Ik rij achteruit tegen mijn overgebuur zijn wagen die gedeeltelijk op mijn oprit stond.
Ik bekijk de schade, een kleine buil in de rechtervoorvleugel van de aangereden wagen.
Ik meld zelf vrijwillig aan de eigenaar dat ik zijn wagen heb aangereden
en geef daarbij ook mijn fout toe dat ik zijn wagen niet zag staan.
Het 'builtje' wordt algauw weggelachen en de zaak wordt 'in der minne' geregeld.
Ik raadde hem een garage aan waar ik een spuitcabine zag staan.
Enkele dagen later meldt hij me persoonlijk dat het zaakje 360 euros zal kosten,
Ik slikte even, maar vond het nog betaalbaar.
Ik hoor een tijd niets meer van de zaak.
Nu ga ik gisteren tanken bij die garagist die ik aanraadde, begint die over die zaak.
Het komt erop neer dat de eigenaar van de aangereden wagen de herstellingen heeft laten uitvoeren,
zeggende dat ik de kosten ging betalen.
Ik krijg een kaartje te zien met:
rechtervoorvleugel; support; voorbumper; spuitwerk; uren. (en klein onderhoud - olie - 50 euro die hij zelf betaald heeft)
Totale kostenplaatje 728 euro voor mij nog te betalen,
net iets meer dan het dubbele van het mondeling overeengekomen bedrag.
Ik heb die garagist mssch aangeraden, in het familliaal gesprek dat zich toen afspeelde, maar ik heb toen zeker niet overeengekomen dat hij ten alle prijze zijn wagen mocht herstellen bij die garagist.
Ik heb niets van bewijsmateriaal, toen ik het kaartje vroeg kreeg ik het niet met de melding 'dat is iets tussen jou en je gebuur'
Ohja als ik een bewijs wil van de uitgevoerde werken komt er nog eens 21% btw bij.
Ik weet niet wat mijn overgebuur van bewijsmateriaal heeft over deze zaak dus kan ik hier geen uitspraak over doen, ik vermoed toch minimum foto's (hoe zou je zelf zijn)
Mijn vragen zijn:
- Hoe reageer ik op deze situatie?
- Sta ik ergens juridisch met mijn mondelinge overeenkomst van 360 euro?
- Staat mijn buurman sterk in zijn schoenen met eventuele foto's (of evt zelf een éénpartijdige expertise)?
- En indien hij die niet heeft heeft hij dan nog een poot om op te staan?
- Licht ik alsnog mijn makelaar in voor extra raad?
- Hoe zit dat met die btw?, ik heb namelijk een factuur nodig om via verzekering te werken
Alvast bedankt voor jullie raad en meningen,