Dronken vluchtmisdrijf gepleegd met bedrijfsauto

Greengroot’icht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Dronken vluchtmisdrijf gepleegd met bedrijfsauto

#1 , 04 apr 2023 22:31

Ik zal even de situatie schetsen.

Na de werkuren heb ik dronken vluchtmisdrijf gepleegd met de bedrijfswagen. Hierbij heb ik spijtig genoeg andere autos geraakt en is de bedrijfswagen total loss verklaard.

Misschien een rare vraag maar als mijn bedrijf aangifte heeft gedaan van vluchtmisdrijf kunnen zij dit ook terug intrekken? Als het bedrijf moet getuigen kunnen ze dan zeggen dat ze mij niet willen vervolgen voor vluchtmisdrijf of blijft dat een oordeel van de rechter zelf? Of kan men de aangifte nietmeer terugtrekken?

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2023 22:40

Maakt niet uit. Het vluchtmisdrijf wordt onderzocht door de politie in opdracht van het openbaar ministerie en de rechter zal uitspraak doen.

Wat de andere partij van het ongeval wil, maakt niet uit. Het is geen klachtmisdrijf. Dit geldt trouwens voor de meeste strafrechtelijke zaken.

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 04 apr 2023 22:46

Waren de andere auto's dan allemaal eigendom van het bedrijf of waren er nog andere partijen?

Reclame

Greengroot’icht
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 apr 2023 22:57

De andere autos waren niet van het bedrijf. Deze stonden geparkeerd in de straat.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 apr 2023 08:36

Na de werkuren heb ik dronken vluchtmisdrijf gepleegd met de bedrijfswagen. Hierbij heb ik spijtig genoeg andere autos geraakt en is de bedrijfswagen total loss verklaard.
Ziet er niet best uit
Vele (meeste ? alle ?) car policies gaan uit van verhaalrecht vd verzekering bij intoxicatie of dronkenschap
Misschien een rare vraag maar als mijn bedrijf aangifte heeft gedaan van vluchtmisdrijf kunnen zij dit ook terug intrekken?
Neen
Dat wordt dan onderzocht
En als je een rits andere voertuigen geraakt hebt ...

Vluchtmisdrijf "verdwijnt" niet door het betalen vd schade aan de benadeelden.
Als het bedrijf moet getuigen kunnen ze dan zeggen dat ze mij niet willen vervolgen voor vluchtmisdrijf of blijft dat een oordeel van de rechter zelf?
De vervolging gebeurt door het parket
Parket beslist wat er mee gebeurt: seponering, schikking, of vervolging
Rechter komt er pas aan te pas als je vervolgd wordt

Als Parket beslist niet te vervolgen, kan elke benadeelde dat zelf wél doen

Terug naar “Verkeersongevallen”