omver gereden

tienerinnood17
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

omver gereden

#1 , 03 jan 2021 13:25

Dag iedereen. Een aantal maanden geleden ben ik op een kruispunt aangereden geweest. Ik moest rechtdoor fietsen met mijn fiets en zag dat er geen auto's reden behalve 1 rechts van me die maar bleef stilzitten voor een lange periode. Ik ging ervan uit dat de auto recht van me mij voorrang gaf. Eenmaal ik overstak, gaf de auto gas en reedt hij mij omver. Nu moet je erbij weten dat de auto wel degelijk stilstond. Nu, ik ben minderjarig en de bestuurder heeft dan uitgelegd aan mijn stiefpa dat ik zogezegd tegen hun auto ben gereden. Toen ze bij mij thuis waren, had ik geen stem en mocht ik niks zeggen. Mijn stiefpa heeft ook op het aanrijdingsformulier geschreven: "Ik stak het kruispunt over en reed tegen de auto" (zoiets ongeveer), ik moest daar mijn handtekening zetten en kreeg de schuld. Nu moet ik ook van mijn ouders de kosten betalen van de auto. De bestuurder schreef iets op het aanrijdingsformulier dat erop aankomt dat ik tegen hun auto ben gereden. Dit klopt natuurlijk niet, dus het is toch ook strafbaar om te liegen op een aanrijdingsformulier? Nu is mijn vraag of het zinvol zou zijn of het een verschil zou maken mocht ik de camerabeelden opvragen van het kruispunt, en een klacht neerleggen. Rekening houdend met het feit dat ik op de verticale baan aan de rechterkant reed en de bestuurder op de horizontale baan op de rechter rijstrook reed, dus totaal geen rekening met mij moest houden, gewoon verdacht lang stopte omdat ze voorrang van rechts wou verlenen (er kwam ook geen auto af rechts van de bestuurder dus ze stond daar voor niks stil) ( dan spreek ik over 5-10 seconden stoppen op het midden van een kruidpunt terwijl er niet eens een auto rechts van haar was). Je moet je dus voorstellen dat het rustig was op de baan, behalve was er dan 1 auto die stilstond en ik stak over en de auto reedt me omver. Kan ik schadevergoeding eisen, nadat ik de camerabeelden heb aangevraagd omdat ze logen over de feiten van het ongeval en kan ik er ook vragen omdat ze me hebben aangereden? Ik moet de kosten hiervoor opdraaien maar het is geld dat ik verdiend heb deze vakantie en ik wil dat natuurlijk sparen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 03 jan 2021 14:14

Het verhaal is niet helemaal duidelijk, maar het is niet omdat de wagen stil stond, hij zijn voorrang van rechts kwijt is.

BloodNight
Berichten: 621

#3 , 03 jan 2021 15:18

Na enkele maanden zijn er geen beelden meer, als er al een camera op die plaats was?

Reclame

freelance
Berichten: 2615

#4 , 03 jan 2021 16:11

Mischien nuttig als u in de toekomst een rijbewijs wenst te halen :
https://magazine.vab.be/op-weg/mobilite ... opgefrist/

Mogelijks was de autobestuurder(ster) vesrtrooid , en zou zoiets niet mogen gebeuren , maar volgens de verkeerswetgeving heeft die auto bestuurder(ster ) gelijk .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

artemis
Berichten: 3293

#5 , 03 jan 2021 16:25

Het zou verstandig zijn van je ouders om een familiale verzekering te nemen, zeker met fietsers in het gezin. Best met rechtsbijstand erbij.

mbbs1024
Berichten: 474

#6 , 03 jan 2021 16:46

Best nooit iets tekenen dat niet met de waarheid overeenstemt, daarmee verklaar je jezelf immers akkoord met wat er op het document geschreven staat.

Ook als je later iets gaat kopen, en je daarvoor iets moet ondertekenen, lees je best eerst goed wat je ondertekent, zodat je goed op de hoogte bent van wat je bestelt of aankoopt.
Daarmee voorkom je heel wat discussies achteraf.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 03 jan 2021 19:36

1. Voorrang van rechts blijft gelden, ook nadat men gestopt is

2. Er waren waarschijnlijk geen "beelden van het kruispunt" - zou al moeten lukken dat er een camera hangt die voortdurend het kruispunt bekijkt.

3. Als die beelden er waren, zijn ze hoogstwaarschijnlijk al weg.

4. Je hebt een aanrijdingsformulier getekend -blijkbaar weliswaar als minderjarige- waarin staat dat je tegen de auto reed ...

Laat ons zeggen dat de kans nagenoeg onbestaande is dat dit omgekeerd kàn worden ...


Tijd voor verplichte aansprakelijkheids verzekering voor alle fietsers.

Terug naar “Verkeersongevallen”