Hond aangereden door auto. Wagen rijdt door.

asrock2
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Hond aangereden door auto. Wagen rijdt door.

#1 , 09 okt 2020 20:39

De hond van een kennis werd onlangs aangereden door een auto. Mijn kennis kon nog net de achterkant van de auto zien toen de wagen wegreed. De auto nam dus de vlucht na de aanrijding De hond is overleden ten gevolge van het ongeval.
Ik ben op de hoogte dat de eigenaar van de hond moet opdraaien voor de kosten.
Mijn vragen zijn:
- Kan de bestuurder van de wagen vervolgd worden aangezien de auto de vlucht nam?
- Mijn kennis heeft een vermoeden welke wagen het hier betreft. De auto staat nl. geparkeerd in de buurt.
- Welke stappen kunnen er ondernomen worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38587

#2 , 09 okt 2020 22:06

Aangifte doen bij politie . Als de wagen op de openbare weg staat al foto's van nemen . Zeker van de mogelijke schade.

cesto
Berichten: 324

#3 , 09 okt 2020 22:09

De hond van een kennis werd onlangs aangereden door een auto. Mijn kennis kon nog net de achterkant van de auto zien toen de wagen wegreed. De auto nam dus de vlucht na de aanrijding De hond is overleden ten gevolge van het ongeval.
Ik ben op de hoogte dat de eigenaar van de hond moet opdraaien voor de kosten.
Mijn vragen zijn:
- Kan de bestuurder van de wagen vervolgd worden aangezien de auto de vlucht nam?
- Mijn kennis heeft een vermoeden welke wagen het hier betreft. De auto staat nl. geparkeerd in de buurt.
- Welke stappen kunnen er ondernomen worden?
Niets! Ikzelf hou wel van honden, maar honden zijn geen mensen, dus volgens mij kan er sprake zijn van "vlucht na aanrijding". Integendeel, de bestuurder van die wagen zit nu met een schade die hij/zij waarschijnlijk door de verzekering zal dekken, anders zou de eigenaar van de hond ervoor moeten opkomen, Trouwens, wat deed die hond los in het midden van de straat? Je schrijft bovendien dat de eigenaar van de hond moest opdraaien voor de kosten. Wat voor kosten bedoel je eigenlijk?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 09 okt 2020 23:49

De hond van een kennis werd onlangs aangereden door een auto. Mijn kennis kon nog net de achterkant van de auto zien toen de wagen wegreed. De auto nam dus de vlucht na de aanrijding De hond is overleden ten gevolge van het ongeval.
Ik ben op de hoogte dat de eigenaar van de hond moet opdraaien voor de kosten.
Mijn vragen zijn:
- Kan de bestuurder van de wagen vervolgd worden aangezien de auto de vlucht nam?
- Mijn kennis heeft een vermoeden welke wagen het hier betreft. De auto staat nl. geparkeerd in de buurt.
- Welke stappen kunnen er ondernomen worden?
Niets! Ikzelf hou wel van honden, maar honden zijn geen mensen, dus volgens mij kan er sprake zijn van "vlucht na aanrijding". Integendeel, de bestuurder van die wagen zit nu met een schade die hij/zij waarschijnlijk door de verzekering zal dekken, anders zou de eigenaar van de hond ervoor moeten opkomen, Trouwens, wat deed die hond los in het midden van de straat? Je schrijft bovendien dat de eigenaar van de hond moest opdraaien voor de kosten. Wat voor kosten bedoel je eigenlijk?
Sinds wanneer moet er een persoon betrokken zijn bij een vluchtmisdrijf? Als ik morgen uw brievenbus omver keil en wegrijd, is dat toch ook vluchtmisdrijf?

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 10 okt 2020 09:04

Hond moet altijd aangelijnd zijn op de openbare weg.

Kali
Berichten: 762

#6 , 10 okt 2020 09:43

Hond moet altijd aangelijnd zijn op de openbare weg.
TS stelt nergens dat de hond niet aangelijnd liep...

Onlangs zelf getuige geweest van een wagen die van een veld rijd met schapen (dus geen weg), wagen rijdt net niet de voetganger aan, doch wel de aangelijnde hond...

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 10 okt 2020 09:58

Als u verder wil gaan : verzekeraar gezinspolis ("familiale") op de hoogte brengen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 10 okt 2020 15:23

Een ongeval is een plotse gebeurtenis die schade veroorzaakt.
:arrow: Dit is dus een ongeval.

De bestuurder is niet gestopt
:arrow: Vluchtmisdrijf indien die de aanrijding moet gemerkt hebben


Men kan dat als ongeval met vluchtmisdrijf aangeven bij de politie.

cesto
Berichten: 324

#9 , 12 okt 2020 17:26


Als ik morgen uw brievenbus omver keil en wegrijd, is dat toch ook vluchtmisdrijf?
Mijn brievenbus is een onroerend goed. Als u die morgen omver keilt bent u blijkbaar de controle kwijt geraakt over uw voertuig, en dan staat u zeker in fout. Uit het verhaal van TS lijkt dit niet het geval te zijn geweest met die hond.
Laatst gewijzigd door cesto op 12 okt 2020 17:27, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12824

#10 , 12 okt 2020 17:27


Als ik morgen uw brievenbus omver keil en wegrijd, is dat toch ook vluchtmisdrijf?
Mijn brievenbus is een onroerend goed. Als u die morgen omver keilt bent u blijkbaar de controle kwijt geraakt over uw voertuig, en dan staat u zeker in fout. Uit het verhaal van TS lijkt niet dat dit het geval was met die hond.
Het is ook geen vereiste om in fout te zijn om vluchtmisdrijf te plegen..

Terug naar “Verkeersongevallen”