Alcohol intoxicatie verzekering

frence
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Alcohol intoxicatie verzekering

#1 , 30 nov 2020 18:18

viewtopic.php?f=7&t=91792&p=549196#p549196 en viewtopic.php?f=35&t=112575&p=632759#p632759 - hier andere topics - JurecaBE - moderator


Beste,

ik ben inmiddels veroordeeld voor alcoholintoxicatie met schade aan mijn eigen wagen.
Echter was deze omnium verzekerd en zou de verzekering moeten bewijzen dat er geen oorzakelijk verband is tussen de schade en alcohol intoxicatie.

Mijn tussenpersoon is echter erg lui en ik wil graag verdere stappen ondernemen..

Heeft er iemand tips hoe ik dit moet aanpakken.

mvg

Frence

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 nov 2020 19:23

Schade wordt niet veroorzaakt door alcoholintoxicatie op zich.
Mogelijk wel door wat u uitspookte met die wagen in aangeschoten toestand.
Zonder details is daar niets over te zeggen ...

U zal toch een schrijven van de verzekeraar ontvangen hebben waarin staat dat zij niet tussenkomen wegens intoxicatie ?

Staat daar niet in vermeld wat u moet doen ?


Als u een rechtsbijstandsverzekering heeft, kan u die eventueel gebruiken tegen uw eigen verzekeraar als u vindt dat de verzekeraar zich onterecht op de intoxicatie beroept om niet uit te betalen.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 nov 2020 21:31

Als de verzekeraar niet wil betalen zal u die moeten dagvaarden voor de rechtbank. Dat is advocatenwerk.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Reclame

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 dec 2020 19:27

Inhoudelijk geen idee of je gelijk kan halen of dat intoxicatie per definitie / contractvoorwaarden gelijk mag staan met niet uitbetalen. Qua procedure moet je je rechtsbijstandsverzekering inschakelen.

Leuk weetje: rechtsbijstand is via jouw eigen verzekering normaal gezien. En dan gaat de verzekering ook afwegen, kosten van rechtsbijstand (1000 a 1500 euro ruw geschat) vs schade uitbetalen aan de wagen. Als jij dan ook nog eens met terechte argumenten afkomt, dan zou het kunnen dat ze alsnog de schade uitbetalen zonder rechtszaak.

Ik heb zelf zoiets aan de hand gehad, ongeval 100% in mijn recht, maar aanrijdingsformulier fout ingevuld. Ik was 100% in fout volgens mijn makelaar. Tot ik zei dat ik dan een rechtszaak wou, omdat ik absoluut in mjin recht was en onrecht zeer slecht kan verdragen. Tot mijn eigen verbazing bleek ik ineens in mijn recht gesteld, zonder rechtszaak. Omdat ze het aanrijdingsformulier bekeken hebben, mijn argumentatie hebben gelezen (1 zinnetje, mijn woorden laten juist formuleren door mijn verzekeringsmakelaar) en besloten hebben dat ik inderdaad niet aansprakelijk was. Verzekering tegenpartij is akkoord gegaan, omdat tegenpartij ook besefte dat hij wel degelijk in fout was

Nog een tip: Kies zeker geen advocaat die de verzekering aanraadt, dat is enkel goed voor een dossier waarin je zeker bent van je overwinning en een advocaat nodig hebt die dat niet verprutst. En natuurlijk, beter niet drinken achter het stuur.

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 03 dec 2020 23:08

Lees uw omniumpolis na: als dekking bij intoxicatie uitgesloten is zal er niet uitbetaald worden. Intoxicatie is de objectieve pro-mille meting. Omniums sluiten intoxicatie veelal uit.

BA verzekering normaliter past recht van verhaal toe bij dronkenschap. Dit is de vaststelling door de politie dat je niet meer “nuchter” bent : spreken met dubbele tong, niet recht kunnen lopen etc.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 dec 2020 23:41

Lees uw omniumpolis na: als dekking bij intoxicatie uitgesloten is zal er niet uitbetaald worden.
4 APRIL 2014. - Wet betreffende de verzekeringen.
Art. 65. In de verzekeringsovereenkomst mag geen geheel of gedeeltelijk verval van het recht op verzekeringsprestatie bedongen worden dan wegens niet-nakoming van een bepaalde, in de overeenkomst opgelegde verplichting, en mits er een oorzakelijk verband bestaat tussen de tekortkoming en het schadegeval.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Verkeersongevallen”