Verantwoordelijkheid ongeval

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

Verantwoordelijkheid ongeval

#1 , 03 okt 2020 16:37

Geachte

Graag had ik info vernomen aangaande artrose in de nek en schouders.
In 2012 Heb ik een zwaar arbeidsongeval gehad waarbij de beide schouders en nek wervel zijn geraakt geweest.
Er is ook in de lage rug regio wervels geraakt L3&4&5 en S wervels.
Er is een heup prothese geplaats
R Knie en R voet operatie
Door de vele ontstekingen die ik kreeg in de getroffen kwetsuren moest ik onstekingsremmers gebruiken, een gevolg daar van is darmbloedingen en een verbod op onstekingsremmers algemeen.

Er is vastgesteld dat ik mijn werk niet meer kan ondernemen.
Er werd een ergoloog aangesteld om te onderzoeken wat ik nog wel zou kunnen.
Deze vermeld dat ik nog zou kunnen rijden met een vrachtwagen te meer daar ik een groot rijbewijs heb als hersteller van vrachtwagens.
Nu stelt de verzekering dat ik dit dan maar moet ondernemen.
Maar eerlijk zie ik niet in hoe ik dit zou moeten doen.
Er zijn chronische ontstekingen op de kwetsuren ik zie niet in hoe ik de vrachtwagen moet bedienen met mijn schouders en de andere kwetsuren, krijg mijn armen niet hoger dan 90°

Blijkbaar is er bij vrachtwagen chauffeurs een propleem met schouders en nu vragen ze mij dit te gaan ondernemen.

Kunnen jullie mij meer info geven aangaande problemen kwetsuren aangaande vrachtwagen chauffeur, de ergoloog vermeld wel dat niet alle functies open staan als vrachtwagen chauffeur zo zou alleen maar openstaan rijden met vrachtwagen zonder lossen en laden of andere, maar dan nog zie ik niet in hoe dat ik de bedieningen van alle bedieningen en sturen in een vrachtwagen moet ondernemen, met chronische ontstekingen in de schouders.

Verder neem ik Tradonal Retard van 2x 150 g en Tradonal odis bij hevige pijnen van 50mg.
Er is een Electro apparaat { tens } welke op de schouders worden gebruik om de uitstralende pijnen te remmen.
Er is een besturingsverbod om te rijden met deze Electro { Tens }
De medicatie meld ook dat inname van deze en bedienen van machines niet bevorderend zijn.
De chronische ontstekingen zorgen er ook voor dat slapen steeds onderbroken word al naar de pijn uitstralingen.

Verder heb ik ook ergens gelezen dat indien men een ongeval voor krijgt te gevolgen van een ontsteking hiervoor de persoon zelf aansprakelijk kan worden gesteld omdat deze persoon dan niet zou mogen rijden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 okt 2020 10:51

Wat zegt uw huisarts?

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#3 , 16 okt 2020 16:52

Die spreek zich er niet over uit
Maar in het verzekeringen lees ik dat deze de chauffeur kunnen vervolgen
Mensura
antwoordt Rijgeschiktheidsattest

Een rijgeschiktheidsattest is een schriftelijke verklaring dat u rijvaardig bent. Met andere woorden: u bent lichamelijk en geestelijk geschikt om aan het verkeer deel te nemen en een motorvoertuig te besturen.

En antwoord ook nog
aangaande beroepschauffeurs

“5. Locomotorische aandoeningen
5.1. De kandidaat die verminderde functionele vaardigheden vertoont ten gevolge van een aantasting van het muskulo-skeletaal systeem, een aandoening van het centraal of perifeer zenuwstelsel of elke andere aandoening waardoor een beperking ontstaat van zijn motorische controle, zijn waarnemingen of zijn gedrag en zijn beoordelingsvermogen, die een invloed hebben op het veilig besturen van een motorvoertuig, is niet rijgeschikt.”

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 okt 2020 09:20

Er is een Electro apparaat { tens } welke op de schouders worden gebruik om de uitstralende pijnen te remmen.
Er is een besturingsverbod om te rijden met deze Electro { Tens }
En U gebruikt dat apparaat continu ?
Ingeplant oid ?

Als het verboden is daarmee te rijden, mag u gewoon niet autorijden ...
Hebt u dat al gemeld aan de verzekering ?
De medicatie meld ook dat inname van deze en bedienen van machines niet bevorderend zijn.

De chronische ontstekingen zorgen er ook voor dat slapen steeds onderbroken word al naar de pijn uitstralingen.
Medicatie die bedienen van machines afraadt, en slaapproblemen die ook effect kunnen hebben achter stuur ...
Verder heb ik ook ergens gelezen dat indien men een ongeval voor krijgt ...
Als u medisch niet rijgeschikt bent, heeft u helemaal geen rijbewijs ...

Zonder rijbewijs kan de verzekering regres uitoefenen: u de schade (deels, is beperkt) laten vergoeden
(eerder : laten terugbetalen aan de verzekering)


Als uw arbeidsongevallenverzekering tegenpruttelt is er mogelijk de optie om een rijgeschiktheids-onderzoek te ondergaan bij CARA
(onder alle CoVid 19 updates staat er informatie hoe dat te doen)
https://www.vias.be/nl/particulieren/cara/

Als blijkt dat u rij-ongeschikt bent, kan arbeidsverzekeraar alvast niet meer eisen dat u dan maar vrachtwagenbestuurder wordt ...

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#5 , 18 okt 2020 14:26

ke bedankt voor uw antwoord
Ik rij nog wel met een wagen.
Als ik met de wagen rij is de tens ontkoppeld voor de duur van het auto rijden
Maar indien ik met een vrachtwagen zou moeten gaan rijden zou deze moeten ontkoppeld worden en dan zal ik uiteraard de medicatie moeten opdrijven
Men heeft voorheen even overwogen om mijn rijbewijs te ontnemen maar daar ik aantoonde dat ik mijn voertuigen had vervangen naar automatisch versnellingen en een stuur bekrachtiging hebben ze mijn rijbewijs laten behouden.
Maar nu stellen ze voor van beroepschauffeur te worden { stuur vrachtwagen of autobus is wel iets anders dan stuur wagen
Hierbij gekoppeld de problemen van ontstekingen in de schouders en lage rug zie ik niet in hoe dat ik dit zou moeten ondernemen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 18 okt 2020 19:15

Was dat al bij CARA ?

Zou me verwonderen dat men u gaat goedkeuren voor Groep 2 (bus/vrachtwagen) ... als er al twijfel was om je nog met personenwagen te laten rijden.

Patrick16
Topic Starter
Berichten: 46

#7 , 18 okt 2020 20:08

nee nog niet bij cara geweest
De ergoloog vond dit een mogelijke job welke ik nog kan ondernemen

Terug naar “Verkeersongevallen”