Schade na ongeval met Lijnbus (niet in fout)

Annelies22
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Schade na ongeval met Lijnbus (niet in fout)

#1 , 25 okt 2021 12:01

Beste,

Ik stond stil op de rijbaan daar er voor mij een voertuig ging afslaan. De aankomende Lijnbus had mij niet gezien en is frontaal op mij ingereden. Heb veel schade aan de achterkant van mijn wagen (koffer, lampen, bumper, ruit). Zelf ben ik 1 week werkonbekwaam geweest.
Nu klopt het indd dat ik met een ouder voertuig (2004) een diesel rondrij. Welke perfect in orde is qua onderhoud, geen roest, gewoon een heel leuke wagen om mee te rijden en noodzakelijk daar ik in ploegen werk met soms heel rare uren.

Vandaag is de expert van De Lijn langsgekomen en hij heeft gewoon gezegd dat mijn wagen economisch een totaal verlies is. Dus ik mag content zijn met de waarde van het wrak?!?!?
Pardon! Ik heb mijn wagen niet kapot gereden hé. Ik wil mijn wagen laten herstellen! Want ik heb ergens gelezen in het Burgerlijk Wetboek dat Elke daad van de mens, waardoor aan een ander schade wordt veroorzaakt, verplicht degene door wiens schuld de schade is ontstaan, deze te vergoeden.

Wil dan het vergoeden bestaan uit gewoon de waarde van die auto op dat moment, een symbolisch bedrag!
Vindt het eigenlijk niet kunnen, het is niet omdat het gaat om een oudere wagen dat deze niet meer hersteld kan worden.

Wat kan ik doen? Hoe kan ik dit aanvechten? Ben niet eens in fout maar vindt dat ik zwaar gestraft wordt! Of denkt men gewoon het geld groeit op iedereen zijn rug dus koopt U maar een andere wagen!?! Waar halen ze dat recht eigenlijk.

Heeft hier iemand ervaring mee? Hoe kan ik dit aanpakken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn wagen gewoon hersteld wordt?

Ben zelfs zo braaf dat ik momenteel niet eens een vervangwagen heb die ik aan de Lijn kan doorrekenen! Wil zelfs zwijgen over de medische kosten! Mijn auto is belangrijker want dat is mijn broodwinning!

Please Help!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 25 okt 2021 12:22

Wat zegt uw eigen verzekering?

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 okt 2021 12:33

In ieder geval onmiddellijk uw eigen verzekering en rechtsbijstand verzekering verwittigen, schakel u makelaar in ( hij wordt er voor vergoedt ).
Ook een medisch verslag laten opstellen in ziekenhuis of uw huisarts.
Niet lang twijfelen want alle ongevallen met De Lijn brengen miserie voort.

Vraag uw verzekering ( auto verzekering en familiale/rechtsbijstand ) een expert te sturen ( werk voor uw makelaar ).
Niet zelf in de clinch gaan met de Lijn; laat dat over aan de verzekeringen en de experten.

Heeft de politie een PV opgemaakt ( ongeval met gewonden ). Zeker kopie opvragen.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2021 15:11

Ik citeer uit een vonnis:
Wanneer een voertuig door de fout van een derde beschadigd wordt heeft de benadeelde het recht om integraal hersteld te worden voor de door hem geleden schade. Schadevergoeding betekent niets anders dan de benadeelde zo goed mogelijk in de toestand te brengen waarin hij gebleven of gekomen zo zijn indien de onrechtmatige daad niet zou hebben plaatsgehad.
De aansprakelijke kan niet veroordeeld worden om meer te betalen dan dit integraal herstel.

Wanneer een voertuig beschadigd wordt, en dit voertuig kan hersteld worden, betekent dit in beginsel dat de aansprakelijke de herstellingskosten zal dienen te vergoeden, vermeerderd met de eventuele waardevermindering die het voertuig ondergaat door de herstelling.

