Wie is in fout?

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

Wie is in fout?

#1 , 31 mei 2023 15:32

Dag iedereen

Ik heb vorige week een bijna-aanrijding gehad. Ik was met de auto en heb bijna een fietser aangereden. Los van wie er in fout zou geweest zijn: gelukkig is er niets gebeurd. Ik ben op tijd kunnen stoppen, de fietser heeft lichtjes kunnen uitwijken, we hebben elkaar niet geraakt en de fietser is niet gevallen. Ik was uiteraard enorm geschrokken.

Dit heeft me wel aan het denken gezet: wie had er in fout geweest als het wel tot een aanrijding had gekomen.
Ik heb de situatie even trachten te schetsen: https://imgur.com/a/MiIPKaL

Even ook een kleine bemerking, in het centrum van Berlaar was op die moment ook Fiberklaar aan het werken. De situatie was dus niet zoals op de schermafbeelding. Ik ben dus de gele wagen die links wou afslaan in het midden van de avondspits, met aan de andere kant dus een enorme 'file'. Op de plaats waar de auto-tegenligger staat, stopt een lijnbus. Enerzijds om mij door te laten, anderzijds om de voetgangers achter mij te laten oversteken op het zebrapad. Ik begin dus te rijden en ineens uit het niets komt er een fietser rechts langs de bus gereden op de fietssuggestiestrook. Deze fietser begint mij onmiddellijk uit te schelden, te roepen en te tieren. Ik was hier eigenlijk niet goed van, maar nogmaals: het belangrijkste is dat er geen gewonden zijn gevallen.

Terug thuis, en een beetje gekalmeerd, vroeg ik me af of deze fietser hier wel mocht rijden.
Kan iemand mij hier helpen?

Bedankt alvast!

LeenW
Berichten: 12840

#2 , 31 mei 2023 15:47

Wat hebben de werken ermee te maken? Dat is niet helemaal duidelijk uit uw verhaal.

Fietser mag in feite niet rechts inhalen op een fietssuggestiestrook (wel op een fietspad), maar u moet wel steeds voorrang geven aan het tegenliggend verkeer.

VBA
Topic Starter
Berichten: 44

#3 , 31 mei 2023 15:57

Dat was meer om te duiden dat het wat chaotischer was dan hoe het op de foto is.
De hoek waar de fietser staat op de foto, daar stonden nog hekken op de baan,... Het was dus vanuit mijn positie op die moment quasi onmogelijk om te zien of er nog fietsers waren ja dan nee.

Reclame

Lanox
Berichten: 3522
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mei 2023 17:47

Lijkt mij het typische verhaal waar een weggebruiker goed bedoeld zijn voorrang afstaat en de bevoorrechte partij hier verkeerdelijk uit opmaakt dat hij plots voorrang heeft op iedereen.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 31 mei 2023 22:45

Fietser mag in feite niet rechts inhalen op een fietssuggestiestrook (wel op een fietspad), maar u moet wel steeds voorrang geven aan het tegenliggend verkeer.
Als de bus stil staat is er geen inhalen ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 31 mei 2023 22:54

Terug thuis, en een beetje gekalmeerd, vroeg ik me af of deze fietser hier wel mocht rijden.
Die mag daar rijden als de bus gestopt is

En u moest 'm voorrang verlenen bij het afslaan ...

LeenW
Berichten: 12840

#7 , 31 mei 2023 23:12

Fietser mag in feite niet rechts inhalen op een fietssuggestiestrook (wel op een fietspad), maar u moet wel steeds voorrang geven aan het tegenliggend verkeer.
Als de bus stil staat is er geen inhalen ...
Is vertragen/stoppen om voetgangers over te laten al voldoende om van stilstaan te spreken? Bovendien rijdt men als fietser zonder apart fietspad een bus niet snel even voorbij, wat als deze terug vertrekt tijdens het voorbijrijden, wordt het dan wel ineens rechts inhalen?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 01 jun 2023 16:49

Als de bus stil staat is er geen inhalen ...
Is vertragen/stoppen om voetgangers over te laten al voldoende om van stilstaan te spreken?
De bus is niet meer in beweging, dan is er geen sprake van inhalen (Cassatie)

wat als deze terug vertrekt tijdens het voorbijrijden, wordt het dan wel ineens rechts inhalen?
Nog nooit wat over tegengekomen
Het is dan in elk geval wel iets dat gebeurt buiten de wil van de fietser zelf

Terug naar “Verkeersongevallen”