Ongeval rotonde

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ongeval rotonde

#1 , 20 mar 2021 12:37

Dag,

Tijdens het veranderen van rijvak op een dubbele rotonde werd ik gecoupeerd door iemand die de rotonde wou oprijden. Ik raakte hem met de rechterhoek van de auto in zijn linkerachterhoek.

Ik vermoed dat ik in recht ben maar het veranderen van rijvak doet mij twijfelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 20 mar 2021 15:51

De voorrangsplicht voor wie de rotonde oprijdt, is geregeld door verkeerstekens: de voorrangsborden

Voorrang bij veranderen van rijstrook is geregeld door een verkeersregel.

Art 6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.


Wie een rotonde op rijdt, moet dus voorrang verlenen aan alle weggebruikers die zich al op de rotonde bevinden.
Ook diegenen die daar van rijstrook veranderen.


Als je op een voorrangsweg rijdt en van rijstrook verandert, hou je ook voorrang op bestuurders die uit de dwarswegen komen ... zelfde principe.

freelance
Berichten: 2615

#3 , 20 mar 2021 20:12

Allemaal goed en wel in theorie . Bewijzen zal iets anders zijn ( tenzij getuigen ) .
Rechterhoek rijdt linkerachterhoek aan . Dus wagen die zogezegd " coupeert " bevindt zich dan al verder dan wagen TS .
Als die dan beweert dat die reeds op de rotonde aanwezig was , wordt het een voorrangsregel .
Die rijdt dan op het buitenvak , en TS mag die niet hinderen door plots van rijvak te veranderen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 mar 2021 21:23

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 20 mar 2021 23:18

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.
als de tegenpartij het zelf aanduid op het EAF hoeft u zich niet veel zorgen te maken, immers u bent in uw recht

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes, ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=OuTq9Ks8PKo

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mar 2021 07:31

De tegenpartij kruiste aan op het aanrijdingsformulier dat hij de rotonde wilde oprijden, niet dat hij er al op was.

Als iemand een voorrangsweg komt opgereden, en daarna direct wordt aangereden langs achter, zal hij toch ook schuldig bevonden worden, ook al was hij al op de baan.
als de tegenpartij het zelf aanduid op het EAF hoeft u zich niet veel zorgen te maken, immers u bent in uw recht

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes, ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:

https://www.youtube.com/watch?v=OuTq9Ks8PKo
Mijn ongeval gebeurde identiek op dezelfde manier als uw filmpje, alleen kon ik niet meer tijdig remmen en raakte ik hem dus in de linksachter.

Hij mag dan wel al op de rotonde staan op het moment van aanrijding, wil niet zeggen dat hij plots voorrang had denk ik dan.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 21 mar 2021 08:38

Hij mag dan wel al op de rotonde staan op het moment van aanrijding, wil niet zeggen dat hij plots voorrang had denk ik dan.
Inderdaad

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 21 mar 2021 08:42

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes
In Belgische omstandigheden niet.
Ook reden waarom die hier totaal niet werken.

Ik raad iedereen aan rechts te blijven op Belgische rotondes met meerdere rijstroken
ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:
Vroeger naar rechts gaan ...

Ik raad ook iedereen af dergelijke filmpjes op internet te gooien, en helemaal om ze op sociale media etc te delen ...
Bestuurder is duidelijk herkenbaar, nr plaat ook ...

Boetes inbreuk privacy zijn veel hoger dan verkeersinbreuken ...

Kevin1187
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 mar 2021 11:01

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes
In Belgische omstandigheden niet.
Ook reden waarom die hier totaal niet werken.

Ik raad iedereen aan rechts te blijven op Belgische rotondes met meerdere rijstroken
ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:
Vroeger naar rechts gaan ...

Ik raad ook iedereen af dergelijke filmpjes op internet te gooien, en helemaal om ze op sociale media etc te delen ...
Bestuurder is duidelijk herkenbaar, nr plaat ook ...

