Ongeval bedrijfswagen zonder rijbewijs

CBSounds
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ongeval bedrijfswagen zonder rijbewijs

#1 , 22 mar 2023 21:30

Dag allen,

Ik zit met een probleem denk ik. Ik heb een bedrijfswagen gekregen van mijn werkgever. Nu zit het zo dat mijn voorlopig rijbewijs was verlopen en ik een nieuwe moet aanvragen. Dit zou volgende week gebeuren, maar nu is er dus vandaag een ongeval gebeurd lol. Ik was niet de bestuurder van mijn vrachtwagen. (Het was mijn echtgenote) Ze stond stil aan het stoplicht en de wagen werd langs achteren aangereden. De bestuurder was niet aan het opletten. Nu hebben beide partijen het aanrijdingsformulier ingevuld en staat mijn vrouw natuurlijk ingevuld als bestuurder. Kan mijn werkgever erachter komen dat ik nu al een week zonder rijbewijs zit? Ik heb trouwens niet met de wagen gereden in die periode aangezien ik van thuis uit werkte.

Dankjulliewel

Sirkii

#2 , 23 mar 2023 04:17

Liet je car policy toe dat je partner reed? Dan is er geen probleem.

CBSounds
Topic Starter

#3 , 23 mar 2023 10:22

Liet je car policy toe dat je partner reed? Dan is er geen probleem.
Dag Sirkii,

Mijn partner mocht ermee rijden ja. Gaan ze dan niet vragen achter mijn rijbewijs?

Reclame

Lanox

#4 , 23 mar 2023 12:52

Waarom? Als je niet de bestuurder bent, is dat niet relevant.
Waarschijnlijk laat de TS het achterste van zijn tong niet zien en vervalt zijn recht op de wagen als hij geen rijbewijs meer heeft.

CBSounds
Topic Starter

#5 , 23 mar 2023 13:05

Waarom? Als je niet de bestuurder bent, is dat niet relevant.
Waarschijnlijk laat de TS het achterste van zijn tong niet zien en vervalt zijn recht op de wagen als hij geen rijbewijs meer heeft.
Wat nee? Ik heb op dit moment geen rijbewijs omdat die vervallen is, volgende week heb ik een afspraak om een nieuwe te krijgen. Vandaar dus mijn vraag dus hou die assumpties maar voor jezelf ;)

Lanox

#6 , 23 mar 2023 13:32

Zal ik doen, maar waarom is het dan een probleem dat uw werkgever deze informatie zou verkrijgen?

CBSounds
Topic Starter

#7 , 23 mar 2023 13:41

Zal ik doen, maar waarom is het dan een probleem dat uw werkgever deze informatie zou verkrijgen?
Omdat ik tussen deze week en volgende week zonder geldig rijbewijs zit aangezien die verlopen is en mijn afspraak pas volgende week is. Ik zat niet aan het stuur, maar heb schrik dat mijn werkgever mijn rijbewijs opvraagt (dat ik nu niet heb). Niet iedereen heeft slechte bedoelingen...

CBSounds
Topic Starter

#8 , 23 mar 2023 14:39

Jouw vrachtwagen ?

Je weet dat je ook geen commercieel vervoer mag doen met een voorlopig rijbewijs ?

Je werkgever kan daar enkel achter komen indien die naar je rijbewijs vraagt
My bad. Het moet wagen zijn en dus niet vrachtwagen.

CBSounds
Topic Starter

#9 , 23 mar 2023 14:40

Jouw vrachtwagen ?

Je weet dat je ook geen commercieel vervoer mag doen met een voorlopig rijbewijs ?

Mijn werkgever weet dat ik een voorlopig rijbewijs had toen ik begon. Dit was allemaal geen probleem.

LeenW

#10 , 23 mar 2023 15:40

Jouw vrachtwagen ?

