Verkeersongeval met gewonden en intoxicatie

slangbelang
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verkeersongeval met gewonden en intoxicatie

#1 , 21 jun 2022 13:39

Beste

Ik heb een paar weken geleden een ongeval veroorzaakt (vermoedelijk klapband en in het gras beland waarna ik controle over het stuur verloor) , waarbij ik gedronken had (1,8 promille, niet slim, ik weet het).
Mijn passagier is lichtgewond geraakt (kneuzing van de gordelimpact, niets ernstigs gelukkig). Ikzelf had 2 ingedeukte wervels. Mijn auto is per totale en ik heb 4 fruitbomen geveld. Ik moet volgende week op verhoor.

Op mijn brief staat "ongeval met gewonden waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd".

Waar kan ik me aan verwachten?
Ze hebben in het ziekenhuis mijn rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen, hier heb ik geen brief ter bevestiging van ontvangen. Alsook een ademanalyse uitgevoerd. Verder heeft de politie niets gedaan. En ben een jonge bestuurder.

Met vriendelijke groet

Ter extra info: ik heb een blanco strafblad en ben nog nooit met politie of het gerecht in aanraking geweest.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lohabra
Berichten: 1015

#2 , 26 jun 2022 16:09

Beste

Ik heb een paar weken geleden een ongeval veroorzaakt (vermoedelijk klapband en in het gras beland waarna ik controle over het stuur verloor) , waarbij ik gedronken had (1,8 promille, niet slim, ik weet het).
Mijn passagier is lichtgewond geraakt (kneuzing van de gordelimpact, niets ernstigs gelukkig). Ikzelf had 2 ingedeukte wervels. Mijn auto is per totale en ik heb 4 fruitbomen geveld. Ik moet volgende week op verhoor.

Op mijn brief staat "ongeval met gewonden waarvoor een vrijheidsstraf kan worden opgelegd".

Waar kan ik me aan verwachten?
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /460-t4hs5

Artikel 34

§ 2. Met geldboete van 200 euro tot 2 000 euro, wordt gestraft :

1° hij die op een openbare plaats een voertuig of een rijdier bestuurt of een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing, terwijl de ademanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,35 milligram per liter uitgeademde alveolaire lucht meet of de bloedanalyse een alcoholconcentratie van ten minste 0,8 gram per liter bloed aangeeft;


De hierboven vermelde bedragen moet je nog vermenigvuldigen met 8 (opdeciemen).
Dus dat wordt 1.600 euro tot 16.000 euro.
Al kan een gedeelte van dit bedrag voorwaardelijk worden opgelegd.

Daarbovenop komen er nog extra kosten bij.
Een verplichte bijdrage aan het zogenaamde slachtofferfonds, gerechtskosten etc.
Reken op alles bij elkaar zo'n 350 euro die erbovenop komt.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1

Daarbovenop, riskeer je ook nog dat de rechter je een vervallenverklaring uit het recht om een motorvoertuig te mogen besturen oplegt :
Voor een beginnend bestuurder is een rechter zelfs verplicht om dit op te leggen.

Artikel 38

§ 1. De rechter kan het verval van het recht tot het besturen van een motorvoertuig uitspreken :

1° indien hij veroordeelt wegens overtreding van de artikelen 34, 37, 37bis, § 1, 49/1 of 62bis;

2° indien hij veroordeelt wegens een verkeersongeval te wijten aan het persoonlijk toedoen van de dader en de veroordeling wordt uitgesproken wegens doding of verwonding;

De vervallenverklaringen uitgesproken krachtens deze paragraaf bedragen ten minste acht dagen en ten hoogste vijf jaar; zij kunnen evenwel uitgesproken worden voor een periode van meer dan vijf jaar of levenslang indien de schuldige veroordeeld wordt voor een inbreuk op artikel 419 van het Strafwetboek of binnen de drie jaar vóór de overtredingen bedoeld in 1° en 5°, veroordeeld is wegens een van deze overtredingen en voor het geval bedoeld in 4°.

Ze hebben in het ziekenhuis mijn rijbewijs ingetrokken voor 15 dagen, hier heb ik geen brief ter bevestiging van ontvangen. Alsook een ademanalyse uitgevoerd. Verder heeft de politie niets gedaan.
Dat is normaal.
Je rijbewijs is onmiddellijk ingetrokken voor 15 dagen, als preventieve maatregel.

Alles in een PV gieten, dat aan het parket wordt overgemaakt
en op last van het parket je rijbewijs voor 15 dagen intrekken.

Méér dan dat, kan de politie momenteel niet doen.
Het dossier belandt dan bij het parket, dat je ongetwijfeld zal dagvaarden om te verschijnen in de politierechtbank.
En ben een jonge bestuurder.
Je leeftijd maakt op zich niet uit.
Als je minder dan 2 jaar je rijbewijs B bezit, is de strengere bestraffing van toepassing.

Artikel 38

§ 5. De rechter moet het verval van het recht tot sturen uitspreken en het herstel van het recht tot sturen minstens afhankelijk maken van het slagen voor het theoretisch of praktisch examen indien hij veroordeelt wegens een overtreding begaan met een motorvoertuig die tot een verval van het recht tot sturen kan leiden en de schuldige sinds minder dan twee jaar houder is van het rijbewijs B.


Het feit dat het terugkrijgen van je rijbewijs dan afhankelijk gemaakt wordt van deze herstelexamens, betekent meteen ook dat het uitgesloten is om een vervallenverklaring te krijgen die enkel in het weekend van toepassing is.
Ter extra info: ik heb een blanco strafblad en ben nog nooit met politie of het gerecht in aanraking geweest.
Ik verwacht toch dat het nu je eerste keer zal zijn.
De politie heeft jou intussen al verhoord.

Ik verwacht een dagvaarding voor de politierechtbank.
De bedragen + bijkomende kosten + gevolgen voor het rijbewijs, heb ik hierboven al uitgelegd.

En dan hoop ik voor jou, dat er nérgens in het PV melding gemaakt wordt van dronkenschap ?
(uiterlijke kenmerken)

Want in dat geval, kan je verzekeraar ook nog 's regres uitvoeren.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”