Auto-ongeval in mijn recht doch............

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

Auto-ongeval in mijn recht doch............

#1 , 19 mar 2022 09:34

Iemand heeft me geen voorrang verleend en is zodanig rap voor mij gesprongen dat ik zelfs op 30km/u niet kon remmen...
Zat zelf op de voorrangsweg, heb de tegenpartij rechts van voor geraakt, er is geen onzekerheid dat ik in mijn recht ben.
Beide auto's zijn kapot, zijne technisch perte totale, de mijne mogelijks economisch perte totale.

Alhoewel het absoluut niet mijn schuld is, ik de slachtoffer ben, heb ik nog steeds het meeste miserie.
Er is nog geen verslag vrijgegeven gezien het pas eergisteren gebeurd is maar indien ze een veel lager bedrag aanbieden dan de marktwaarde: wat kan ik doen? Mijn auto heb ik destijds gekocht voor 14 000 euro, dezelfde wagen met minder opties en meer kilometers vind je vandaag niet voor minder dan 18 000 euro.

Ik zit zelf momenteel zonder auto, werk is 45 minuten met de fiets, niet ideaal, heb zelf geen oplossingen, kan ik niemand hiervoor aanspreken en aansprakelijk voor stellen?

Mijn verzekeraar geeft me het recht om 7 dagen een vervangwagen te krijgen, die is pas vanaf woensdag beschikbaar.........
Ergens moet er toch een vergoeding mogelijk zijn voor mijn gesukkel door de schuld van de tegenpartij? Ik heb geen omnium, gewoon een autoverzekering met rechtsbijstand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 mar 2022 10:48

Er is nog geen verslag vrijgegeven gezien het pas eergisteren gebeurd is maar indien ze een veel lager bedrag aanbieden dan de marktwaarde: wat kan ik doen? Mijn auto heb ik destijds gekocht voor 14 000 euro, dezelfde wagen met minder opties en meer kilometers vind je vandaag niet voor minder dan 18 000 euro.
De marktwaarde van tweedehandsauto's is tegenwoordig hoger.
Je gaat dus een hogere waarde krijgen voor je auto(wrak).

Wat er ook toe kan leiden dat deze geen economisch totaalverlies wordt, maar economisch herstelbaar is.

Ergens moet er toch een vergoeding mogelijk zijn voor mijn gesukkel door de schuld van de tegenpartij?
Ja: bij die tegenpartij ...

... mogelijk gaat diens verzekering akkoord met huurwagen als vervanging
... maar evengoed mogelijk pas na paar jaar burgerlijk procederen.


Gebruiksderving (als je geen gelijkaardig voertuig huurt) wordt maar berekend op een 20€ / dag ...

https://www.schadeweb.be/ongeval-met-ee ... iksderving


Regeling via verzekeringen is uiteindelijk een vereenvoudigde, snellere schaderegeling.
Volgens gebruiken van toen enkel levertermijnen voor exclusieve auto's een jaar of langer waren, en er nog een dealer of garage op elke hoek was.

Die 7 dagen vervangwagen is iets dat jouw verzekering doet .

Chamch
Topic Starter
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mar 2022 11:41

Er is nog geen verslag vrijgegeven gezien het pas eergisteren gebeurd is maar indien ze een veel lager bedrag aanbieden dan de marktwaarde: wat kan ik doen? Mijn auto heb ik destijds gekocht voor 14 000 euro, dezelfde wagen met minder opties en meer kilometers vind je vandaag niet voor minder dan 18 000 euro.
De marktwaarde van tweedehandsauto's is tegenwoordig hoger.
Je gaat dus een hogere waarde krijgen voor je auto(wrak).

Wat er ook toe kan leiden dat deze geen economisch totaalverlies wordt, maar economisch herstelbaar is.

Ergens moet er toch een vergoeding mogelijk zijn voor mijn gesukkel door de schuld van de tegenpartij?
Ja: bij die tegenpartij ...

