Aanrijding fietser bij oversteekplaats

Sven D.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Aanrijding fietser bij oversteekplaats

#1 , 29 okt 2021 12:05

Afbeelding

https://drive.google.com/file/d/1aw31wT ... 3pxmt/view

Voertuigen A en B staan stil.
Fietser F1 steek over, onmiddellijk gevolgd door fietsers F2 en F3.
Fietser F2 wordt aangereden vol in de flank, fietser F3 ziet ongeval gebeuren en kan tijdig stoppen.
Verklaring van voertuig B "Fietser niet opgemerkt, het was donker en aan het regenen"
Verklaring fietser F2 "Voertuig B gestopt voor andere fietser(F1), vertrokken uit stilstand en heeft F2 aangereden aan het been"

Ondertussen is de aangereden fietser (onze zoon) aansprakelijk gesteld, hij had voorrang moeten verlenen. (Ethias burgerlijke aansprakelijkheid)

Is dit correct? De verklaring "ik had het niet gezien en heb dus enkel voorrang verleend aan de eertse fietser" is voldoende om vrijuit te gaan...
(los van de wet op zwakke weggebruiker, zijn medische kosten worden wel vergoed)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 29 okt 2021 12:34

Is geen zebrapad maar een fietspad met dubbele richting. Maar fietser dient wel rekening te houden met de klein witte driehoekjes op de weg geschilderd. Volgens mij heeft verzekering dus gelijk.

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 29 okt 2021 12:51

Inderdaad, haaientanden dus voorrang. Die voorrang verdwijnt niet omdat hij stopt voor de eerste fietser.

Reclame

Sven D.
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 okt 2021 13:30

Ik heb er toch een wrang gevoel bij.

Auto stopt en verleent voorrang, maar die voorrang geldt blijkbaar enkel voor de eerste fietser die passeert, de fietser er vlak achter is gewoon de pineut!
De bewijslast zou dan bij de fietser liggen om aan te tonen dat de bestuurder hem wel gezien heeft?
Als autobestuurder ben je dus altijd in je recht, zelfs nadat je gestopt bent, want ik had het niet gezien... :roll:

Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 okt 2021 13:39

De link werkt niet meer. Kan je eens een link naar streetview geven?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 okt 2021 13:52

Ik zou de zaak voor de rechtbank brengen. De zaak van de fietser is zeker niet hopeloos. Door te stoppen en voorrang te verlenen aan Fietser1 heeft de bestuurder van de auto bij Fietser2 de rechtmatige verwachtingen gewekt dat hij voorrang zou verlenen aan Fietser2.
De fietser moet voorrang verlenen. Dat betekent dat hij slechts verder mag rijden indien hij dit kan doen zonder gevaar voor ongevallen, gelet op de plaats van de andere weggebruikers, hun snelheid en de afstand waarop zij zich bevinden (artikel 12.5 verkeersreglement). De snelheid van de auto was nul...

Heeft de fietser familiale verzekering met rechtsbijstand, schakel die dan in. Ik vermoed trouwens dat de discussie gaat over de schade toegebracht aan de auto.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.


mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 29 okt 2021 16:27

De link werkt niet meer. Kan je eens een link naar streetview geven?
Iets lager mikken: op link google in de openingsmail van TS

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 29 okt 2021 23:05

Ik zou de zaak voor de rechtbank brengen.
Wat altijd een risico is gezien de fietser onweerlegbaar ook een fout begaat.
Rechter kan beiden veroordelen ...

De zaak van de fietser is zeker niet hopeloos. Door te stoppen en voorrang te verlenen aan Fietser1 heeft de bestuurder van de auto bij Fietser2 de rechtmatige verwachtingen gewekt dat hij voorrang zou verlenen aan Fietser2.
De redelijke verwachting andersom is dat een weggebruiker die voorrang moet verlenen, dat ook doet ... Hof van Cassatie.


Inderdaad, haaientanden dus voorrang. Die voorrang verdwijnt niet omdat hij stopt voor de eerste fietser.
Staaltje weg-wanbeheer ...

Er staan aan beide kanten STOP-borden (én stopstreep)

Het zijn de voorrangsBORDEN die de voorrang bepalen
Niet de wegmarkeringen, en dus al helemaal niet de haaientanden

Auto stopt en verleent voorrang, maar die voorrang geldt blijkbaar enkel voor de eerste fietser die passeert,
Neen, geen énkele van de fietsers heeft voorrang ...

Ik krijg persoonlijk het heen en weer van autobestuurders die stoppen aan (brom)fiets-oversteekplaatsen.
Levensgevaarlijk.
Gebeuren véél ongevallen mee doordat tegenligger NIET stopt ...

De bewijslast zou dan bij de fietser liggen om aan te tonen dat de bestuurder hem wel gezien heeft?
Fietser zal een fout van de autobestuurder moeten aantonen ...

Die heeft die eigenlijk al deels toegegeven blijkbaar - "niet gezien"


Het is niet kansloos
Maar het is evenmin zonder risico

Je hebt nu burgerlijke afhandeling
Blijkbaar zijn jullie verzekerd voor burgerlijke aansprakelijkheid op fiets tegenover derden (de schade van de autobestuurder) :?:

Dan zijn de eigen kosten de schade aan de fiets .

Is die schade het risico op een veroordeling en strafblad waard :?:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#10 , 29 okt 2021 23:12

Is die schade het risico op een veroordeling en strafblad waard
De kans lijkt mij zeer groot te zijn dat dit een louter burgerlijke procedure wordt. Dan geen strafblad, geen straf.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Verkeersongevallen”