fietsongeval

kristine456
Topic Starter
Berichten: 6

fietsongeval

#1 , 04 sep 2020 11:15

Beste,

ik ben enkele weken geleden met mijn fiets in de bebouwde kom omvergereden door een voertuig.
De tegenaprtij in kwestie had snelheid geminderd om af te slaan in een oprit van een appartementen complex.
Hier moest hij echter eerst een voet & fiets pad oversteken.

Ik kwam een beetje verder aangereden. Ons zicht werd langs beiden kanten gehinderd door een bushokje.
We hebben elkaar te laat gezien waardoor hij mij geraakt heeft. De politie zei dat dit een plek was waar al vaak aanrijdingen zijn geweest tussen fietsers en wagens door de slechte zichtbaarheid.

Ik had zelf een lichte kwetsuur en mijn fiets was beschadigd. Zijn wagen was licht beschadigd door de impact van mijn fiets.


Belangrijk om te vermelden:
Mijn fiets voldeed niet aan de wettelijke vereisten qua maximum snelheid, verzekering en in schrijving.
Op het moment van de feiten reed ik echter een normale snelheid, gezien het feit dat ik in een zone 30 reed.
Ik ben mij er volkomen bewust van dat mijn fiets sneller kon dan toegelaten was. Ik heb hem echter weggedaan en een fiets gekocht die wettelijk in orde is, inclusief alle verzekeringen en inschrijvingen. ik kan me ook verwachten aan een fikse boete en ik kan me daar in vinden.

Mijn vraag:
- kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de lichte beschadingen aan de auto van de tegenpartij?
- ik wens zeker geen vergoeding voor mijn fiets van de tegenpartij, maar worden mijn medische kosten wel gedekt door de BA van de tegenpartij?
-iemand een idee over de grootorde van de boete waar ik me kan aan verwachten?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 04 sep 2020 17:35

Mijn fiets voldeed niet aan de wettelijke vereisten qua maximum snelheid, verzekering en in schrijving.
Speed-pedelec :?:

Waar u mee reed gaat belangrijk worden
Op het moment van de feiten reed ik echter een normale snelheid, gezien het feit dat ik in een zone 30 reed.

Het feit dat men in een zone 30 rijdt, is geen indicatie dat men ook minder dan 30 rijdt, laat staan een zekerheid.
Maar wie dat beweert, zal het ook moeten bewijzen.

Anderzijds kan het ook dat u door het gebruik van een illegaal voertuig, feitelijk op een foute plaats op de weg reed
Die fout kan in oorzakelijk verband staan met het ongeval ...
Ik ben mij er volkomen bewust van dat mijn fiets sneller kon dan toegelaten was. Ik heb hem echter weggedaan en een fiets gekocht die wettelijk in orde is, inclusief alle verzekeringen en inschrijvingen.
Wat u nadien doet, verandert niets aan de feiten op het moment van het ongeval ...

Speed-pedelecs moeten niet verzekerd worden (wel ingeschreven)

- kan ik aansprakelijk gesteld worden voor de lichte beschadingen aan de auto van de tegenpartij?
Mogelijk
Op basis van uw foute (u reed duidelijk niet met een fiets) en summiere gegevens valt dat niet te zeggen.

Waarmee reed u volgens de verkeerswetgeving
Waar reed u, welk weggedeelte is dat precies, en mocht u daar rijden ...

U noemt het een fietspad, maar u noemt uw voertuig ook een fiets, terwijl het dat duidelijk niet is ...
- ik wens zeker geen vergoeding voor mijn fiets van de tegenpartij,
Materiele vergoeding zal afhangen van wie aansprakelijk gesteld wordt voor veroorzaken van het ongeval.
maar worden mijn medische kosten wel gedekt door de BA van de tegenpartij?
Hangt er van af waar u precies mee reed.
Blijkbaar was het geen fiets ...
Speedpedelec
Of een bromfiets (als die "fiets" kan rijden zonder trappen) - het kan allemaal verschil maken.

Als u niet met een motorvoertuig reed, worden uw medische kosten vergoedt door verzekering auto.

-iemand een idee over de grootorde van de boete waar ik me kan aan verwachten?
Hangt er van af of en waarvoor Parket u allemaal vervolgt
Wat staat er in PV aan overtredingen :?:

Niet goedgekeurd voertuigtype in verkeer brengen, kan tot 80.000€ boete opleveren ...
Kàn, maar er is ook kans dat er daarvoor niet eens vervolgd wordt .

Niet-inschrijving is maar een tweedegraads inbreuk
Die vallen nog wel mee.

En hangt uiteraard ook af van feit of u al dan niet aansprakelijk geacht wordt voor het ongeval ...

Reclame

Terug naar “Verkeersongevallen”