Ongeval rotonde

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

Re: Ongeval rotonde

#16 , 23 mar 2021 20:59

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.
Vandaar: rechts rijden en rechts blijven ...
in de praktijk brengt dat daar helaas niet veel op, men denkt dan vaak dat men terug de eerste 'uitgang' gaat nemen en dan rijd men vanuit de eerste weg toch de rotonde op, met ofwel een aanrijding tot gevolg of een concert van de claxon.

men moet daar dan nog eens de fietsers in het ook houden die frequent de voorrang negeren en afhankelijk van waar men komt (naast de tunnel) amper ziet afkomen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#17 , 24 mar 2021 17:55

Op de N26 (Mechelen Leuven) zijn in Haacht bij mijn weten de eerste zogenaamde “turborotondes” in gebruik genomen: je moet er voorsorteren ifv de afslag die je wil nemen en je kan niet van vak wisselen.
Kan wettelijk niet met een rotonde in België ...

Eens gaan kijken wat AWV er weer van gemaakt heeft :roll:
In Groot Brittanië zijn ALLE meervaksrotondes zo uitgevoerd: uiterst links voor de eerste afslag, middenvak voor de tweede en derde vak voor de derde.
Nope

Men rijdt er zo wel, maar de meeste rijstroken gaan volledig rond - of ze moesten ze de laatste paar jaren ineens allemaal veranderd hebben
Alle meervaksrotondes in de UK verspringen wel degelijk en dit al decennia lang. Ga nog maar eens kijken rond de grote steden. Ik kom er al tientallen jaren lang meerdere keren per jaar met grote rijafstanden.

Waarom kan dit in België niet wettelijk? Er zijn witte lijnen etc en daar mag je niet over.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 24 mar 2021 18:10

Alle meervaksrotondes in de UK verspringen wel degelijk en dit al decennia lang.
Zeker & vast niet

Dan had ik ze veel vaker moeten tegenkomen

Ze zijn er, maar het gaat bijlange na niet om alle rotondes

Waarom kan dit in België niet wettelijk? Er zijn witte lijnen etc en daar mag je niet over.
Omdat je in België niet kan voorsorteren voor een rotonde ...

Een rijstrook met pijl linksaf of rechtdoor màg je niet eens gebruiken om rotonde op te rijden.
Dat is een richtingsverandering naar rechts ...

En als er geen pijlen staan, MOET je vanuit de rechter rijstrook voorsorteren ...

Reclame

lohabra
Berichten: 1015

#19 , 24 mar 2021 20:40

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .
Doet allemaal niet de minste afbreuk aan de overtreding die u begaan hebt.

Enige oplossing om dit reglementair aan te pakken, is hierboven al door Inazuma aangekaart.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#20 , 24 mar 2021 21:48

rotonde is dan ook veel en veel te klein om met een dubbele rijstrook systeem te werken, laat staan om dan schoon volgens "de regels" te rijden.

https://goo.gl/maps/yJrErgFpR78in3Tw9

vroeger was daar zelfs geen sprake van 2 rijstroken en dan had men dat probleem niet, maar men kwam dan af met het excuus van "veiligheid" zonder naar de praktische kant er van te kijken.

trouwens, de moment dat ik de rotonde verlaat ziet ge de schaduw van een grote bestelwagen verschijnen, onmiddellijk naar rechts gaan was op die moment geen optie . . .
Doet allemaal niet de minste afbreuk aan de overtreding die u begaan hebt.

Enige oplossing om dit reglementair aan te pakken, is hierboven al door Inazuma aangekaart.
welke overtreding(en) heb ik dan begaan?

zet er dan de betreffende artikels bij.

ik verlaat de binnenste rijstrook zodra ik kan op de manier zoals het moet (gebruik richtingaanwijzer, rechts kijken, andere donkergekleurde wagen laat mij voor) het is dan dat de dame blindelings de rotonde opschiet door haar voorligger te volgen zonder te kijken (ze kijkt pas opzij als ik begin te claxoneren).

de donkerkleurige wagen die mij voorlaat begaat dan ook een overtreding op de voorrang aangezien ik al op de rotonde ben wanneer hij deze oprijd, daarom waarschijnlijk dat hij mij voorlaat.


ik kan als bestuurder er ook niet aandoen dat de wegbeheerder de "fout" maakt om op een veel te kleine rotonde een dubbele rijstrook aan te leggen, het moment om de richtingaanwijzer te gebruiken is kort, maar dat ligt niet aan mij (stuur naar links en dan richtingaanwijzer naar rechts is nogal moeilijk).

