Ongeval ondergrondse parkeergarage

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Ongeval ondergrondse parkeergarage

#1 , 19 mar 2023 11:36

Goedemiddag,

Mijn moeder heeft een kleine aanrijding gehad in een ondergrondse parkeergarage. Juist tegen een achterligger getikt. Deze heeft de politie gebeld. Kleine schade aan beide voertuigen. Politie heeft mijn moeder laten blazen en was positief.

De vraag is, heeft de politie enige rechtsgeldigheid in een ondergrondse private parkeergarage? Ik dacht van niet en dat ze moeten wachten tot je de garage verlaat om dan op de openbare weg u te laten blazen.
Resultaat nu 6 u rijverbod en Wss politierechtbank. Maar als dit niet rechtsgeldig is stel ik mij vragen waarom de politie is langsgekomen in de parking.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#2 , 19 mar 2023 11:49

politie zal geen boete kunnen geven omdat de aanrijding gebeurd is op privaat terrein; maar ze mogen iemand laten blazen om de oorzaak van de aanrijding te achterhalen en als deze de bedoeling heeft om op de openbare weg te gaan rijden en hierbij een gevaar voor andere gaat vormen.

als het voor de politierechtbank komt dan zal het zijn omdat er discussie blijft bestaan tussen de verzekeringen en dan is de blaastest een bewijs dat het beoordelingsvermogen aangetast was en meer als waarschijnlijk de oorzaak was van de aanrijding.

Thomas_A
Berichten: 2310
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2023 11:53

Wat voor parkeergarage? Van een appartementsgebouw of waar iedereen tegen betaling kan parkeren?

Op openbare parkings die door iedereen toegankelijk zijn (parkeergarages, supermarkt, …) zijn de gewone verkeersregels geldig. Politie kan gewoon tussenkomen.

Eigendom garage of terrein speelt geen rol.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 mar 2023 12:05

Wat noemt u een private ondergrondse parkeergarage ?

Kan ik daar binnenrijden, en er parkeren ?
Dan is het zelfs openbare weg ...


Intoxicatie is strafbaar op een "openbare plaats" volgens de verkeerswet.
Wat een openbare plaats is, is echter nérgens in wetgeving gedefinieerd ...
Net zo min als openbare weg trouwens.

Bijgevolg zal het de rechter zijn die bepaalt of dit een openbare plaats is.
En daarmee of de intoxicatie strafbaar is...

Wat een "openbare plaats" is, is soms door lokale besturen bepaald in GAS- of andere reglementen - maar dit is helemaal niet bindend inzake andere wetgeving.

Belexa geeft al aan (op basis van rechtspraak, want dit is natuurlijk niet het eerste dergelijke geval)
https://belexa.be/nieuws/nieuwsitem-4-maart

Een openbare plaats, in de zin van de Wegverkeerswet, omvat (a) de openbare weg, (b) de terreinen toegankelijk voor het publiek en (c) de niet-openbare terreinen die voor een zeker aantal personen toegankelijk zijn.

en
Onder het begrip ‘openbare plaats’ worden de plaatsen begrepen die, hoewel ze privé zijn, voortdurend toegankelijk zijn voor bepaalde categorieën van personen zoals aangestelden, klanten, leveranciers, bezoekers of passanten.


Zo'n "zeker aantal personen" in c) kunnen dus bvb ook de bewoners van een gedeelde ondergrondse garage zijn, als de rechter zo beslist ...

LYNX XX
Berichten: 2505
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mar 2023 12:17

# 3 Thomas,

Klopt er is een onderscheid tussen openbare parkings en de ondergrondse parking van een VME.
Indien in een VME : de verzekeringsmaatschappijen van beide betrokkene. In normale omstandigheden heeft de politie daar niets te zoeken.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 mar 2023 12:35

Indien in een VME : de verzekeringsmaatschappijen van beide betrokkene. In normale omstandigheden heeft de politie daar niets te zoeken.
Kan perfect onder de gangbare omschrijving van "openbare plaats" vallen

Er zijn immers meerdere tot vele bewoners met toegang
En iemands gedrag daar, kan effect hebben op de andere gebruikers ...

Feit dat politie al komt én ook alcoholcontrole uitvoert, is al indicatie dat men dergelijke situaties wel degelijk als openbare plaats kan aanzien .

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 19 mar 2023 12:37

Ondergrondse parkeergarage zoals bv in Gent aan de korenmarkt.

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#8 , 19 mar 2023 12:38

Normaal heeft de politie hier toch geen rechtsgeldigheid. Privaat ondergronds heet dat toch

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 mar 2023 12:39

Mijn moeder is bijna 70 en nog nooit in aanraking gekomen met het gerecht. Zelfs geen boete voor overdreven snelheid. Ze is er het hart van in. Ze is inderdaad in fout.

LeenW
Berichten: 12828

#10 , 19 mar 2023 13:00

En waar kwam uw moeder vandaan of was ze naar op weg? Ik neem aan dat ze niet gewoon een toertje in de parkeergarage ging doen?

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 19 mar 2023 13:02

Ze kwam van de markt en was iets gaan drinken

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 19 mar 2023 13:04

De wagen staat op naam van het bedrijf

Verkenner
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 19 mar 2023 13:04

Ik moet wel zeggen dat de agenten heel vriendelijk waren. Begripvol.

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#14 , 19 mar 2023 14:37

Ondergrondse parkeergarage zoals bv in Gent aan de korenmarkt.
Dat telt als openbare weg. Dus kan de politie gewoon tussenkomen, zoals ze gedaan heeft

Thomas_A
Berichten: 2310
Juridisch actief: Nee

#15 , 19 mar 2023 14:46

Los van de discussie over parkings in een appartementsgebouw, is iedereen het denk ik wel eens over deze situatie in een betaalpagina.

Politie mag wel degelijk tussenkomen. Ik snap dat uw moeder van slag is, maar laten blazen bij een aanrijding is een logische stap.

Is er in het PV sprake van intoxicatie of dronkenschap? Welk resultaat gemeten?

Afhankelijk hiervan zal minnelijke schikking of dagvaarding politierechtbank volgen, en kan eventueel de autoverzekering zich terugtrekken zodat kosten tegenpartij zelf moeten gedragen worden.

Terug naar “Verkeersongevallen”