Autobaan wetgeving

Charle122
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Autobaan wetgeving

#1 , 05 nov 2022 08:58

Hallo allemaal,

Het verhaal gaat als volgt op een smalle 2 richting baan met op de rechterbaan parkeervakken, ben ik midden op de baan gestopt om een autobestuurder voor me tijd te geven om binnenin haar garage te parkeren.

Als die persoon klaar was met parkeren, vertrek ik terug. De autobestuurder achter mij, haalt mij tegelijkertijd in. Door deels op het voetpad te rijden en terug op de baan te komen en botst tegen mijn linkerflank.

Na een beetje verder te stoppen om de weg niet te blokkeren sinds de smalle baan rechterrijvak volzet waren met geparkeerde wagens, als ik foto kan plaatsen zal ik doen is veel duidelijker.

Begint de persoon uit te wijten, na vragen voor verzekering geen reactie. Na politie bellen persoon vlucht weg.

Nu verzekering wilt mij deels aansprakelijk stellen. Kan ik de situatie ergens in de wetgeving terug vinden?

Wie is er nu werkelijk in fout?

Bedankt voor alle hulp!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
CityBird
Berichten: 792

#2 , 05 nov 2022 09:04

Je hebt toch rechtsbijstand bij je verzekering. Waarom maak je daar geen gebruik van? Uiteindelijk beslist bij onenigheid immers een rechter wie aansprakelijk is voor het ongeluk.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#3 , 05 nov 2022 11:34

ik vermoed dat u op zen minst de nummerplaat van de andere wagen hebt zodat de tegenpartij gekend is.

over wie schuldig is lijkt mij geen discussie mogelijk, de andere wagen is in fout.

voorbijsteken, over het trottoir rijden en dan gevaarlijk invoegen . . .

u moet niet akkoord gaan met wat uw eigen verzekering zegt of voorstelt.

vraag inderdaad om gebruik te maken van uw rechtsbijstandsverzekering.

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 05 nov 2022 12:15

Quote : " De autobestuurder achter mij, haalt mij tegelijkertijd in. Door deels op het voetpad te rijden en terug op de baan te komen "

Zulke manoevres zijn tegenwoordig schering en inslag . Over de motieven van zulke bestuurders zullen we het maar niet hebben .
Het is een algemene malaise die kadert in een bredere maatschappelijke context , en specifiek waar het autorijden heden ten dage een uiterst stresserende ervaring is .

Niettemin is er de wetgeving :
https://old.wegcode.be/wetteksten/secti ... /174-art16

Maar als het ter plaatse niet kan opgelost worden via een onnozel formuliertje die de verzekeringen ter beschikking stellen ( waar alles zwart-wit duidelijk moet zijn , of ze trekken er hun handjes vanaf ) dan zal het heel wat moeite kosten om gelijk te halen .

Hier is dan ook nog eens duidelijk sprake van vluchtmisdrijf .
Als ( bijna ) iedereen tegenwoordig zo'n electronisch apparaat op zak heeft om vanalles mee te doen ( o nee , niet bellen achter het stuur ....! ) dan is het eerste wat men in zo'n geval moet doen , de nummerplaat van de wegpiraat mee opnemen , en daar mee naar de politie stappen .
Het gaat er niet om , om verkeerstechnisch gelijk te halen bij de politie , maar om een klacht van vluchtmisdrijf te onderzoeken .
Uw rechtsbijstandsverzekering ( bij voorkeur ene die niet van dezelfde maatschappij is als uw autoverzekering ) zal daar van smullen .
https://advo-recht.be/kennisbank/verkee ... tmisdrijf/
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 05 nov 2022 12:34

Oplossing is diverse dashcams te instaleren in uw wagen, die de 4 kanten van uw wagen in beeld kunnen brengen.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 05 nov 2022 15:36

Oplossing is diverse dashcams te instaleren in uw wagen, die de 4 kanten van uw wagen in beeld kunnen brengen.
Ook eentje op het dak voor vallende sterren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 05 nov 2022 15:48

Oplossing is diverse dashcams te installeren in uw wagen, die de 4 kanten van uw wagen in beeld kunnen brengen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 nov 2022 13:58

De autobestuurder achter mij, haalt mij tegelijkertijd in. Door deels op het voetpad te rijden en terug op de baan te komen en botst tegen mijn linkerflank.
Inhalen waar het niet veilig kan (en niet mag dus) als dat een trottoir is
(Opletten, want op een berm mag dit WEL !)

Manoeuvre : van buiten rijbaan terug op de rijbaan komen
(opnieuw tenzij dat een berm was ipv trottoir, dat gebruik is wettelijk voorzien bij inhalen en dan is het geen manoeuvre)

Artikel 12.4
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... kdpjcvfdbq

12.4. De bestuurder die een manoeuver wil uitvoeren, moet voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.


Als deze beweging begonnen is terwijl jij nog stilstond, is het ook een manoeuvre ... geen inhalen
(inhalen gebeurt tov bestuurders in beweging, op hetzelfde weggedeelte - Art 16.1 en Cassatie)


Nog wat inbreuken op Artikel 16 / inhalen
https://www.wegcode.be/nl/regelgeving/1 ... yezmpzgyb9

16.4. Voor het links inhalen moet elke bestuurder :

1° zich ervan vergewissen dat hij dit zonder gevaar kan doen, en inzonderheid :

c) dat hij zijn plaats rechts opnieuw kan innemen, zonder de andere bestuurders te hinderen;


16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm of de zijdelingse strook volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen,


als ik foto kan plaatsen zal ik doen is veel duidelijker.
Waar was het ergens ?
Op Google streetview is meestal ook al wel wat te zien

Na politie bellen persoon vlucht weg.
Mooi, vluchtmisdrijf

Dus normaal rechtbank, en die zal dan oordelen over verantwoordelijkheid voor het ongeval

Nu verzekering wilt mij deels aansprakelijk stellen.
Op basis waarvan ?

Kan ik de situatie ergens in de wetgeving terug vinden?
Zoals je ze beschrijft: neen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 06 nov 2022 14:01

Ook eentje op het dak voor vallende sterren.
een 360° camera, zie je ineens àlles :mrgreen:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 06 nov 2022 14:03

Je hebt toch rechtsbijstand bij je verzekering.
Rechtsbijstand is niet standaard ...

Als de Vraagsteller inderdaad rechtsbijstand heeft, kan hij die inroepen en gebruiken tégen de eigen verzekering.

Intussen kan hij al de verzekering officieel (schriftelijk, aangetekend) laten weten NIET akkoord te gaan met hun beoordeling.

CityBird
Berichten: 792

#11 , 06 nov 2022 14:39

Ik ben verbaasd dat dit nog wordt aangeboden, dacht dat dit standaard was.

Ik had onlangs een lekke band in Spanje en daar was men zelfs verbaasd dat in BE glasbraak en lekke banden niet standaard in een BA verzekering zit in

Terug naar “Verkeersongevallen”