bij het verlaten van de rotonde is het dan de bedoeling dat ik de bestuurder van de bestelwagen ga hinderen door er veel te kort voor in te voegen? Zij komen met een hogere snelheid uit die bocht dan dat ik de rotonde verlaat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 25 mar 2021 06:43

welke overtreding(en) heb ik dan begaan?

zet er dan de betreffende artikels bij.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /177-art19

Bij oprijden 19.2.4
Al kan je in dit specifieke geval 9.4 inroepen, want is net binnen bebouwde kom


Bij verlaten 19.2.2
Of als je 9.4 inriep, inbreuk op 19.6


Je doet bij oprijden en afrijden telkens ook manoeuver tov de andere bestuurders op de rotonde
Als dat mis gaat -zelfs met éne die net op de rotonde is nadat hij "voorrang verleend heeft" bij oprijden- komt het in jouw boot terecht ...


Regelgeving rond richtingsveranderingen & maneuvres tesamen maakt dat je jezelf altijd in een slechte positie zet door op kleine rotondes met meerdere rijstroken, ergens anders te gaan rijden dan rechts.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#22 , 25 mar 2021 09:38

met andere woorden;

gebruik ik de rotonde daar zoals het moet, ben ik "overtreding"

gebruik ik de rotonde zoals jullie het omschrijven ben ik in "overtreding"

ik denk dat we kunnen concluderen dat de wegbeheerder zelf in de fout is gegaan door daar dan onnodig een dubbele rijstrook aan te leggen en een gevaarlijke situatie te creëren, immers men kan de rotonde in zijn huidige configuratie niet gebruiken zoals het bedoeld is.

maar dat doet dan geen afbreuk aan het feit dat de dame blindelings de rotonde oprijd en geen voorrang verleent en bijna een aanrijding veroorzaakt.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#23 , 25 mar 2021 19:01

gebruik ik de rotonde daar zoals het moet, ben ik "overtreding"
Zoals wegbeheerder hoopt dat je 'm gaat gebruiken: werkt niet ...

Wegen en Verkeer heeft op YouTube filmpjes staan over hoe rotondes te gebruiken ... en promoot daar overtredingen :!:
gebruik ik de rotonde zoals jullie het omschrijven ben ik in "overtreding"
Als je 'm gebruikt zoals ik stel maak je net géén overtredingen, en kom je juridisch niet in problemen bij een botsingeske ...

maar dat doet dan geen afbreuk aan het feit dat de dame blindelings de rotonde oprijd en geen voorrang verleent en bijna een aanrijding veroorzaakt.
Da's weer wat anders maar wordt deels mee veroorzaakt doordat je lang op de binnenrijstrook rijdt

Dan denken er velen dat ze er wel bij op kunnen ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 25 mar 2021 19:06

Je kan eens gaan kijken

https://www.youtube.com/watch?v=iyixPoQLuC4

Bekend volk in de commentaren :mrgreen:

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#25 , 25 mar 2021 19:58

Je kan eens gaan kijken

https://www.youtube.com/watch?v=iyixPoQLuC4

Bekend volk in de commentaren :mrgreen:
filmke had ik ook al gezien :) , in feite dezelfde "grote" als dat waarover het hier in mijn case gaat

en lang op de binnenstrook rijden?

2 sec om van zijweg naar binnen ring te gaan, na 3 sec gaat richting aanwijzer aan, 2 sec later had ik er al af kunnen zijn maar word mijn weg verhinderd door de dame die blindelings haar voorligger volgt.

7 sec om van de zijweg naar de buitenstrook te gaan op de manier zoals het word "aangeleerd" lijkt mij toch niet overdreven . . .

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 25 mar 2021 22:43

Gek dat je zelf met dat tijdsverloop in luttele seconden af komt maar er niet de conclusie uit trekt dat het domweg de moeite niet is om "op binnenblad" te gaan rijden op rotonde ...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#27 , 26 mar 2021 09:07

Gek dat je zelf met dat tijdsverloop in luttele seconden af komt maar er niet de conclusie uit trekt dat het domweg de moeite niet is om "op binnenblad" te gaan rijden op rotonde ...
ik probeer gewoon te achterhalen wat volgens de wegcode als "te lang" word aanschouwd bij het gebruik van de binnenste rijstrook . . .

nu ja, ik zal in de loop van het weekend de bevindingen doorgeven aan het stadsbestuur, misschien kunnen ze dan ook verkeerslichten plaatsen aan die rotonde zoals ze bij de nieuwe hebben gedaan aan het kruispunt van de hofstraat/spoorweglaan/driekoningenstraat en het verkeer nog wat meer hinderen :|

https://goo.gl/maps/E7qPoYRjKhpwhn6g8

Terug naar “Verkeersongevallen”