Ongeval in recht. Moet ik de wagen laten herstellen?

Thomas Holv
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

Ongeval in recht. Moet ik de wagen laten herstellen?

#1 , 25 mar 2022 10:38

Schade werd toegebracht aan onze wagen toen een auto - bij het inhalen - onze auto raakte.

De auto is beschadigd maar kan nog rijden. We zijn in ons recht en een dossier loopt.

Is het nog steeds mogelijk om de auto niet te laten herstellen, en het bedrag - bedoeld voor de herstelling - zelf te behouden?

De garagist zei immers dat dit wel nog kan , maar dat je dan veel minder krijgt.

Bedankt voor een antwoord.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Masty
Berichten: 88

#2 , 25 mar 2022 10:52

Je kan inderdaad nog steeds kiezen om de wagen niet te laten herstellen en het voorgestelde bedrag op u w rekening te laten storten.
Wat je niet krijgt is de btw, omdat het werk niet uitgevoerd is geweest.

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mar 2022 11:37

Je kan idd gewoon de voorgestelde reparatiekosten zelf innen en ergens anders gaan voor de herstelling of niet herstellen, je verzekering of u betaalt dan een kleine 100 euro volgens mij voor opmaak offerte zonder akkoord

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 25 mar 2022 13:34

Is het nog steeds mogelijk om de auto niet te laten herstellen, en het bedrag - bedoeld voor de herstelling - zelf te behouden?

De garagist zei immers dat dit wel nog kan , maar dat je dan veel minder krijgt.
Je krijgt evenveel - maar zonder BTW
(verzekering heeft factuur nodig om zelf BTW te recupereren)

En garagist gaat ook graag zijn bestekkosten betaald zien
(die vervallen doorgaans indien herstelling ook daar uitgevoerd wordt)

Jo23
Berichten: 379
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2022 15:17

Beste,

In principe is de schadeveroorzaker niet alleen het bedrag van de vervangingswaarde of van de herstellingsprijs zelf verschuldigd, maar tevens het bedrag van de B.T.W. daarop.

Dit recht op het B.T.W.-bedrag bestaat in alle gevallen; dus ook indien de schadelijder na het ongeval zijn voertuig niet laat herstellen noch vervangt door een ander voertuig, ofwel het vervangt door een tweedehands voertuig (waarop slechts de BTW over de “marge”, dus de winst, verschuldigd is). De verzekeringsmaatschappij mag derhalve niet aan u vragen dat u de herstellingsfactuur moet toesturen of dat u de aankoop van een vervangende wagen moet bewijzen.

Dit werd wettelijk vastgelegd. Art. 147 Verzekeringswet (vroeger art. 83 van de wet van 25 juni 1992 op de Landverzekeringsovereenkomst, afgekort “W.L.O.”) luidt: “ De benadeelde beschikt vrij over de door de verzekeraar verschuldigde schadevergoeding. Het bedrag van de schadevergoeding mag niet verschillen naar gelang van het gebruik dat de benadeelde ervan zal maken”.

Soms proberen verzekeringsmaatschappijen enkel de begrote schade zonder de BTW te betalen aan schadelijders. Het volstaat om uw maatschappij er op te wijzen dat u recht heeft op het volledig bedrag inclusief de BTW (voor zover de BTW voor u geen aftrekbare post is).

Let wel: als het gaat om een "eigen schade" of omniumverzekering, dan mag het contract bepalen dat de btw alleen vergoed wordt als je inderdaad tot herstelling bent overgegaan en op vertoon van de herstellingsfactuur. Lees er je polis op na of doe navraag bij je verzekeraar.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 25 mar 2022 16:54

Je moet zelfs helemaal niets herstellen en het ontvangen geld van de verzekering besteden aan andere geneugten.

Thomas Holv
Topic Starter
Berichten: 40
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 mar 2022 21:40

Dankjewel. De garagehouder zei dat hij het dossier niet verder kon zetten als ik de schade niet zou laten herstellen. Dat ik dan maar naar Ethias moet bellen, dat ze dan de foto analyseren en het zal een lager bedrag zijn, zei de man nog.
Maar hoe werkt het dan? Ik wil de auto inderdaad niet laten herstellen. Bel ik de garagehouder gewoon op om te zeggen dat hij het dossier mag verderzetten? Of bel ik Ethias op om hen op mijn rechten te wijzen?
Wat een geniepig gedoe met Ethias.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#8 , 26 mar 2022 22:56

Welk geniepig gedoe? Van alle verzekeraars waarmee ik al heb moeten samenwerken (als klant), noem je net die ene firma op waarmee ik het minste problemen gehad heb.

Je brengt een offerte en foto van de schade binnen, zij bekijken even, gaan akkoord en betalen de offerte zonder BTW uit.

Welke stappen heb je nu al gezet, want je spreekt van een dossier die niet verder gezet kan worden, foto overgemaakt aan je verzekeraar... Enige dat je moet hebben, is een offerte om het te laten herstellen lijkt mij...


Terug naar “Verkeersongevallen”