Wanneer deze herstellingskosten, vermeerderd met de eventuele waardevermindering die het voertuig ondergaat door de herstelling, hoger zijn dan de kostprijs om het voertuig te vervangen, kan de aansprakelijke niet veroordeeld worden tot betaling van deze herstellingskosten. Er anders over oordelen zou betekenen dat de aansprakelijke meer dient te betalen dan wat noodzakelijk is voor een integraal herstel.
U hebt dus recht op de som die nodig is om het voertuig, zoals het was voor het ongeval, te vervangen, als de herstellingskosten hoger zijn. U kan dan niet die herstellingskosten eisen.
Experts die aangesteld worden door de verzekeringsmaatschappijen kijken enkel naar de waarde van voertuigen zoals die uit hun tabellen blijkt, zij houden geen rekening met wat u echt op de tweedehandsmarkt moet betalen voor een dergelijk voertuig. Toch hebt u recht op dit laatste bedrag. Verzamel hiertoe de nodige info en bezorg die aan de expert.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 25 okt 2021 15:42

Zelf ben ik 1 week werkonbekwaam geweest.
Nu klopt het indd dat ik met een ouder voertuig (2004) een diesel rondrij. Welke perfect in orde is qua onderhoud, geen roest, gewoon een heel leuke wagen om mee te rijden en noodzakelijk daar ik in ploegen werk met soms heel rare uren.

Vandaag is de expert van De Lijn langsgekomen en hij heeft gewoon gezegd dat mijn wagen economisch een totaal verlies is.
Kan perfect voor auto van 2004
Als de herstelwaarde groter is dan de waarde vd auto voor ongeval, minus de wrakprijs

Waarde tweedehandsvoertuigen ligt momenteel aan de hoge kant
(omdat er serieuze wachttijden voor een nieuwe auto zijn)

Heeft uw eigen verzekering al een expert aangeduid ?
Zorg dan dat dit gebeurt ...

Is het ongeval (met gewonde) aangegeven bij politie :?:
Indien niet: zorg dat dit alsnog gebeurt (wettelijk verplicht)


Als De Lijn moeilijk doet (De Lijn verzekert zichzelf en de voertuigen door haar ingeschreven ... ), vraag dan uw rechtsbijstandsverzekeraar (die u hopelijk heeft) de buschauffeur alvast rechtstreeks te dagvaarden voor veroorzaken ongeval met gewonde, als Parket dat niet doet wegens "andere prioriteiten".

Goed uitkijken met De Lijn zelf, die proberen werkelijk àlles om onder hun verantwoordelijkheid uit te geraken.

Dus ik mag content zijn met de waarde van het wrak?!?!?
U gooit paar dingen door elkaar

Er wordt bij opkopers een prijs voor het wrak gevraagd
Dit bedrag gaat af van de schadevergoeding (de geschatte waarde van het voertuig voor het ongeval) die u normaal via verzekering krijgt ... maar nu van De Lijn zal moeten komen.
U verkoopt het wrak (voertuig is immers uw eigendom) zélf aan de hoogstbiedende opkoper ... of doet er uw zin mee (zolang het geen technisch totaalverlies is).

Wil dan het vergoeden bestaan uit gewoon de waarde van die auto op dat moment, een symbolisch bedrag!
Zoek alvast wat aanbiedingen van gelijkaardige voertuigen (merk type / jaar / km / toestand) op internet , bewaar/print als PDF, en bezorg kopies aan uw verzekering zodat ze al idee hebben van wat werkelijke vervangwaarde is - dat is eigenlijk de bovengrens van uw schade.

Je kan ook kopies in auto leggen tegen volgende expertise ;-)

Ben zelfs zo braaf dat ik momenteel niet eens een vervangwagen heb die ik aan de Lijn kan doorrekenen!
Als het een ongeval met de lijn zelf is, of voertuig ingeschreven door De Lijn, zal u alle kosten moeten bewijzen, die doen niet aan RDR (onderlinge regeling tussen verzekeraars) bij ongevallen ...

Uitkijken met "voorstellen" vanuit die richting.
Plotse snelle afhandeling is vaak indicatie dat er wat niet koosjer is ... typisch in uw nadeel.

Wil zelfs zwijgen over de medische kosten!
Bent u gek ?
Zorgen dat ze vergoed worden tiens !

bosprocureur
Berichten: 6854

#6 , 25 okt 2021 17:00

Vooral voor die medische kosten en schade : alstublieft, laat de nodige vaststellingen doen, en eis op wat u toekomt; houd ook rekening met eventuele schade die pas later zou blijken !

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 25 okt 2021 19:20

Vooral voor die medische kosten en schade : alstublieft, laat de nodige vaststellingen doen, en eis op wat u toekomt; houd ook rekening met eventuele schade die pas later zou blijken !
Absoluut :!:

Met gevolgen van bvb whiplash kan je jàren of definitief opgescheept zitten

Terug naar “Verkeersongevallen”