ongeval veroorzaakt & positief geblazen

Mudskipper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

ongeval veroorzaakt & positief geblazen

#1 , 15 apr 2023 19:55

Mijn situatie;
Ik had enkele bieren gedronken en ben alsnog in de auto gekropen (erg fout, I know)

Op een erg druk stuk remde de wagen voor me en ik kon niet tijdig reageren dus raakte de voorligger.
Mijn wagen is allicht total loss, er werd een ademtest afgelegd en ik blies daar 1,0 (nu is me niet duidelijk of dit dan promille was of mg/l maar ik vermoed het laatste gezien het feit dat ik mijn rijbewijs meteen voor 15 dagen kwijt ben.

Nu vroeg ik me af wat er me nog te wachten staat?
Ik lees bedragen van 1.600 tot 16.000 euro, maar hoe groot is de kans dat dit richting de bovengrens opschuift? Dat zou ik bovendien ook niet kunnen betalen.

Ik heb mijn rijbewijs intussen 20 jaar, ik heb nog ooit positief geblazen maar dat is ook alweer meer dan 15 jaar geleden.
Intussen heb ik ook stappen gezet om het drinken finaal af te zweren, is dat iets dat kan helpen als het bij de politierechter moet komen?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 15 apr 2023 21:52

Mijn wagen is allicht total loss, er werd een ademtest afgelegd en ik blies daar 1,0 (nu is me niet duidelijk of dit dan promille was of mg/l maar ik vermoed het laatste gezien het feit dat ik mijn rijbewijs meteen voor 15 dagen kwijt ben.
Promille is resultaat van een bloedtest
Zal dus wel lucht zijn (tenzij de agenten het zelf omrekenden van lucht naar ‰)

1 mg/L is niet van "enkele" bieren, of het moeten er héél zware zijn, en dan nog

0,35 mg/L is 0,8 ‰
1mg/L is dan ongeveer 2,3 ‰ , dat is al redelijk stevig

Nu vroeg ik me af wat er me nog te wachten staat?
Ik lees bedragen van 1.600 tot 16.000 euro, maar hoe groot is de kans dat dit richting de bovengrens opschuift?
Het zal eerder tegen de ondergrens aan zijn
Dat naar boven opschuiven is voor zwaardere gevallen, ongevallen etc, bij herhaling, ...

Maar daarmee gaat het niet afgebonjourd zijn ...

Financieel komen er bij veroordeling ook nog zo'n 350€ aan verplichte bijdragen en onkosten bij


Als straf :
- nog een tijd extra verval van het recht op sturen , denk eerder aan maanden dan weken.
(mogelijk ineens medisch rij-ongeschikt verklaring - da's dan minstens 6 maanden rijverbod alvorens je tegendeel mag bewijzen)

- herstelonderzoeken alvorens je weer màg rijden
(theorie, praktijk, en vooral: medische tests om te zien of je niet alcoholverslaafd bent )

- je zit ook boven de grens (1,8‰ ) voor alcoholslot , dat gaat ook wel iets kosten ... plus begeleidingsprogramma daarrond
(kosten kunnen hier eventueel in mindering gebracht worden op de boete, of rechter kan boete al milderen, gezien je die kost gaat hebben)


Verval is voor ALLE motorvoertuigen, ook brommertjes en speed-pedelecs ...
En vliegtuigen, boten, ...

Ik heb mijn rijbewijs intussen 20 jaar, ik heb nog ooit positief geblazen maar dat is ook alweer meer dan 15 jaar geleden.
Veroordeeld ?
Of is het toen bij minnelijke schikking gebleven ?

Ga daar dan alvast niet voor de rechter staan alsof het anders nooit gebeurde ...
Intussen heb ik ook stappen gezet om het drinken finaal af te zweren, is dat iets dat kan helpen als het bij de politierechter moet komen?
Dat kan u alleen maar helpen ...

Mudskipper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 apr 2023 22:10

Veroordeeld ?
Of is het toen bij minnelijke schikking gebleven ?
Dat was een minnelijke schikking

Reclame

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 16 apr 2023 10:15

En wat zal de verzekering van TS doen? Mogelijks zal hij alle schade zelf moeten betalen.

Mudskipper
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 apr 2023 13:41

Bijkomend: hoe lang duurt het doorgaans voor er een dagvaarding komt?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 16 apr 2023 20:27

En wat zal de verzekering van TS doen? Mogelijks zal hij alle schade zelf moeten betalen.
Hangt er van af

Er is geen melding van dronkenschap
Wat bij 2,3‰ richting een getraind drinker wijst ...

Dat elimineert al de optie tot regres (terugvordering vd veroorzaakte schade) door verzekering

Gaat anders liggen bij omnium-polis of bedrijfswagen waar ook intoxicatie kan leiden tot problemen ...

Kali
Berichten: 762

#7 , 18 apr 2023 04:38

Laat vanaf nu tot u moet voorkomen elke paar maanden een bloedanalyse op gamma GT doen…

Dit toont bij de politierechter aan of u effectief iets aan het drinken gedaan hebt … (als u een zeer regelmatige zware drinker bent zal uw gamma GT niet goed zijn nu, maar bij volledig stoppen zal deze zich verbeteren (wijze om te bewijzen dat u uw problemen aanpakt).

Terug naar “Verkeersongevallen”