betaling verzekering

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

betaling verzekering

#1 , 22 mei 2023 12:18

Lijn bus is achteraan lichtjes op onze auto gebotst .Bumper dient vervangen te worden 800 euro.
Mijn verzekering zegt dat voor hun het dossier compleet en in orde is .Zij wachten het besluit van de verzekering van de tegenpartij af ( die moet betalen)
Na 3 maand nog steeds geen antwoord. Natuurlijk is het geen dringend dossier, want ik kan gewoon verder rijden met de auto
Is dit de normale gang van zaken. Wat kan men best doen? Zou ik de andere verzekering zelf aanschrijven of is dat geen goed idee?
Alle tips zijn welkom.

artemis
Berichten: 3293

#2 , 22 mei 2023 12:39

Ik dacht dat De Lijn haar eigen verzekeraar is en dat het daardoor veel langer duurt dan normaal.
Wat zegt je verzekering hierover? Heb je rechtsbijstand?

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 22 mei 2023 14:50

Ze zijn verzekerd bij Ethias. Hun bussen zijn van Kruger.
Mijn verzekering (andere verzekering) is in orde en ze wachten af. ze zeggen dat ze het dossier goed opvolgen.
Loont het de moete te procederen voor 800 euro

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 mei 2023 17:01

Duurt al wat te lang voor simpel ongeval
"Rekken" is een business model geworden bij sommige verzekeringen ... en bedrijven
Zolang tegenpartij bvb hierover niets doorstuurt naar hun verzekering, gebeurt er ook niks

Als wachten te lang duurt riskeer je ook dat bestek niet meer gevolgd wordt (duurdere onderdelen, werkuren, etc ...) en kan het circus terug beginnen ...

artemis
Berichten: 3293

#5 , 22 mei 2023 19:03

Probeer dan je rechtsbijstand in te schakelen. Kost je niks.

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#6 , 23 mei 2023 11:40

Ik heb ook, zoals jullie, de indruk dat deze heel simpele zaak gewoon gerekt wordt. Het is niet dringend, maar iets meer dan 3 maand is toch overdreven dacht ik.
Maar wie rekt er? Mijn verzekering of die van de tegenpartij , of beiden? Misschien is het wel mijn verzekering, om later te kunnen zeggen dat ze alles in orde hebben gebracht, maar dat het probleem was dat ik geen “rechtsbijstand verzekering “ heb. Die zullen ze dan achteraf voorstellen. Of is het de prijs die de tegenpartij tegensteekt.? Ik weet eigenlijk niets, mijn verzekering zegt altijd dat ze de zaak stipt opvolgen, zonder in detail te treden.
Bumper zou volgens expert (aangesteld door mijn verzekering) moeten vervangen worden (alhoewel geringe schade) Kan dit niet opgelost worden door er een product op te doen en bij te schilderen( lijkt mij veel goedkoper)
Zelf contact nemen met de tegenpartij ? Dan trekt mijn verzekering zich misschien terug .
Of procedure aanspannen bij een vrederechter ?
Of gewoon afwachten en hopen dat er ooit iets gebeurt.
Ik heb eigenlijk niets om er druk achter te zetten. Kan zelfs mijn verzekering niet opzeggen, wat het is een verplichte verzekering. Later veranderen van verzekering is ook geen optie, want wie is beter

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 23 mei 2023 16:50

Typisch is dit soort vertraging vooral doordat tegenpartij (bewust) niets onderneemt
Zolang die aanrijdingsformulier niet instuurt is er volgens zijn verzekering niets aan de hand ... die gaan echt niet achter hun eigen klanten aan zitten.

Ethias zit in RDR, dit zou eigenlijk vlot moeten gaan ...

Vrederechter is niet bevoegd
Dit is voor Politierechter (veroorzaken ongeval) en vervolgens burgerlijke rechtbank (schade, indien betwist).

We zijn zo ver gekomen dat rechtsbijstandsverzekeringen soms zélf uitbetalen, zonder procedure te starten. Da's veel goedkoper voor hen ...

Er zijn een paar opties:

Bel eens naar Kruger, en vraag waarom jouw verzekering niets van de hunne hoort.

Is er een PV van het ongeval :?:
Indien niet:
Ga naar politie en laat er een opstellen, neem aanrijdingsformulier etc mee, en zeg dat je je burgerlijke partij wenst te stellen tegen de busbestuurder en zijn werkgever omdat er nog geen burgerlijke schaderegeling is.

Parket seponeert dat maar maakt niet uit, gaan normaal eerst de tegenpartij laten verhoren.


Blijft het dan nog aanslepen, dan kan je de busbestuurder zélf rechtstreeks dagvaarden.
Kost waarschijnlijk wel meer dan de bumper ...


De waanzin is dat verkeersfutiliteiten zonder gevolgen, volop geverbaliseerd en vervolgd worden indien je niet betaalt.
Terwijl effectieve ongevallen steeds meer tot straffeloosheid leiden
- door niet optreden vd Parketten
- door de financiële gevolgen van het starten van een procedure als tegenpartij niet meewerkt, procedure die (zeker bij lichte schade) snel duurder is dan de feitelijke schade, en wat dus vaak evenmin nog gebeurt

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 23 mei 2023 16:53

Bumper zou volgens expert (aangesteld door mijn verzekering) moeten vervangen worden (alhoewel geringe schade) Kan dit niet opgelost worden door er een product op te doen en bij te schilderen( lijkt mij veel goedkoper)
De werkuren die in plamuren en schuren kruipen, zijn snel duurder dan een nieuwe bumper
En spuitwerk is er eender hoe bij

Terug naar “Verkeersongevallen”