oprijden rotonde met meerdere rijstroken

kordel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

oprijden rotonde met meerdere rijstroken

#1 , 16 aug 2022 23:24

Ik heb een vraag betreft het oprijden van een rotonde met meerdere rijstroken.

Mag ik een rotonde met 2 rijstroken oprijden indien er enkel iemand komt aangereden op de binnenstrook? De buitenstrook waarop ik wil invoegen is immers vrij? Of wordt dit theoretisch fout aanzien, bv ook op een rijexamen?

Ik weet wel dat ik strikt genomen voorrang moet verlenen aan iedereen op een rotonde, ongeacht de strook. Dus bij een ongeluk ben ik zeker in fout. (bv omdat plots 'onvoorzien' iemand van de binnenstrook een manoeuvre maakt naar de buitenstrook, eventueel om de rotonde te verlaten) Maar in normale omstandigheden ben ik niet 'fout' door die rotonde op dat moment op te rijden?

De oorzaak van mijn twijfelen is omdat op een autosnelweg een gelijkaardig principe geldt: bij invoegen is voorrang te verlenen aan alle rijstroken. Maar in de praktijk wacht niemand tot alle rijstroken vrij zijn. Je zorgt ervoor dat je op de rechterstrook niemand hindert. In theorie, want als iemand echter 'plots' van de linker- of middenrijstrook een manoeuvre zou doen naar de rechterstrook, al dan niet om de snelweg te verlaten, en er gebeurt een aanrijding, dan ben ik alsnog in fout. (of weegt mijn 'fout' meer door)

Bv op een rijexamen zou het niet als fout worden aanzien in te voegen op de rechterstrook van een autosnelweg desondanks dat er voertuigen rijden op de midden- of linkerstroken. Dus dat 'principe' trek ik door naar rotondes, maar heb geen idee of dat steek houdt. Er is in het algemeen ook veel verwarring heb ik gemerkt, en veel 'meningen', waardoor ik helemaal niet zeke ben van mijn stuk!

Bij voorbaat dank!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bisbro
Berichten: 174
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2022 08:56

Je kan een rotonde toch niet vergelijken met een autosnelweg. Daar liggen de afritten niet zo dicht bijeen als op een rotonde. Als iemand op de linkerstrook rijdt om één of meerdere afritten over te slaan, maar wil afrijden net daar waar u meent voorrang te hebben is er een ernstig conflict.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 aug 2022 09:17

Belgische rotondes, zelfs die met 2 rijstroken, zijn doorgaans klein, en daarop gaat men bijgevolg pas laat kunnen aangeven dat men de rotonde wil verlaten.
Door de rotonde op te rijden, verhinder jij dat de bestuurder op de rotonde (met voorrang) naar de buitenste rijstrook kan gaan om de rotonde te kunnen verlaten.
Bedenk dat die bestuurder al eerder op die rotonde zit , die gaat er dus ook wel eens af willen ...
Die rijdt doorgaans sneller dan jij, en gaat bijna zeker moeten afremmen om achter je naar de buitenste rijstrook te kunnen gaan om te mogen afslaan - op dat moment is er geen voorrang verleend ...

Op een rij-examen, wordt dat geen goede beurt
Als de instructeur al niet ingrijpt ...


Op een grote Britse of Franse rotonde kan je ermee wegkomen
Op Montgomery in BXL ook
Voorrang is immer functie van afstand en snelheid
Op kleinere ... je hindert bijna gegarandeerd

Reclame

pho450
Berichten: 192

#4 , 17 aug 2022 15:21

Het antwoord van bisbro en Inazuma in gedachten houdende, wat is het nut van 2 rijstroken op een (klein) rondpunt?

kordel
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 aug 2022 15:24

Ok bedankt, ik begrijp de nuances.

Het probleem is dat ik in de praktijk al 2x voorhad dat een chauffeur vanop de binnenstrook in 1x de rotonde probeerde te verlaten door meteen een uitrit te nemen, i.p.v. tijdig voor te sorteren naar de buitenstrook. Dat neemt niet weg dat ik hen niet mag hinderen, maar omdat ze geen richtingsaanwijzers gebruikten bij het naderen van de uitrit, en nog steeds op de binnenstrook reden, interpreteer ik het als dat ze nog 1 uitrit extra verder wilden, doch helaas. De bestuurder in kwestie is dan boos wanneer die last-minute de rotonde wil 'uitvlammen' maar ik hem hinder. Wat eigenlijk ook niet volledig proper rijgedrag is. (maar wat geen afbreuk doet aan mijn fout natuurlijk)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 17 aug 2022 17:08

Het antwoord van bisbro en Inazuma in gedachten houdende, wat is het nut van 2 rijstroken op een (klein) rondpunt?
Onbestaande ...

De NL oplossing (aka turbo-rotonde) werkt wel, maar daarvoor moet de Belgische wegcode aangepast worden, want dit kan men hier zelfs niet legaal inrichten :lol:

Terug naar “Verkeersongevallen”