Aanrijding zonder familiale verzekering

Nem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aanrijding zonder familiale verzekering

#1 , 18 sep 2020 14:50

Beste,

Mijn vrouw is gisteren aangereden door een auto. Zij was met haar elektrische step (Xiaomi m365 max.25km/h) op de terugweg naar huis van haar werk.

Politie is erbij geweest en er is een aanrijdingsformulier ingevuld.
De tegenpartij betwist de feiten door te beweren dat mijn echtgenote op haar auto is gereden ipv. andersom. Er zijn echter wel 3 getuigen die zichzelf mee op het aanrijdingsformulier gezet hebben en deze 3 gaan akkoord met mijn vrouw en vinden dat die autobestuurster in fout is.

Er is geen ambulance geweest, maar mijn vrouw is wel langs de spoed gegaan gisterenavond met pijn overal en wat schaafwonden en een opgezwollen voet.

Nu is de vraag wat wij moeten doen met alle bewijsmateriaal en alle schade (lichamelijk en materieel), aangezien wij geen familiale verzekering hebben? Moeten wij de tegenpartij zelf aanschrijven of moeten wij beroep doen op een andere polis (bv auto, brand,...)?

Alvast bedankt voor al uw tijd en info!

Met vriendelijke groeten,
Nem

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 sep 2020 15:55

Als je geen verzekering ervoor heeft zal je even langs een advocaat moeten passeren.

Je brand en autoverzekering trekken hun daar niks van aan daarvoor bestaan nu één maal de Familiale verzekering .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 18 sep 2020 17:22

Heel misschien kan het luik "inzittenden" uit de autopolis tussenkomen.

Maar dan moet je dat wel hebben, en moeten de voorwaarden allemaal meevallen. (Inzittenden kunnen bijvoorbeeld de gezinsleden zijn, met om het even welk voertuig....) Maar het blijft wel heel misschien.

Voor een groot deel van de lichamelijke schade kan de ziekenbond wel optreden (zij moeten tenslotte een deel betalen :) )

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 19 sep 2020 11:04

Heel misschien kan het luik "inzittenden" uit de autopolis tussenkomen.
Uiteraard niet
Mevrouw was geen inzittende van de auto maar bestuurder van een ander voertuig

De autoverzekering moet eender hoe tussenkomen voor haar lichamelijke schade
Art 29bis WAM (verzekeringswet)


Materiële schade aan step en auto is ten laste van de veroorzaker van het ongeval.
Bij betwisting over de veroorzaker, zal dat voor de rechtbank gebracht worden - voor zover Parket al niet dagvaardt wegens veroorzaken van ongeval.


Zeker wie met step etc de baan op gaat, zorgt best dat hij verzekerd is
(via familiale, of aparte verzekering in verkeerssituaties)
Bij zware -mogelijk dodelijke- ongevallen ben je anders zelf ook geruïneerd ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 19 sep 2020 11:06

Er zijn echter wel 3 getuigen die zichzelf mee op het aanrijdingsformulier gezet hebben en deze 3 gaan akkoord met mijn vrouw en vinden dat die autobestuurster in fout is
De vaststellingen van de politie en de situatie ter plaatse zullen dat uitmaken, niet de getuigen ...

DenBert
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 sep 2020 18:28

Hallo

Je spreekt over een ongeval van het werk naar huis - dat maakt het in principe een arbeidswegongeval. Normaal gezien kan je dit ongeval dus aangeven via je werkgever en de arbeidsongevallenverzekeraar). Indien ze het schadegeval aanvaarden kan je je dan rechtstreeks tot hen wenden voor alle medische kosten (excl. eventuele ereloonsupplementen).

Belangrijk is wel dat ze rechtstreeks van het werk kwam (dus geen omwegen) en dat liefst kan aantonen (vb tijdstip ongeval/werkuren). Het ongeval moet ook tijdig worden aangegeven bij de verzekeraar (binnen de 8 dagen). Je verzamelt best ook zoveel mogelijk medisch bewijsmateriaal (vaststellingsverslag dokter, ...).


In verband met de aansprakelijkheid en de materiele schade vrees ik dat je op jezelf aangewezen bent: Je zal het ofwel zelf moeten uitvechten met verzekeraar tegenpartij, ofwel zelf een advocaat moeten aanspreken: Als zwakke weggebruiker heb je sowieso recht op vergoedingen voor de medische kosten (kan via arbeidsongevallenverzekeraar), eventuele kledijschade en eventuele morele schadevergoedingen. Mogelijk wordt ze ook opgeroepen door een raadgeneesheer van de verzekeringen. Er is dan nog het documenteren van de getuigenverklaringen. Begin dat als leek maar eens allemaal zelf te regelen, of zelf een schadeclaim op te stellen ... ?


Ik raad jullie aan om onmiddellijk een familiale met rechtsbijstand te nemen (voor dit ongeval zal het je uiteraard niet meer helpen). Word je nu toch in fout gesteld, dan zal je volledig zelf moeten opdraaien voor de materiele schade van tegenpartij.



(geen juridisch kennis - wel helaas ervaring met ongeval als zwakke weggebruiker en al wat erbij komt kijken).


P.S. de getuigen hun persoonlijke meningen doen er eigenlijk niet toe. Het gaat erom wat ze juist gezien hebben (had bvb. ook getuige die zeker was van mijn gelijk , maar ben in het ongelijk gesteld).

Terug naar “Verkeersongevallen”