omnioum nog ok

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

omnioum nog ok

#1 , 26 aug 2020 12:09

Ik heb 4 jaar omnium auto. Twijfel om dit op te zeggen . Bij eigen schuld krijg ik niet meer de totale factuurprijs van de auto. Percentsgewijs verminderd dat jaar per jaar , maar er blijft nog een behoorlijk bedrag over. Ik lees echter niets over lichamelijke schade. Wat als ik door een eigen fout ( ongewild uiteraard) iemand aanrijd en die gehandicapt blijft. Is een omnium dan nog interessant.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 26 aug 2020 12:34

De schade die u berokkend aan anderen vallen niet onder de omnium, maar onder de verplichte burgerlijke aansprakelijkheid.
Omnium dekt enkel de schade aan uzelf als er geen tegenpartij is, of als je zelf in fout bent.

Dus voor die specifieke situatie dat u zegt, heeft u voldoende aan een BA.

joris boris
Topic Starter
Berichten: 87

#3 , 26 aug 2020 15:32

Dus als ik tegen een muur rijd en ik ben daardoor gehandicapt dan dekt de omnium al mijn lichamelijke kosten.?? Ik dacht dat een omnium niet voldoende was, omdat ik bestuurder ben of ben ik mis.
En wat als ik tegen een muur rijd en mijn medepassagier raakt gehandicapt. Welke verzekering is hiervoor nodig (BA, Omnium, famiale , of welke andere ,,)

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2020 16:05

De uitleg van blaatpraat hebt u niet goed begrepen. Een omnium is er enkel voor materiële schade en niet voor lichamelijk letsel

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 aug 2020 17:28

Dus als ik tegen een muur rijd en ik ben daardoor gehandicapt dan dekt de omnium al mijn lichamelijke kosten.??
Nope
Ik dacht dat een omnium niet voldoende was, omdat ik bestuurder ben of ben ik mis.
Je hebt gelijk

Bestuurder zelf is standaard NIET verzekerd door een polis
- Burgerlijke Aansprakelijkheid
- Omnium
- Mini/kleine omnium

Om het lichamelijk risico als bestuurder te verzekeren heb je een zogenaamde "bestuurdersverzekering" nodig

Of een polis die je in alle verkeerssituaties dekt, en daarbij ook dekking voorziet als bestuurder.

En wat als ik tegen een muur rijd en mijn medepassagier raakt gehandicapt. Welke verzekering is hiervoor nodig

De medepassagier is een "derde" tegenover jou
Jij hebt die persoon (lichamelijke) schade bezorgt,
Je BA verzekering zal die passagier dus vergoeden.

Je omnium zal je voertuigschade vergoeden

Als je voor jezelf een verzekering afgesloten hebt die je dekt als bestuurder, zal je ook zelf je lichamelijke kosten of zelfs invaliditeit / overlijden vergoed krijgen.

Terug naar “Verkeersongevallen”