie?
How how how

Beide bestuurders zijn aan het manoeuvreren
1 stopt omdat die de ander ziet, onderbreekt dus zijn manoeuvre en verleent zo voorrang :!:


Vraag is of er op aanrijdingsformulier staat dat tegenpartij achteruit reed en vraagsteller hier stil stond .
Als dat aangevinkt is, is er geen discussie ...

Indien niet
Gelijktijdige manoeuvres
:arrow: Voorrang van rechts te bekijken in de effectieve rijrichting
Akkoord als we het over enkele seconden hebben. Maar als TS net voor de aanrijding stopt en tegenpartij niet meer tijdig kan remmen, is hij toch nog steeds in fout, stilstaan of niet?

Terug naar “Verkeersongevallen”