Gebruiksderving

wouterssven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Gebruiksderving

#1 , 04 nov 2020 21:42

Op 2 oktober 2020 had ik een ongeval waarbij ik niet in fout was.
Pas op 29 oktober 2020, tegen de avond al, kreeg ik een mail om het totaal verlies van mijn wagen te bevestigen.
Echter sinds 2 november 2020 is er een ministerieel besluit van kracht wat garages verbiedt om wagens te verkopen.

Ik ben van mening dat mijn wachttijd (datum ongeval --> betekening totaal verlies) 27 kalenderdagen bedraagt.
Maar ik ben ook van mening dat mijn vervangingsduur minimaal 45 kalenderdagen gaat bedragen.
Dit omdat ik stel dat er tussen bekendmaking totaal verlies en het nieuwe ministerieel besluit slechts 1 werkdag was om een nieuwe
wagen aan te kopen.

Ik heb dit voorgelegd aan mijn rechtsbijstand, waarvan ik volgend antwoord kreeg:
De kans bestaat dat de tegenpartij de huidige lockdown regels niet zal
aannemen als argument waarom er geen nieuwe/andere wagen kon worden gekocht.
De schadelijder heeft de plicht om deze periode van derving zoveel mogelijk
te beperken. Van zodra vaststaat dat zijn wagen totaal verlies is, dient hij
onmiddellijk het nodige te doen om een vervangend voertuig te zoeken. Het
vervangend voertuig moet een 'gelijk(w)aardig' voertuig zijn.

Dat de cijfers niet nog niet bepaald zijn, is een argument dat niet altijd
wordt aanvaard.


Ik snap dat ik de plicht heb om de periode van derving te beperken, maar
1. Ik kan niet op zoek naar een nieuwe wagen als ik nog niet weet of mijn wagen hersteld wordt of total loss is.
2. Kan men van mij verwachten dat ik op 1 dag tijd naar een garage ga en een nieuwe wagen koop?
3. Kan de tegenpartij deze lockdown als argument weigeren? Ik neem aan dat men mij niet kan verplichten
de wet te overtreden om een auto te gaan kopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 05 nov 2020 17:10

Als de verzekering van de tegenpartij dwarsligt, rest u enkel de rechter.

Maar waar haalt u het dat garages geen wagens mogen verkopen? U kan enkel niet fysiek langsgaan om de koop te sluiten.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 05 nov 2020 19:51

En ik dacht dat herstellingen in garages wel mochten, weliswaar na afspraak

Reclame

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#4 , 05 nov 2020 21:45

Beste

Gelijkaardig voertuig is niet een ‘nieuw voertuig’. Iemand die u schade berokkent moet u in staat stellen de schade te compenseren. In praktijk is dat dus een tweedehandswagen van hetzelfde merk’ leeftijd en gelijkaardige kilometer stand. U ma uiteraard bijleggen en een nieuw voertuig kopen maar tegenpartij kan niet opdraaien voor de derving ingevolge uw keuze.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

wouterssven
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2020 16:13

Mijn merk en type wagen (Ford F150) komt sowieso al heel weinig voor op de tweedehands markt.
Ik wil inderdaad een (voor mij nieuwe) tweedehands kopen. Maar dit kan men toch moeilijk doen zonder de wagen te gaan bekijken?
En het is dus verboden om dit in een garage te doen, dus zou ik enkel van particulieren kunnen kopen...
Vandaar mijn redenering dat ik gedurende de duur van de lockdown geen gelijkwaardige wagen kan gaan kopen.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 08 nov 2020 11:49

De tegenpartij zal argumenteren dat dit wel vanop afstand kan, desnoods met een videogesprek.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Verkeersongevallen”