Boetes inbreuk privacy zijn veel hoger dan verkeersinbreuken ...
Bij mij betreft het het rondpunt aan het achterkant station in Brugge. Deze rotonde werkt pas optimaal als men ook de linkerrijstrook gebruikt. De rotonde wordt gebruikt om terug te keren naar stad Brugge, is zo ontwikkeld want anders geraak je er niet. Moest de linkerrijstrook niet gebruikt worden zouden we serieuze opstoppingen creëren.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#10 , 21 mar 2021 18:23

ik ben ook geen fan van de dubbele rijstrook op rotondes
In Belgische omstandigheden niet.
Ook reden waarom die hier totaal niet werken.

Ik raad iedereen aan rechts te blijven op Belgische rotondes met meerdere rijstroken
ik raad iedereen dan ook aan om dashcam in de wagen te hebben, ik heb kort geleden bijna hetzelfde meegemaakt:
Vroeger naar rechts gaan ...

Ik raad ook iedereen af dergelijke filmpjes op internet te gooien, en helemaal om ze op sociale media etc te delen ...
Bestuurder is duidelijk herkenbaar, nr plaat ook ...

Boetes inbreuk privacy zijn veel hoger dan verkeersinbreuken ...

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA

en laat ze maar klacht indienen, als ze klacht indienen wegens schending van de privacy gaan ze van een kale reis terugkomen, hun overtreding weegt zwaarder door dan die paar seconden dat ze in beeld zijn.

lohabra
Berichten: 1015

#11 , 22 mar 2021 23:38

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA
De manier waarop je de rotonde verlaat, is alvast niet bijster koosjer.

Je hebt de richtingsverandering naar rechts alvast niet zo kort als mogelijk uitgevoerd
Je komt op de ingeslagen weg niet zo rechts mogelijk uit.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#12 , 23 mar 2021 10:33

rotonde is een scheet groot en niet geschikt voor dubbele rijstrook inrichting, vroeger naar rechts gaan ging niet, die donker gekleurde wagen die rechts de rotonde opreed verhinderde dat deels maar liet mij wel van rijstrook veranderen, maar ik kan niet naar rechts kijken en recht voor mij tegelijk :|

https://goo.gl/maps/ZaefYEYUf3CfcacUA
De manier waarop je de rotonde verlaat, is alvast niet bijster koosjer.

Je hebt de richtingsverandering naar rechts alvast niet zo kort als mogelijk uitgevoerd
Je komt op de ingeslagen weg niet zo rechts mogelijk uit.
rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 23 mar 2021 11:32

Op de N26 (Mechelen Leuven) zijn in Haacht bij mijn weten de eerste zogenaamde “turborotondes” in gebruik genomen: je moet er voorsorteren ifv de afslag die je wil nemen en je kan niet van vak wisselen.

In Groot Brittanië zijn ALLE meervaksrotondes zo uitgevoerd: uiterst links voor de eerste afslag, middenvak voor de tweede en derde vak voor de derde. Bij tweevaksrotondes typisch links voor 1 en 2 en tweede vak voor 3. Waag het daar niet om via t linkse vak (in wijzerszin ;-)) de 3e afslag te willen nemen want daar ben je wel degelijk in fout. De rotondes aldaar laten dat ook niet toe want je moet een vak “opschuiven” als je ingereden bent op t eerste vak en er niet afwil op de eerste afslag.

Hopelijk komen er in België heel veel dergelijke “turborotondes

Voor België volg ik de redenering van #2

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 23 mar 2021 19:23

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.
Vandaar: rechts rijden en rechts blijven ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 23 mar 2021 19:26

Op de N26 (Mechelen Leuven) zijn in Haacht bij mijn weten de eerste zogenaamde “turborotondes” in gebruik genomen: je moet er voorsorteren ifv de afslag die je wil nemen en je kan niet van vak wisselen.
Kan wettelijk niet met een rotonde in België ...

Eens gaan kijken wat AWV er weer van gemaakt heeft :roll:
In Groot Brittanië zijn ALLE meervaksrotondes zo uitgevoerd: uiterst links voor de eerste afslag, middenvak voor de tweede en derde vak voor de derde.
Nope

Men rijdt er zo wel, maar de meeste rijstroken gaan volledig rond - of ze moesten ze de laatste paar jaren ineens allemaal veranderd hebben

Terug naar “Verkeersongevallen”