stom fietsongeval..

Harri
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

stom fietsongeval..

#1 , 28 sep 2020 16:35

Hallo,

Ongeveer anderhalve week geleden heb ik een ongeval gehad met de fiets waarbij ik schaafwonden opgelopen heb en brandwonden 2de graad (waarvoor nu dagelijks verpleging komt om dit te verzorgen). Maar omdat ik zo onder de indruk was van het ongeval is het niet in me opgekomen om de politie te laten komen voor vaststellingen, dus vroeg ik me af of het nog interresant zou zijn om deze alsnog een PV te laten opstellen of niet (waarschijnlijk niet vermoed ik en ergens voel ik me beetje stom/schaamte ook), mede ook dat iedereen me zot verklaard gezien de feiten.. Op het moment van het ongeval had ik ook geen familiale, wist ook niet dat dit interresant was voor voetganger/fietser, is ook niet verplicht.. Dit heb ik de dag erna in orde gebracht, het rare was toen ook dat de verzekering me zeiden dat het positief was dat ik de politie niet gebeld had :?:

Mijn versie van de fieten gaan als volg:
Ik reed op de dijk met de elektrische fiets op een stukje waar ook motorisch verkeer toegelaten is. Ik hoorde achter mij in volle vaart een motorfiets afkomen, achteraf gezien drie motorfietsen want de eerste 2 staken me voorbij. Aangezien er me net ook fietsers kruistten (helaas heb ik hun gegevens niet als getuigen, want ze zijn wel even gestopt om te vragen of alles OK was) van de tegenovergestelde richting ging ik een beetje opzij met de fiets om de andere motorfiets nog te laten passeren. Per ongeluk geraakte ik hierbij met mijn voorwiel van het randje aan de weg in de graskant dus uit reflex probeerde ik dan terug op de weg te geraken maar dit lukte me natuurlijk niet omdat de asfalt ongeveer 5 centimeter hoger ligt dan de graskant dus de volgende reflex was dan mijn linkervoet proberen zetten op de weg om mezelf overeind te houden, tevergeefs want ik viel op de weg met schrammen en pijn op mijn linker arm en knie tot gevolg. Wat er achter me gebeurde dat weet ik niet maar voor ik het wist viel de motorfiets op mij. Mijn reflex was dan om deze van me weg te duwen om mijn hoofd te beschermen (want ik droeg geen helm), met de 2de graads brandwonden op mijn rechterarm van de uitlaat van de motorfiets tot gevolg. De bestuurder van de motorfiets verklaarde geen enkele lichamelijke schade te hebben. Aangezien de bestuurder van de motorfiets nog een jonge man (alle drie de bestuurders waren jonge mannen, ze vonden het zelfs nog een beetje grappig ook) was moest hij zijn moeder bellen om ter plaatse te komen, dit hadden ze blijkbaar zo afgesproken. Zijn moeder kwam ter plaatse, er werden direct foto's getrokken van zijn motorfiets, ik trok dan ook maar foto's van mijn fiets. Ik heb er ook niet bij stilgestaan om de politie te laten komen oid omdat zoals ik zei onder de indruk was van het voorval. De bestuurder van de motorfiets zat veeleer in met zijn motofiets waarop de moeder zei dat we er eerst voor moesten zorgen dat mijn lichamelijke schade behandeld werd en ze dan wel gingen zien voor de motorfiets doch tegelijkertijd stond ze er ook op om een aanrijdingsformulier in te vullen, waarbij ik zeker zou vermelden dat de bestuurder van de motorfiets gevallen was door mijn fout, dit hebben we ook beide ondertekend op dat moment. Voor de rest hebben we dan de dokter van wacht gebeld, heeft zijn moeder me naar daar gebracht met de wagen terwijl zijn vader met mijn fiets achter kwam. Toen ik buiten kwam van de dokter van wacht (deze had me een attest meegegeven om de volgende dag niet te gaan werken) stonden ze er zelfs nog op dat ik op het aanrijdingsformulier effectief nog bij schreef dat het mijn fout was, omdat de reeds geschreven tekst dubbelzinnig was volgens hen. Nog steeds onder de indruk zijnde van het ongeval, stom van mij en veel te braaf, heb ik dit dan ook nog gedaan..

