Straf na ongeval in fout

R3iyn
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Straf na ongeval in fout

#1 , 22 okt 2020 00:56

Dit is een post die ik per ongeluk in het verkeerde forum heb geplaatst. Ik heb hem hier even gekopieerd zodat ik bij het juiste forum terecht kom.

Hallo allemaal,

Begin dit jaar heb ik een ongeval veroorzaakt te Tongeren.

Vorige week heeft mijn vriendin een brief in de bus gehad als uitnodiging om begin volgend jaar naar de politierechtbank te gaan (zij was passagier en dus benadeeld in deze kwestie). Ikzelf heb nog geen dagvaarding of brief ontvangen, maar ik ben eerlijk gezegd wel benieuwd aan welke straf(fen) ik mij mag verwachten.

De situatie was als volgt:

Ik rij samen met mijn vriendin op de ring van Tongeren en kom tot stilstand aan een rood licht. Dit alles speelde zich trouwens af om pakweg 20:00u 's avonds.
Aan de desbetreffende lichten gaat er als eerst een groene pijl aan naar rechts, dan pas na een tijdje het volle groene licht.
Een moment van onoplettendheid, en ik zie de pijl naar rechts groen worden in mijn ooghoek (vermits het avond was was de groene schijn erg zichtbaar). Met mijn domme kop vertrek ik, terwijl het licht voor mij dus nog op rood stond.

Van de rechter weg komt er een andere bestuurder aangereden (deze had dus groen), met alle gevolgen vandien. Ik had niet gedronken en er was dus ook geen sprake van overdreven snelheid (ik reed volgens mij 20 of 30 aangezien ik pas vertrok). Gelukkig reed de andere bestuurder ook niet snel aangezien hij naar rechts ging afslaan. Meteen na het ongeval hebben we dan ook de politie gebeld.

Ikzelf en mijn vriendin waren niet gewond. Op het eerste zicht was ook de andere bestuurder niet gewond, maar vermits hij wel wat hoestte (volgens hem door stof van de airbag) en wat in shock was hebben we er toch op aangedrongen dat hij naar het ziekenhuis ging zodat eventuele medische kosten door mijn verzekering gedekt zouden worden. Ik beken dan ook volledig schuld in deze kwestie, daar is geen tegenspraak over mogelijk.

Heeft er iemand een idee wat ik voor deze overtreding als straf kan verwachten? Gaat deze rechtzaak over de verkeersovertreding of kan en zal ik ook aangeklaagd worden voor onopzettelijke slagen en verwondingen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#2 , 22 okt 2020 14:35

Ik kan niets over de straf zeggen.
Maar via uw autoverzekering hebt u recht op rechtsbijstand. Om u de beste verdediging te geven, zou ik een advocaat vragen.
Wat ik wel weet dat de andere auto ook had kunnen uitwijken. U moet voor normaliter voor elke hindernis kunnen stoppen.
Zo heb ik weet van een ongeval in Sint-Truiden met door het rood rijden, de bestuurder niet volledig aansprakelijk werd gesteld.
Dit was wel 30 jaar geleden ;-)
Succes!

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 okt 2020 15:12

U was bestuurder, uw vriendin passagier en niet gekwetst. Hoe kan ze dan benadeeld persoon zijn ? is de wagen misschien haar eigendom ?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 okt 2020 19:38

Maar via uw autoverzekering hebt u recht op rechtsbijstand.
Alleen als men ook een polis rechtsbijstand afgesloten heeft.

Dit is absoluut NIET standaard, itt wat velen denken.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 23 okt 2020 12:28

Ik ken geen enkele verzekering die rechtsbijstand niet standaard verkoopt, samen met de BA.
Je moet al expliciet aangeven dat je dit niet wilt.
Nog nooit meegemaakt dat een verzekeraar het me vraagt of ik dat erbij wil, 1 keer wel meegemaakt dat een verzekeraar bij het overhandigen van een offerte me uitleg gaf wat die RB inhield.

Nee, het is niet standaard, maar met deze praktijken kan ik mij voorstellen dat zowat iedereen wel een RB bij de BA heeft genomen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 26 okt 2020 16:57

Zeker bij de online afgesloten verzekeringen zou het me niet verbazen dat enkel de BA gedekt wordt. Dat is een markt waar de prijzen vergeleken worden tot op de Euro(cent) :)

gemsi
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 nov 2020 16:59

Is je vriendin al opgeroepen bij de rechtbank? Verbazend. Ik zou verwachten dat zij eerst verhoord wordt door de politie en ben verbaasd dat dit niet is gebeurd. Was ze gewond misschien of heeft ze die dag zelf al bij de politie haar verklaring afgelegd?

Als het al bij de politierechtbank zit, gaat er volgens mijn beperkte ervaring een rechtszaak van komen, en dan zal jouw dagvaarding nog volgen, verwacht ik. En dan moet jij bij de rechter komen uitleggen waarom je door een rood licht bent gereden en krijg je daar de bijbehorende boete voor + eventueel rijverbod, mogelijks met uitstel. En er is het feit dat er een ambulance is geweest, geen idee hoe dat gaat spelen. Je hebt ook geluk dat het slachtoffer (je vriendin) kan getuigen in jouw voordeel, in de hoop dat de relatie ondertussen niet stuk loopt, anders heb je het risico dat zij ineens die rechtszaak gebruikt om wraak te nemen.

Als je strafblad nog blanco is, dan zal een deel voorwaardelijk zijn en een goeie advocaat kan er misschien voor zorgen dat alles met uitstel is. Indien je eventueel bewijs wil aanbrengen (de verzachtende omstandigheden dat je het licht mis hebt geinterpreteerd), doe dat dan zo snel mogelijk alvorens ze de configuratie van de lichten daar wijzigen.

Tip: Als je meer geruststelling wil, dan kan je vriendin vermoedelijk het dossier al gaan inkijken op de rechtbank, gewoon een belletje naar de griffie.

Terug naar “Verkeersongevallen”