Wat na ongeval met vlucht

timar33
Topic Starter
Berichten: 5

Wat na ongeval met vlucht

#1 , 27 nov 2008 19:53

Deze week werd ik per motorfiets licht aangereden door een tegenligger die een straat wou inslaan. Hierdoor kwam ik ten val met als gevolg zware materiële schade en enkele dagen werkonbekwaamheid. Dader is natuurlijk gevlucht, geen gegevens gekend, geen getuigen. Enkel een vermoeden nopens het voertuig, maar de politie zal er ook verder geen werkuren insteken.
Ik heb gelezen dat het motorwaarborgfonds enkel tussenkomt voor lichamelijke schade bij vluchtmisdrijf en dit om misbruiken te voorkomen, maar in mijn geval is het mijns inziens toch duidelijk dat ik niet zomaar gevallen ben, verwonding aan enkel door aanrijding auto.
Kan er mij iemand hieromtrent advies geven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart
Beheerder
Berichten: 404
Juridisch actief: Ja

#2 , 29 nov 2008 10:12

U heeft correct gelezen: sinds 26 juni 2008 is de schadevergoedingsregeling voor ongevallen met vluchtmisdrijf gewijzigd.

Indien de aansprakelijke bestuurder vluchtmisdrijf pleegt, wordt uw lichamelijke schade vergoed door het Gemeenschappelijk Motor Waarborg Fonds (GMWF).

Nu, vroeger was het zo dat alleen de lichamelijke schade werd vergoed. Vandaag is het ook mogelijk om de materiële schade vergoed te krijgen MAAR daartoe is het noodzakelijk dat het slachtoffer "aanzienlijke lichamelijke letsels" heeft opgelopen.

Daar knelt helaas het schoentje: onder "aanzienlijke lichamelijke letsels" wordt immers verstaan :
- overlijden van het slachtoffer;
- blijvende invaliditeit van minstens 15 procent;
- tijdelijke invaliditeit van minstens één maand;
- ziekenhuisopname van ten minste zeven dagen.

Via de website van het GMWF (klik hier) kan u aangifte doen van uw ongeval en afhankelijk van het feit of u voldoet aan één van bovenstaande voorwaarden zal ook uw materiële schade vergoed worden.

Succes !

timar33
Topic Starter
Berichten: 5

#3 , 29 nov 2008 11:54

Mijn verwondingen zijn niet in die mate dat ik meer dan een maand zou werkverlet hebben. Dus 't zal hopeloos zijn.
Ben op het spoor van de mogelijke dader, maar zonder getuigen en woord tegen woord zal het ook niet veel uitmaken, denk ik.

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”