Wat denken jullie?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 28 sep 2020 18:43

dus vroeg ik me af of het nog interresant zou zijn om deze alsnog een PV te laten opstellen of niet
Politie bijroepen is verplicht bij ongeval met gewonden ...
Als politie niet kan komen, verplicht aangifte binnen 24 u ...

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /229-art52

het rare was toen ook dat de verzekering me zeiden dat het positief was dat ik de politie niet gebeld had :?:
Bizarre verzekering
Overweeg over te stappen ...

Wat er achter me gebeurde dat weet ik niet maar voor ik het wist viel de motorfiets op mij.
Gaat dus om een ongeval met een motorvoertuig ...
Als dit aangegeven wordt bij verzekering daarvan, draagt die jouw lichamelijke onkosten ...
tegelijkertijd stond ze er ook op om een aanrijdingsformulier in te vullen, waarbij ik zeker zou vermelden dat de bestuurder van de motorfiets gevallen was door mijn fout, dit hebben we ook beide ondertekend op dat moment.
`
Ziet er slecht uit voor je, dan ga je nog opdraaien voor de materiele kosten aan de motorfiets ook ...

Zeker dat het motorfietsen waren, of bromfietsen ?

Mochten die daar wel rijden ?

Harri
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 sep 2020 09:14

Welja, duidelijk al te laat om nog bij de politie te gaan natuurlijk..

Het was veeleer een bromfiets (50cc) met de uitstraling van een motorfiets

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 sep 2020 11:21

Je kan nog steeds aangifte doen bij de Politie. Of het iets zal uithalen weet ik niet maar kwaad kan het in geen geval want of het hier om een duidelijke zaak gaat ( wie verantwoordelijk is ) betwijfel ik.
Als je een aanrijdingsformulier hebt ingevuld staat toch vermeld of het om een motorfiets dan wel om een bromfiets gaat. Als het niet zou vermeld zijn kan je dat ook zien aan de nummerplaat.
Hoe oud ben je ? Meerderjarig ?
Als je meerderjarig bent en doordat je geen verzekering hebt ( niet verplicht voor een fiets ) sta je er alleen voor en zal je alles zelf moeten regelen, dus veel succes.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 sep 2020 20:42

Welja, duidelijk al te laat om nog bij de politie te gaan natuurlijk..
Na 24 uur
Maar verplichting bestaat nog steeds ...
Het was veeleer een bromfiets (50cc) met de uitstraling van een motorfiets
Dat weet je toch adhv de nummerplaat ?

Bromfiets heeft nummerplaat met
S-Axy-123
of
S-Bxy-123
al naargelang klasse A / 25 km/u, of B / 45 km/u

Welk verkeer is er toegelaten ?
In VL zijn "dijken" bijna overal verboden met een bromfiets klasse B , geregeld ook met A


Inhalen bij tegenliggend verkeer
Afdwingen van verklaring bij tegenpartij

Netjes ...

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 sep 2020 22:52

Ik ben geen jurist, maar is het niet aangewezen voor Harri om alsnog naar de politie te gaan om melding te doen van het ongeval en te laten noteren dat je van slag was en je onder druk gezet voelde om fout te erkennen? Moest hij voor de rechter gebracht worden voor vergoeding vd motor kan die verklaring mss nuttig zijn lijkt me?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 01 okt 2020 11:52

Verplichting tot aangifte is er zoals gezegd ...

Wie beweert dat de verklaring onder druk gegeven is, zal dat ook moeten bewijzen ... niet zo simpel

Terug naar “Verkeersongevallen”