ongeval bij achteruit uit oprit rijden.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

ongeval bij achteruit uit oprit rijden.

#1 , 26 mei 2021 11:49

Hallo, ik heb volgende vraag.
Mijn schoonzus heeft zopas een ongeval gehad waar ze achteruit reed van een oprit de rijbaan op. Daarbij werd ze gegrepen in de rechterflank door een motorrijder. Het was een weg van 70 met een fietspad in stippenlijnen aan weerskanten.
Ze zegt dat de motorrijder duidelijk in fout was, want ook verschillende getuigen zeiden dat die veel te hard reed.
Dat vind ik raar, ben zelf motorrijder trouwens. Want ik ging ervan uit dat degene die het maneuver uitvoerde steeds in fout was.
De motorrijder kwam er gelukkig af met enkele breuken, daarmee vermoed ik zelf dat deze niet veel harder dan 70 gereden kan hebben, maar hij had wel twee van die sportuitlaten onder de motor. Vandaar dat de getuigen misschien dachten dat deze te snel reed. Maar dat zijn maar veronderstellingen van mij natuurlijk.
https://www.heusden-zolder.eu/motorrijd ... ing-1.aspx

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 26 mei 2021 12:09

Uw zus voerde een maneuver uit, ze reeds achteruit weg van haar oprit. Dus 100 % in de fout.
Snelheid van het andere voertuig doet daar niets vanaf, ook niet het type uitlaat.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 26 mei 2021 12:22

Ga het maar aantonen dat die al dan niet overdreven snelheid aan de basis lag van het ongeval en niet het ongelukkig manoeuvre. Dit gaat normaal altijd voor uw schoonzus zijn.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 26 mei 2021 13:41

Kans om dat te winnen is quasi nul.
Verkeer op openbare weg gaat steeds voorrang hebben op verkeer dat in dit geval van een oprit komt.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 mei 2021 18:09

Overdreven snelheid van de bestuurder die voorrang heeft (in casu de motorfiets) kan tot gevolg hebben dat de bestuurder van de motorfiets mee aansprakelijk gesteld wordt voor het ongeval, dat dus een gedeelde aansprakelijkheid wordt uitgesproken.
In extreme gevallen kan dit zelfs tot gevolg hebben dat de bestuurder die aan overdreven snelheid reed voor de voorrangplichtige (de bestuurder die een maneuver uitvoert) een onvoorzienbare hindernis vormde zodat enkel de bestuurder die aan overdreven snelheid reed aansprakelijk gesteld wordt.
Alles hangt af van de concrete omstandigheden: hoe snel reed de motorfietser? vanop welke afstand was hij zichtbaar?
Met de verklaringen van getuigen die zeggen dat de motorfietser te snel reed wordt weinig of niet rekening gehouden.
Om de bewijzen hoe snel de bestuurder van de motorfiets reed is een deskundig onderzoek nodig.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Verkeersongevallen”