ongeval met elektrische step

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

ongeval met elektrische step

#1 , 28 mei 2021 13:50

Deze morgen is een elektrische step tegen mijn auto gereden. Het ongeval gebeurde op drukke weg in de bebouwde kom, zone 30 en fietsstraat. Ik reed traag in een file (pakweg 10 km/u) en moest links afslaan. Ik heb mijn richtingsaanwijzer gebruikt. Wanneer mijn auto ongeveer 45° gedraaid was is de elektrische step tegen vrij hoge snelheid in de linkerflank van mijn auto gereden.
Het kruispunt waarop ik links afsloeg is een kruispunt met voorrang van rechts.

Ik vermoed dat ik hier volledig in mijn recht ben gezien artikel 17.2.2.a dat inhalen op een kruispunt met voorrang van rechts verbiedt!

Ik had net voor het afslaan trouwens kort in mijn spiegel gekeken en heb de step toen niet gezien. Ik heb een vermoeden dat hij tussen de file auto's reed en daar tussen uit is gekomen toen het verkeer vertraagde omdat ik moest afslaan.

Er zijn camerabeelden van. De politie heeft mij verteld dat zij zullen beschrijven wat ze op de beelden zien en dit bij het dossier voegen. Volgens hen zou ik de beelden niet kunnen bekijken, klopt dit?

De bestuurder van de elektrische step was gewond en is afgevoerd met de ziekenwagen. Omdat hij overkop is gegaan en letterlijk over mij motorkap is gevlogen had hij een hoofdletsel, een fikse buil, bloedneus, mogelijk problemen met de tanden. Misschien ook een hersenschudding want de klap was behoorlijk hard.
Omdat ik zelf ook wel eens op een elektrische step rijd ga ik in de toekomst toch een fietshelm opzetten, dit had veel van de verwondingen kunnen vermijden. De wetgeving stelt geen leeftijdslimiet meer voor dergelijke voortbewegingstoestellen als ze niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Daar heb ik toch bedenkingen bij. De bestuurder was 15. Met een snorfiets (bromfiets Cat. A) mag hij niet rijden. Bij deze snorfiets is zelfs een motohelm verplicht. Met een elektrische step die even snel kan mag hij zelfs zonder helm rijden. De remmen en de wegligging van een snorfiets zijn trouwens nog een pak beter dan van zo'n step.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding


Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 mei 2021 18:34

Ik reed traag in een file (pakweg 10 km/u) en moest links afslaan. Ik heb mijn richtingsaanwijzer gebruikt.
Je moet je ook meer naar links begeven op de rijbaan voor het afslaan ... uiteraard rekening houdend met tegenliggers


Wanneer mijn auto ongeveer 45° gedraaid was is de elektrische step tegen vrij hoge snelheid in de linkerflank van mijn auto gereden.
Het kruispunt waarop ik links afsloeg is een kruispunt met voorrang van rechts.
Inhaalverbod
Belangrijk dus dat je nog reed (anders kan je niet ingehaald worden)

Bestuurders die links willen afslaan, richtingaanwijzer gebruiken EN zich naar links begeven hebben, mogen niet meer links ingehaald worden maar moeten RECHTS ingehaald worden

Nu, in dit geval mag er eender hoe niet links ingehaald worden.
Voordeel voor jou.


Maar aansprakelijkheid bij ongevallen tijdens afslaan is vaak minder "duidelijk, zeker" dan je denkt ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16

Artikel 16. Inhalen

16.1. Het inhalen geldt slechts ten aanzien van bestuurders die in beweging zijn.


16.3. Het inhalen geschiedt links.

Het inhalen geschiedt echter rechts wanneer de in te halen bestuurder te kennen heeft gegeven dat hij voornemens is links af te slaan of zijn voertuig op te stellen aan de linkerkant van de openbare weg en zich naar links begeven heeft om deze beweging uit te voeren.



Inhaalverbod bij voorrang van rechts had je al gevonden - 17.2.2°.a)
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /175-art17

Er zijn camerabeelden van. De politie heeft mij verteld dat zij zullen beschrijven wat ze op de beelden zien en dit bij het dossier voegen. Volgens hen zou ik de beelden niet kunnen bekijken, klopt dit?
Wat voor camerabeelden ?
Van een bewakingscamera van de overheid ?

Je kan vragen dat die aan het dossier toegevoegd worden.
Dan kan je ze wel zien, eens je dossier kan inkijken
(tegen dan ligt het wel al bij Parket, niet bij politie)

Daar gaat wel op staan of je je al dan niet naar links verplaatste voor afslaan , of je pinkte.

Omdat ik zelf ook wel eens op een elektrische step rijd ga ik in de toekomst toch een fietshelm opzetten
Mijn advies is dat speelgoed niet op de openbare weg te gebruiken ...
. De wetgeving stelt geen leeftijdslimiet meer voor dergelijke voortbewegingstoestellen als ze niet sneller dan 25 km/u kunnen rijden. Daar heb ik toch bedenkingen bij.
Dat is wat je krijgt als politici zich populair willen maken ...
Ook verzekeringsplicht is afgeschaft
Kan veel zever geven

araneus
Topic Starter
Berichten: 66

#5 , 28 mei 2021 19:40

De wagen was in ieder geval in beweging, ik ben zelfs niet gestopt geweest. Het verkeer liet het toe om links af te slaan zonder te stoppen. De pinker stond zeker aan, daar ben ik zeer stipt op. De camerabeelden zijn die van de politiecamera's zelf! Het ongeval gebeurde op nauwelijks 50 m van het politiebureau.
Echt naar links opschuiven is wat moeilijker, de weg is er niet breed genoeg voor, zeker als je weet dat uit de andere richting een lijnbus kan komen.
Op het moment van impact stond ik trouwens al schuin op de baan.

Er zijn deftige steps die een plaats kunnen hebben in mobiliteit, maar dan enkel met helm en zeker niet onder de 16. Maar je hebt gelijk Inazuma, politiekers proberen stemmen bij elkaar te harken, veiligheid is daarbij niet hun bekommernis.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 28 mei 2021 20:10

Het was een fietsstraat. Veranderd dat iets aan de zaak?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 28 mei 2021 20:58

Het was een fietsstraat. Veranderd dat iets aan de zaak?
0,0

Op 30 km/u en inhalen van fietsers na,
(en wat er mee gelijkgesteld wordt, oa speed-pedelecs énkel daar)
verandert fietsstraat niets aan overige verkeersregels

De Valk
Berichten: 45
Juridisch actief: Nee

#8 , 31 mei 2021 17:06

Is er een vaststelling geweest hoe snel de step kon rijden

Terug naar “Verkeersongevallen”