Ongeval minderjarige zoon met teveel alcohol op

pluspapa3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ongeval minderjarige zoon met teveel alcohol op

#1 , 23 jun 2022 15:46

Even onze situatie schetsen.

Wij zijn Belgen die in Nederland wonen, wij hebben echter allemaal een Nederlands rijbewijs. Omdat onze kinderen lang in België hebben gewoond hebben zij ook hun sociaal leven daar. Dus hebben wij veel grensverkeer en km's in België.

Onze zoon (17j) heeft deze nacht een ongeval gehad met zijn brommer. Hij heeft een andere auto geraakt toen hij moest uitwijken voor een kat. De tegenpartij heeft daarop de politie gebeld en zij hebben de vaststelling gemaakt en onze zoon onderworpen aan een alcoholcontrole. Hij blies hierop positief. Bij de ademanalyse is vastgesteld dat hij 0.58mg/l blies. Zij hebben gezegd dat hij nog eens mocht blazen maar dat heeft hij niet gedaan.

Daarop heeft de politie zijn rijbewijs voor 6 uur ingehouden. Ze hebben hem ook een "administratief document" meegegeven waarop dit stond. De achterzijde van dit document was niet ingevuld "symptomen dronkenschap en test". Wel hebben ze een uitdraai meegegeven van het ademanalyse apparaat.
Hij zegt ook dat hij nog een papier heeft moeten tekenen maar hij weet niet meer welk papier dit was. Dit heeft hij niet meegekregen.

Omdat onze zoon wist dat hij verkeerd was is hij bij een maat gaan slapen (zoals gepland) en het ons deze morgen maar gemeld.

Vanmorgen heeft hij samen met mijn zijn rijbewijs terug opgehaald, mijn vrouw heeft dan gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn maar daarop kon niemand antwoorden omdat de inspecteurs van dienst er niet waren. Daarna heb ik nog eens gebeld om te vragen wat dat tweede papier wel mocht zijn, en als dat een PV/verklaring is waarom wij geen kopij hadden. De mevrouw aan de telefoon antwoordde dat dit was omdat hij onder invloed was.

Hier komen mijn vragen:

- Als eerste, moeten wij niet direct gecontacteerd worden als ouder als het ongeval voorvalt?
- Ik heb al gelezen dat er wel een PV wordt opgesteld bij rijden onder invloed, maar dat dit niet gedaan is omdat het een minderjarige is. Welke reden is het nu?
- Aangezien hij een Nederlands rijbewijs heeft, wordt dit minnelijke schikking of rechtbank? Wat zijn de kosten dan?
- Hoelang kan dit duren en wat zijn de volgende stappen?
- Kunnen we onze Nederlandse Rechtsbijstand aanspreken, of is dit Pro Deo?
- Mijn makelaar zegt dat de schade op ons zal verhaalt worden, maar kunnen we toch een tegenexpert aanstellen indien naar mijn mening de kosten voor de auto te hoog worden ingeschat?

bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Issued
Berichten: 1227

#2 , 23 jun 2022 17:46

Gezien uw zoon niet ernstig gewond is heeft men u niet gecontacteerd. Uw zoon is 17 j, hij had dit zelf kunnen doen.

Men zal 2 afzonderlijke pv's hebben opgesteld. 1 voor het ongeval en 1 voor rijden onder invloed van alcohol.

Iemand met een Nederlands rijbewijs kan naar de rechtbank. In het geval van een ongeval met intoxicatie is de rechtbank de normale gang van zaken. De kosten? Dat hangt van de rechter af.

Hoe lang dit kan duren? Ergens tussen 8 maand en een jaar. Eventueel nog langer.

Rechtsbijstand zal u moeten nakijken in uw polis.

Verhalen van schade: normaal zal uw verzekering eerst de tegenpartij vergoeden en nadien bij u komen aankloppen. Als u iets te zeggen wilt hebben inzake het schadebedrag zal u kort op de bal moeten spelen bij uw makelaar.

Extra vraag: weet u of men art 35 (dronkenschap) heeft weerhouden of enkel de intoxicatie?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 23 jun 2022 23:19

Onze zoon (17j) heeft deze nacht een ongeval gehad met zijn brommer. Hij heeft een andere auto geraakt toen hij moest uitwijken voor een kat.
Mensen onder invloed schijnen vaak katten te zien ...

Als het beest niet ter plaatse aangetroffen werd, of niet gezien werd door andere betrokkenen of getuigen, zal er zeer weinig aandacht aan besteed worden ...
Bij de ademanalyse is vastgesteld dat hij 0.58mg/l blies.
Da's rond de 1,3 promille ...
Zij hebben gezegd dat hij nog eens mocht blazen maar dat heeft hij niet gedaan.
Dan blijft de eerste meting gelden
Daarop heeft de politie zijn rijbewijs voor 6 uur ingehouden.
Standaard (en veel te lakse) wettelijke bepaling ...

De achterzijde van dit document was niet ingevuld "symptomen dronkenschap en test".
Des te beter ...

Vanmorgen heeft hij samen met mijn zijn rijbewijs terug opgehaald, mijn vrouw heeft dan gevraagd wat de gevolgen kunnen zijn
Dagvaarding politierechtbank


Art 34 § 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


Bedrag dat rechter uitspreekt, maal 8 doen (opdeciemen)
Deel kan voorwaardelijk zijn.

Daar komen bij veroordeling nog een 350€ aan kosten bij ...


Dat is het begin.

Daar kan een verval van het recht tot sturen (aka "rijverbod") bijkomen:

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :
1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;
(...)
De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar;


Herstelonderzoeken zijn niet van toepassing als zoonlief in NL blijft wonen en zo "niet voldoet aan de door de Koning bepaalde voorwaarden om een Belgisch rijbewijs te kunnen verkrijgen;"

- Als eerste, moeten wij niet direct gecontacteerd worden als ouder als het ongeval voorvalt?
Neen
Dat kon uw zoon ook zelf ...
- Ik heb al gelezen dat er wel een PV wordt opgesteld bij rijden onder invloed, maar dat dit niet gedaan is omdat het een minderjarige is.
Er zal wel een PV komen hoor

Voor verkeersinbreuken is men vanaf 16 zelf verantwoordelijk.

- Hoelang kan dit duren en wat zijn de volgende stappen?
Vele maanden, reken gerust op half jaar tot jaar voor dagvaarding
INTERNATIONAAL KAN DAT nog LANGER AANSLEPEN
- Kunnen we onze Nederlandse Rechtsbijstand aanspreken, of is dit Pro Deo?
Polis nakijken, maar normaal is zoiets voorzien- als uw zoon mee gedekt wordt door de polis

- Mijn makelaar zegt dat de schade op ons zal verhaalt worden, maar kunnen we toch een tegenexpert aanstellen indien naar mijn mening de kosten voor de auto te hoog worden ingeschat?
In België is regres (terugvordering) bij verzekering burgerlijke aansprakelijkheid, enkel in geval van dronkenschap.

In NL kan het anders zijn: polis nalezen, het zal er ook in staan in welke gevallen dit kan.

Als er discussie is over de omvang van de schade, zal de rechtbank daarvoor een gerechtsexpert aanstellen.
Die kosten zijn voor verliezende partij, dus 2 keer nadenken of er daar wel "een zaakje" mee gedaan wordt.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”