Wat moet ik doen bij rijden tegen geparkeerde fiets

SFS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Wat moet ik doen bij rijden tegen geparkeerde fiets

#1 , 26 nov 2022 23:27

Ik ben vandaag voor de 1ste keer (met een nieuwe auto die ik sinds vorige week heb en maar 2x gereden mee heb) naar Antwerpen gereden.

Daar was er een straat waar ik naar links moest draaien en waren ook verkeerslichten. Hier was het probleem dat het een smalle straat was en wanneer ik eindelijk de kans kreeg om te draaien stopte de auto voor mij en sprongen de lichten op rood. Ik zat dan vast midden in de weg, de hele straat te blokkeren (achter mij was ook een auto). Ik heb dan per ongeluk op de stoep gereden en enkele fietsen geraakt (stilstaande fietsen op een rij.)
Er was wel geen schade aan mijn auto of de fietsen, denk ik toch, want ze zijn niet omgevallen ofzo en mijn auto had ook niets.
Ik ben dit wel niet van dichbij gaan bekijken, aangezien ik nergens kon parkeren en ik het verkeer aan het blokkeren was. Later heb ik wel mijn auto nagekeken en was er niets.
Nu vraag ik mij af of ik dit melden aan de politie (ik weet wel jammer genoeg niet meer de exacte of de locatie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki
Berichten: 267

#2 , 27 nov 2022 05:42

Als een omstaander het gezien heeft en heeft doorgegeven aan de politie, dan zal U waarschijnlijk vervolgt worden voor vluchtmisdrijf

SFS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 nov 2022 10:36

Zelfs als er bijna geen schade is?
Wat zijn de gevolgen daarvan?
Dit is de 1ste keer dat zoiets gebeurd is en ik heb mijn rijbewijs maar sinds begin juni.

Reclame

iota
Berichten: 830

#4 , 27 nov 2022 11:04

Als een omstaander het gezien heeft en heeft doorgegeven aan de politie, dan zal U waarschijnlijk vervolgt worden voor vluchtmisdrijf
Dat weet ik zo nog niet. Ooit reed een mevrouw in de flank van mijn auto, met aanzienlijke schade tot gevolg. Ze pleegde vluchtmisdrijf, maar ik had de nummerplaat + een buschauffeur als getuige. Mevrouw weigerde echter te erkennen dat ze me had aangereden. Uiteindelijk heb ik nog een schaarse vrije namiddag op het politiekantoor moeten doorbrengen omdat de politie beide voertuigen wilde bekijken. Auto van mevrouw was al gerepareerd, maar haar bumper paste exact bij mijn schade. Dan nog wou ze niet toegeven. Dat ging zo een paar uur, tot politie dreigde haar te vervolgen wegens vluchtmisdrijf als ze haar fout niet erkende. Ik had enorm de pest in. Haar verzekering heeft uiteindelijk de schade vergoed, maar denkt u dat ze vervolgd is wegens vluchtmisdrijf?

SFS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 nov 2022 11:19

Ik dacht dat het enkel vluchtmisdrijf is als er iemand gewond raakt of als iemand tegen een auto rijd.
Wat als er nu geen schade is (wat ik denk) telt het dan nog steeds als vluchtmisdrijf?

LeenW
Berichten: 12828

#6 , 27 nov 2022 11:58

U bent daar mis, zichtbare schade is geen vereiste voor vluchtmisdrijf. En daarbij, u bent niet eens uitgestapt om te gaan kijken als ik het goed begrijp? Dit is sowieso vluchtmisdrijf als er een getuige of een camera iets gezien heeft.

“Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft: 1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest, 2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.”

Verder is het als beginnend bestuurder met een nieuwe wagen zeker geen goed idee om ergens te gaan rijden waar u het niet kent. Eerst de straat blokkeren en dan per ongeluk het voetpad oprijden, dit had veel slechter kunnen aflopen.

lukasi
Berichten: 1141

#7 , 27 nov 2022 12:07

Ik stel me nu even voor dat TS zijn fiets daar stond en iemand reed daar tegen en deze rijdt door zonder maar even te stoppen of zijn gegevens achter te laten .
Ik kom aan mijn fiets en op het eerste zicht geen schade maar als ik wil wegrijden merk ik dat mijn wiel zwalpt en mijn batterij toch is beginnen te lekken.
Kosten een 300€ en als student heb ik het niet breed. De veroorzaker is natuurlijk al lang ribedebie met zijn dure nieuwe wagen en ik rij terug rond met een geleende fiets want ik moet wel mijn fietsherstelling zelf betalen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 nov 2022 16:08

U bent daar mis, zichtbare schade is geen vereiste voor vluchtmisdrijf. En daarbij, u bent niet eens uitgestapt om te gaan kijken als ik het goed begrijp? Dit is sowieso vluchtmisdrijf als er een getuige of een camera iets gezien heeft.

“Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft: 1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een ongeval op een openbare plaats is geweest, 2° hij die wetend dat hij zelf oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,...de vlucht neemt om zich aan de dienstige vaststellingen te onttrekken, zelfs wanneer het ongeval niet aan zijn schuld te wijten is.”
Zonder schade is er evenwel geen ongeval

Een ongeval is het feit of omstandigheid dat iets onverwachts gebeurt dat schade of letsel veroorzaakt.

En geen ongeval, is geen vluchtmisdrijf.


Maar Vraagsteller weet dus niet eens of er schade is.
Of waar het gebeurd is - dan kan je ook moeilijk naar politie stappen ...


Duidelijk dat Vraagsteller wel wat moet veranderen aan hoe ze rondrijdt
"per ongeluk op de stoep gereden"
Niet zeveren hé ...

Franciscus
Berichten: 38596

#9 , 27 nov 2022 16:41

Doe alsnog aangifte bok politie te Antwerpen.
Vertel daar de feiten.
Mogelijk krijgen ze niets binnen.

Terug naar “Verkeersongevallen”