... mogelijk gaat diens verzekering akkoord met huurwagen als vervanging
... maar evengoed mogelijk pas na paar jaar burgerlijk procederen.


Gebruiksderving (als je geen gelijkaardig voertuig huurt) wordt maar berekend op een 20€ / dag ...

https://www.schadeweb.be/ongeval-met-ee ... iksderving


Regeling via verzekeringen is uiteindelijk een vereenvoudigde, snellere schaderegeling.
Volgens gebruiken van toen enkel levertermijnen voor exclusieve auto's een jaar of langer waren, en er nog een dealer of garage op elke hoek was.

Die 7 dagen vervangwagen is iets dat jouw verzekering doet .
Als ze deze dan toch uiteindelijk herstellen, verwacht men enkel het bedrag om uw auto te herstellen?

Het is een Mercedes dus een 'luxewagen' uiteindelijk, naast 't persoonlijke waarde (5j als jobstudent gespaard om deze te kopen) is er ook 't logische aspect dat ik er uiteindelijk nog aan verlies na de reparatie als ik het probeer te verkopen.

Gebruiksderving is vast hetgeen waar ik naar zoek, hoe kan ik dit eisen?
Mijn verzekeraar weet me te vertellen dat ik pech heb, tot woensdag zonder auto zit en geen enkele vergoeding kan krijgen tot dan.
Dat klopt ook niet hé........ Kan toch niet

Zit hier zelf 40 minuten naar en terug te rijden naar werk met een fiets, gezond en wel maar als het mijn eigen keuze niet is is het niet plezant...

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 20 mar 2022 11:15

Als ze deze dan toch uiteindelijk herstellen, verwacht men enkel het bedrag om uw auto te herstellen?
Ja

Ofwel betaalt verzekering dat terug aan u
(vaak nà dat je de rekening vd hersteller zelf al betaald hebt; of zonder BTW tot je herstellingsfactuur doorstuurt)

Ofwel direct aan hersteller (hangt er van af of hersteller samenwerkt met uw verzekering)

Gebruiksderving is vast hetgeen waar ik naar zoek, hoe kan ik dit eisen?
In RDR (directe regeling) tussen verzekeringen onderling gaat dat beperkt zijn tot wat verzekering u "aanbiedt".

Vraag hen wat ze als gebruiksderving doen - buiten tijdelijke vervangwagen.

Mijn wagen reed nog nadat die economisch totaalverlies was na ongeval -wat resulteerde in 2 dagen gebruiksderving (1 dag voor bestek garage, 1 dag voor expertise) aan bedrag/dag waar je niet meteen rijk van gaat worden ...


In eerdere link kon je al lezen dat vergoeding voor de rechtbank inzake gebruiksderving ook nogal laag ligt voor personenwagen.

Mijn verzekeraar weet me te vertellen dat ik pech heb, tot woensdag zonder auto zit en geen enkele vergoeding kan krijgen tot dan.
Dat klopt ook niet hé........ Kan toch niet
Ik vrees dat u een ietwat verkeerd beeld heeft van hoe verzekeringen werken ...

Het is in ieder geval niet zo dat als u vandaag schade hebt, u morgen of overmorgen al een vergoeding moet verwachten ... ook niet in RDR-afhandeling, en da's dan nog de snelle manier.

Hoe snel en hoe lang (zonder zever) je een vervang-auto kan krijgen, hangt af van verzekering tot verzekering.
Lees voorwaarden van je verzekeringscontract.

https://www.verzekeringen.be/vervangwagen


Je kan de "schade" door niet kunnen beschikken over je eigen wagen en daardoor "moeten" huren van een vervangwagen proberen terug te krijgen via verzekering
Maar daarvoor moet je die onkosten wel eerst zélf maken - anders bestaan ze niet als "schade".

En goed mogelijk moet je ervoor naar rechtbank stappen om ze terug te krijgen van tegenpartij als diens verzekering er niet zomaar op in gaat ... dat kan jàren aanslepen.

Terug naar “Verkeersongevallen”