Ik heb vluchtmisdrijf gepleegd en ben mijzelf gaan aangeven bij de politie.

Potatolisk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ik heb vluchtmisdrijf gepleegd en ben mijzelf gaan aangeven bij de politie.

#1 , 13 mar 2023 08:32

Beste mensen,

Ik ben tegen een verkeerslicht gereden toen ik onderweg was naar het werk, ik was in slaap gevallen en ik ben daarna doorgereden.
Ik ben mijzelf daarna gaan aangeven bij de politie en die hebben mij een proces-verbaal gemaakt met vluchtmisdrijf.
Dit is 3 weken geleden gebeurt, ik heb een grote fout gemaakt, ik heb er veel spijt van en wil hiervoor ook alle verantwoordelijkheid voor nemen.

De politie agent zei dat ik voor de rechter zal worden opgeroepen.
Ik heb rechtsbijstand van de verzekering en zij vertellen mij dat ik de oproepingsbrief naar hun moet versturen als ik voor de rechter moet komen,
En dat zij mij dan een advocaat geven die mij helpt.

-Nu wou ik hier vragen of het goed is dat ik mij een advocaat laat geven door mijn verzekering (yuzzu) of zou ik beter zelf een advocaat zoeken?

-En hoe slecht is het als je zelf niet opdaagt en je advocaat voor jou naar de rechter laat gaan?
(ik heb ernorme angst om naar de rechter te gaan)

Ik heb absoluut geen idee wat het beste is en hoe alles gaat verlopen, ik heb eerlijk gezegd veel angst om naar de rechter te gaan...

Luc6580
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2023 10:38

Een rechter heeft nog nooit iemand opgegeten.
Als je ook zelf gaat geef je een teken dat je begaan bent met de ganse zaak en kan in uw voordeel zijn.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mar 2023 11:24

Een rechter heeft nog nooit iemand opgegeten.
Recidivisme zou nochtans een pak lager zijn…

Maar inderdaad: zelf verschijnen is bijna altijd een goed idee.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 mar 2023 11:30

Zelf ook gaan is in uw voordeel .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Potatolisk
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mar 2023 11:31

Bedankt voor de reacties!

En is een advocaat die mij wordt gegeven van de verzekering evengoed als één die ik zelf ga zoeken?

Wat raden jullie hier aan om te doen? Zelf een advocaat zoeken of niet?

Kali
Berichten: 762

#6 , 13 mar 2023 11:38

Bedankt voor de reacties!

En is een advocaat die mij wordt gegeven van de verzekering evengoed als één die ik zelf ga zoeken?

Wat raden jullie hier aan om te doen? Zelf een advocaat zoeken of niet?
De advocaat van de verzekering is een advocaat waar de verzekering mee samen werkt en die dus veel 'verkeers'zaken zal doen. Waarom zou deze minder goed zou zijn dan een advocaat die u zelf zoekt?

Maar u hebt vrije keuze van advocaat, maar niet elke advocaat doet uiteraard veel verkeer ...

Dus een afweging die u zelf moet maken...

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mar 2023 11:55

Zo ingewikkeld lijkt de zaak me niet.

U erkent uw schuld, er zijn geen andere betrokkenen. U heeft in eerste instantie vluchtmisdrijf gepleegd maar u daarna zelf gaan aangeven.

U heeft hier geen Jef Vermassen voor nodig.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 mar 2023 12:16

Ik ben mijzelf daarna gaan aangeven bij de politie
Kan enkel maar in uw voordeel spreken ... en hoe minder tijd er tussen, hoe beter.

Als die tijdspanne relatief kort was, en gezien het een ongeval zonder gewonden is, is er ook kans dat aanklacht herzien wordt naar "niet ter plaatse blijven na ongeval" ipv vluchtmisdrijf.
Met een paal kan je ook geen aanrijdingsformulier invullen ...

Art 52 van de wegcode
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... w2tlmktd1a

Met veel lagere strafmaat en uitgesproken straffen dan vluchtmisdrijf ...

Als "daarna" bvb meteen na uw werk was, waar u dan ook weer niet te laat wou komen, dan heb je daar een argument voor.
Punt is: wou u zich aan de vaststellingen onttrekken, en hoe overtuigt u de rechter dat dit niet het geval was.
Want dat maakt er vluchtmisdrijf van ...

https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... ydanmaqkj5


-Nu wou ik hier vragen of het goed is dat ik mij een advocaat laat geven door mijn verzekering (yuzzu) of zou ik beter zelf een advocaat zoeken?
U mag die zelf kiezen
Of u beter kiest dan de verzekeringsmaatschappij is niet gegarandeerd
-En hoe slecht is het als je zelf niet opdaagt en je advocaat voor jou naar de rechter laat gaan?
(ik heb ernorme angst om naar de rechter te gaan)
Nochtans nergens voor nodig
Integendeel
Zelf gaan tijdens minstens de eerste zitting is altijd een aanrader

Terug naar “Verkeersongevallen”