Verhoor Cat 3: motorongeluk zonder derden

Nacho401
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verhoor Cat 3: motorongeluk zonder derden

#1 , 22 jun 2022 09:11

hallo,

In februari van 2021 heb ik een motorongeluk gehad. Door een kijkfout ben ik tegen een brug aangereden. Hierbij heb ik zelf mijn enkel gebroken en met spoed afgevoerd. Politie is ter plaatse gekomen en heb een ademtest afgelegd (niet gedronken). Verzekering was in orde en er waren geen derden bij betrokken. Ik reed ook niet te rap, dit was een jammere fout op een gevaarlijk punt. Ik reed toen met een voorlopig rijbewijs A.

Gisteren een brief gekregen waarbij ik voor verhoor moet categorie 3. Hierbij wordt ik aanzien als verdachte voor een misdrijf waarop mogelijks een vrijheidsberovende straf staat. De opmerking luidt:

Verkeersongeval op 25/02/2021 te (adres)

Op aanraden van advocaat heb ik gevraagd aan meer duidelijkheid van de politie wat mij precies ten laste wordt gelegd. Hierop werd geen duidelijk antwoord gegeven. Ze wilden weten wat er precies gebeurd is.

Is dit een formaliteit om mijn pv af te sluiten of doet het vage antwoord van politie vermoeden dat er iets gaande is?
Dit levert uiteraard veel stress op.

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 jun 2022 10:55

Verhoor van de betrokken partijen bij een verkeersongeval lichamelijk letsel is altijd salduz categorie 3, diegene die u ook kreeg.

Niets speciaals aan de hand dus, maar welk opmerkelijk dat uw advcaat dit niet weet

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 jun 2022 19:06

Ze wilden weten wat er precies gebeurd is.
Hou altijd in het achterhoofd dat men u nooit kan dwingen voor uzelf bezwarende verklaringen af te leggen.

Doet u dat vrijwillig of "gestuurd" door de ondervrager toch, dan kan dit tegen u gebruikt worden voor de rechtbank.
Is dit een formaliteit om mijn pv af te sluiten of doet het vage antwoord van politie vermoeden dat er iets gaande is?
Verhoor Cat 3 is nooit een "formaliteit"
Verhoor gaat naar Parket, en daar beslist men tot verder onderzoek, vervolging of seponering ...


Je kan vervolgd worden voor het veroorzaken van een ongeval.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 22 jun 2022 22:19

Trouwens u kan een advocaat voorafgaandelijk raadplegen en die ook meenemen op het verhoor.
U wordt wel beschouwd als een 'verdachte'

https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=79334

https://www.om-mp.be/om_mp/files/en-sav ... 2.2017.pdf

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 jun 2022 23:29

U wordt wel beschouwd als een 'verdachte'
Niet op letten:
Dat is ook zo als je een ongeval met vluchtmisdrijf gaat aangeven , terwijl je daarvan zelf het slachtoffer bent ... :roll:


Je moet zelf weten wat je er mee doet
Maar politie zal graag een "reden" voor het ongeval naar Parket schuiven, en dan kan men daar beslissen wat er mee gebeurt.


Foute kijktechniek en fixeren op datgene waar je net NIET mag op botsen is iets dat veel (zelfs niet enkel) beginnende motorrijders doen. En je motor rijdt waar jij naar kijkt ...

Je moet dat leren bij rijschool en in de praktijk op de motor.
En je had toen een voorlopig rijbewijs om dat te oefenen ...


Het kan een verklaring zijn die je weg houdt uit de rechtbank.
Garantie is er nooit.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 24 jun 2022 16:39

Politie moet alles naar parket doorschuiven want hebben geen recht om te seponeren dat doet het parket.
Daarom mijn 'verdachte' tussen aanhalingstekens.
Langs de andere kant heeft hij wel de schade aan een kunstwerk veroorzaakt...

Terug naar “Verkeersongevallen”