Mijn werkgever weet dat ik een voorlopig rijbewijs had toen ik begon. Dit was allemaal geen probleem.
Het punt van Inazuma is dat het per wet verboden is commercieel vervoer te doen met een voorlopig rijbewijs, los van wat uw werkgever er van denkt.

mava105

#11 , 23 mar 2023 17:12

Omdat ik tussen deze week en volgende week zonder geldig rijbewijs zit aangezien die verlopen is
maar dan heb je toch nog altijd uw kaart, waarvan weliswaar de geldigheidsdatum voorbij is. Tenzij natuurlijk als politie uw kaart heeft meegenomen. Dan is uw rijbewijs NIET verlopen, maar INGETROKKEN.

CBSounds
Topic Starter

#12 , 23 mar 2023 18:54

Jouw vrachtwagen ?

Het punt van Inazuma is dat het per wet verboden is commercieel vervoer te doen met een voorlopig rijbewijs, los van wat uw werkgever er van denkt.

Ik heb nergens gesproken over commercieel vervoer dus geen idee van waar dit komt haha

lohabra

#13 , 02 apr 2023 18:42

Je schrijft dat de car policy van je werkgever toelaat dat je echtgenote die auto bestuurde.
Je echtgenote, houder van een geldig rijbewijs, bestuurde de auto op het ogenblik van de aanrijding.
Je echtgenote stond te wachten voor een rood verkeerslicht, en werd achteraan aangereden.

Als nu ook nog het aanrijdingsformulier iets of wat fatsoenlijk en correct ingevuld is, dan is er toch geen enkel probleem ?
De tegenpartij is aansprakelijk voor het ongeval.
Je krijgt géén problemen met de verzekeraar, want de car policy liet het toe dat jouw echtgenote, houder van een geldig rijbewijs, die auto bestuurde.

Wat is dan eigenlijk concreet je vraag of je probleem?

Heeft jouw werkgever je dan nooit naar je rijbewijs gevraagd toen je bij hem in dienst kwam ?
Zo ja, dan is hij ook op de hoogte van de geldigheid ervan. Denk je ook niet ?
De geldigheid van je voorlopig rijbewijs staat immers op dat voorlopig rijbewijs vermeld.
Of heeft hij jou gewoon die auto van het bedrijf toevertrouwd zonder daarbij te checken of je wel over een geldig rijbewijs beschikt ?
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

lohabra

#14 , 03 apr 2023 12:27

Of heeft hij jou gewoon die auto van het bedrijf toevertrouwd zonder daarbij te checken of je wel over een geldig rijbewijs beschikt ?

Ik heb in totaal bij 4 bedrijven een bedrijfswagen gehad (over een periode van 20 jaar) en bij mijn weten geen enkele keer een rijbewijs laten zien.

Ook niet bij een schadegeval in fout via de verzekering (dus zonder politietussenkomst).
U weet toch, dat het strafbaar is om een motorvoertuig toe te vertrouwen aan iemand, wetende dat die niet over het daarvoor vereiste rijbewijs beschikt ?
Daarenboven eist een verzekeringsmaatschappij ongetwijfeld dat de werkgever de bij hen verzekerde firmawagens uitsluitend toevertrouwt aan iemand met een geldig rijbewijs.

Als werkgever 1 van je bedrijfsvoertuigen aan een werknemer, zonder daarbij vooraf deftig te checken of die wel over het daartoe vereiste rijbewijs beschikt, is dus hoogst onverstandig.

Dus als 't klopt wat u schrijft, zegt dat sowieso bitter weinig goeds over elk van betrokken werkgevers.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Issued

#15 , 03 apr 2023 16:21

U weet toch, dat het strafbaar is om een motorvoertuig toe te vertrouwen aan iemand, wetende dat die niet over het daarvoor vereiste rijbewijs beschikt ?
Wetende is de key hier
Wat je niet vraagt, weet je niet
Bijgevolg: niet strafbaar ...

Er is nergens een wettelijke verplichting het rijbewijs te vragen van iemand waaraan je een auto uitleent, of als werkgever ter beschikking stelt

Indien wel, hoor ik graag waar ...
Cassatie denkt er toch anders over.

https://www.deneflaw.be/vertrouwt-voert ... -beschikt/

Terug naar “Verkeersongevallen”