Vluchtmisdrijf met vergoeding schade

Mieke92
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Vluchtmisdrijf met vergoeding schade

#1 , 15 feb 2022 16:22

Hallo iedereen, ik heb een vraagje.
Mijn moeder van 76 jaar oud die een blanco strafregister heeft en nog nooit een verkeersongeval heeft gehad, heeft nu voor de eerste keer een ongeluk gehad.
Ze is in een smalle straat in haar buurt iets te ver uitgeweken en heeft, zo zegt ze zelf, heel licht een autospiegel geraakt.
Haar spiegel is zelfs geen krasje aan (heb ik zelf gezien en het is een spiegel meegespoten met carrosseriekleur), en de spiegel was volgens haar nog volledig intact.
Ze is dan ook verder gereden in de veronderstelling dat er niets aan de hand was (wat achteraf gezien dom was, maar ze was zich echt van geen kwaad bewust).
Een getuige is een briefje onder de ruitenwisser van de auto gaan steken, en de eigenaar van de auto heeft proces-verbaal laten opmaken en gelijktijdig in de buurt rond gezocht op zoek naar de auto in kwestie.
De autospiegel heeft enkele krasjes (al kan dit ook van vroeger zijn) en dus wil mijn moeder deze vergoeden zonder probleem. Haar verzekering dekt geen kleine bedragen, dus zal ze dit uit eigen zak betalen.
Daar er wel een pv is opgemaakt, vreest ze toch te moeten voorkomen voor de Politierechtbank.
Is er nog een mogelijkheid dat er een pv opgemaakt kan worden dat de schade vergoed is ?
Of zal ze zowiezo moeten voorkomen?
Graag jullie advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 15 feb 2022 19:28

Spiegel zo snel mogelijk betalen met ontvangstbewijs of via overschrijving.
Tegen de tijd dat ze moet verhoord worden kan ze al bewijzen dat de spiegel betaald is.
Uiteraard best ook verzekering in kennis stellen. Die gaan inderdaad vermoedelijk niet tussenkomen maar best zo doen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 16 feb 2022 19:23

Daar er wel een pv is opgemaakt, vreest ze toch te moeten voorkomen voor de Politierechtbank.
Dat kan inderdaad perfect

Het is niet omdat ze nadien alsnog gevonden is en de schade betaald heeft, dat daarmee het misdrijf (vluchtmisdrijf) uitgeveegd is ...

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2289
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2022 05:45

Als er geen getuige was geweest en geen aangifte gedaan, had ze de schade ook niet vergoed hè.

Op voorhand al betalen kan het dossier helpen, maar verandert op zich niks aan het vluchtmisdrijf.

Terug naar “Verkeersongevallen”