Slachtoffer verkeersongeval met vlucht, tegenpartij gevat

JakobVW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Slachtoffer verkeersongeval met vlucht, tegenpartij gevat

#1 , 09 mar 2021 13:05

Midden januari werd ik slachtoffer van een verkeersongeval met vlucht. Mijn voertuig stond een straat verder regulier geparkeerd langs de weg en bij het voorbijrijden met een ander voertuig constateer ik de schade. Ik roep er de politie bij die de nodige vaststellingen doet. Een aangelande herinnert zich een kleur en type wagen maar geen nummerplaat.

Na een oproep van mijzelf op sociale media krijgt de politie een anonieme tip van een buurtbewoner die opmerkt dat buur (ongeveer 100m van het ongeval) in de achtertuin een wagen die voldoet aan de beschrijving van de getuige staan heeft. Het voertuig heeft schade die strookt met de schade aan mijn voertuig.
De politie doet een verhoor bij de eigenaar van het voertuig die de feiten toegeeft.

De offerte naar schadeherstel bedraagt meer dan €4000. Ik zou mijn voertuig liefst zo snel als mogelijk hersteld zien. Vannacht is er nog een raam gebarsten door de vermoedelijke spanning in de verwrongen deur. De schade aan het voertuig begint door het winterweer van de afgelopen weken te roesten wat er natuurlijk ook geen goed aan doet.

Bij mijn verzekeraar krijg ik maar weinig gehoor. Zij wijzen naar de rechtsbijstand. Zij stellen te wachten op info van de Politie en/of parket, wat volgens hen maanden kan duren.

Wat zijn mijn rechten in deze? In principe heeft mijn verzekering gewoon de gegevens (naam, nummerplaat, verzekeraar) van de tegenpartij nodig. Gezien een attest verkeersongeval is opgemaakt, kan ik als betrokken partij deze gegevens verkrijgen of kan dit niet mbt. de GDPR-wetgeving en deze doorspelen aan mijn verzekeraar? Kan ik iets doen om dit proces te bespoedigen?

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 09 mar 2021 13:47

Beste

In elk geval is dit geen typisch verkeersongeval dat in RDR geregeld wordt (Directe regeling) waarbij eigenlijk jouw verzekeringsmaatschappij de schade vergoedt en nadien recupereert bij tegenpartij.
Gezien midden januari en vluchtmisdrijf zal de verzekering van tegenpartij waarschijnlijk niet tussen komen ( je moet een schadegeval binnen de 8 dagen aangeven).
Dat betekent inderdaad dat jouw rechtsbijstand de schade moet claimen bij de tegenpartij en dat kan pas als de politierechtbank een uitspraak doet. Dat kan inderdaad zeer lang duren.
Je kan natuurlijk met eigen middelen nu je wagen herstellen en terugvorderen. De niet herstelling zal de schade enkel vergroten....
Overleg met je rechtsbijstandverzekering. Ik kan aannemen dat er een onafhankelijk expert de schade moet begroten om nadien niet het verwijt te krijgen dat je carrossier teveel zou gerekend hebben.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 09 mar 2021 18:15

Verzekering(en) gaan de rechtsgang afwachten en kijken wat daar de uitkomst van is ... daarna wordt je vergoed
(àls uitspraak ook in je voordeel is)

Reclame

Issued
Berichten: 1227

#4 , 10 mar 2021 05:47

Ik heb een soortgelijk geval gehad. Na 10 maanden had ik mijn geld.

JakobVW
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mar 2021 00:32

Wonder boven wonder, het verhaal lijkt in een stroomversnelling terecht te zijn gekomen. De rechtsbijstand heeft tot mijn verbazing van de politie (dus niet het parket) alle gegevens gekregen van de tegenpartij (waarbij ik in cc werd geplaatst...) en verzoekt de verzekeraar BA een expertise te laten plaatsvinden. ik houd jullie op de hoogte.

Terug naar “Verkeersongevallen”