Total loss leasing wagen (operationale leasing)

bebo5
Topic Starter
Berichten: 20
Juridisch actief: Nee

Total loss leasing wagen (operationale leasing)

#1 , 30 nov 2020 03:26

Hallo,

Ik ben zelfstandige IT Consultant en heb een leasing wagen bij D'ieteren, een Audi A4 op operationele leasing zonder aankoopoptie. Momenteel ben ik in het buitenland (buiten EU) wegens familiaal overlijden. Eergisteren ben ik met de wagen uit de bocht gevlogen aan redelijk lage snelheden. De voornaamste oorzaak was een onderschatting van het wegdek (ijs/ijzel) langs mijn kant. Ik ben los tegen een hoek van een borduur gebotst waardoor mijn 2 rechtse wielen helemaal van hun assen zijn geraakt. De schade leek ook vrij slecht. Ondanks lage snelheden is het chassis geraakt. De verzekering/bijstand gebeld, wagen naar lokale VW garage getakeld en expertise is aangesteld door de verzekering. Zij hebben de wagen al bekeken en zeggen dat
het hoogstwaarschijnlijk een total loss zal zijn. Deze beslissing blijft wel bij de verzekering en in afwachting wil ik hier graag wat meningen zien.

De reden voor deze post was voornamelijk om mezelf en mijn vrouw gerust te stellen omdat de restwaarde van de wagen nog redelijk hoog is.

Even wat feiten:
- geen politie gebeld, alleen verzekering die vervolgens takelwagen heeft gestuurd
- geen alcohol of dergelijke
- wagen had winterbanden en er zijn dashcam beelden aanwezig waarop duidelijk is te zien dat ik niet te snel reed. (moet ik deze proactief meegeven wanneer de verzekering mij terug contacteert?)
- geen andere partijen betrokken
- verzekering volledig ok

Ik heb ondertussen mijn leasingcontract doorlezen en wat op het internet gezocht en zover ik begrepen heb ga ik mijn franchise moeten neerleggen (in mijn geval €760) als het werkelijk een total loss wordt. Moet ik er van uit gaan dat er verder op financieel vlak niks meer bijkomt?

Daarnaast had ik ook op het internet verhalen zien circuleren dat er bepaalde autoverzekering ongeldig worden verklaard als er wordt gereisd naar rode zones (elk land buiten EU) door corona. Ik heb hier zelf geen Belgische bron over kunnen vinden en ik betwijfel dat dit ook correct is. Heeft iemand hier toevallig meer info over? Bij ons was dit ook een essentiële verplaatsen aangezien mijn nonkel is overleden en er praktische zaken moesten geregeld worden omtrent de begrafenis.

Alvast bedankt voor alle reacties! Ik zou eindelijk met een gerust hart kunnen slapen :roll:

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 nov 2020 11:43

- geen politie gebeld, alleen verzekering die vervolgens takelwagen heeft gestuurd
Vereist uw leasing geen PV bij ongeval :?:
Is vaak het geval ...
- wagen had winterbanden en er zijn dashcam beelden aanwezig waarop duidelijk is te zien dat ik niet te snel reed. (moet ik deze proactief meegeven wanneer de verzekering mij terug contacteert?)
Als ze er niet om vragen ...

Wel bijhouden uiteraard.

Daarnaast had ik ook op het internet verhalen zien circuleren dat er bepaalde autoverzekering ongeldig worden verklaard als er wordt gereisd naar rode zones (elk land buiten EU) door corona.
Broodje aap

Bij ons was dit ook een essentiële verplaatsen
Dat was iets van bij de eerste lockdown ...

Franciscus
Berichten: 38592

#3 , 30 nov 2020 11:53

En is de borduur geen partij?
nl overheid...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”