aanrijding op parking

sandra5886
Topic Starter
Berichten: 14

aanrijding op parking

#1 , 21 aug 2020 10:07

wij hebben vanochtend een aanrijding gehad op de parking van een grootwarenhuis.
We parkeerden ons en op het moment dat ik als passagier wil uitstappen en de deur open parkeert er een wagen naast ons die met haar bumper de punt van onze deur raakt. Wij hebben geen schade aan de deur maar zij heeft wel een gat in haar bumper.
Wie is hier in fout? Wij denken dat ieder verantwoordelijk is voor zijn eigen schade.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 21 aug 2020 10:30

tegenpartij voert een maneuver uit en is in fout

LeenW
Berichten: 12824

#3 , 21 aug 2020 10:36

Echter:

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

Dus, hebt u wel gekeken voor u het portier open deed?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 21 aug 2020 10:50

Bewijsbaar ????

aceke
Berichten: 138

#5 , 27 aug 2020 10:28

Echter:

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

Dus, hebt u wel gekeken voor u het portier open deed?
Klopt, echter is het hier een wagen die tijdens een maneuver tegen een stilstaande auto rijdt ... lijk mij duidelijk wie in fout is

bosprocureur
Berichten: 6853

#6 , 27 aug 2020 11:52

ook hier, bewijs dat u stilstaat ?

LeenW
Berichten: 12824

#7 , 27 aug 2020 13:43

Echter:

Artikel 28. Openen van portieren

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

Dus, hebt u wel gekeken voor u het portier open deed?
Klopt, echter is het hier een wagen die tijdens een maneuver tegen een stilstaande auto rijdt ... lijk mij duidelijk wie in fout is
Auto staat stil, maar portier zwaait open, dan speelt Artikel 28 m.i. toch ook een rol.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 27 aug 2020 18:20

Klopt, echter is het hier een wagen die tijdens een maneuver tegen een stilstaande auto rijdt ... lijk mij duidelijk wie in fout is
Manoeuvres leggen een voorrangsplicht op
In deze situatie is er geen sprake van voorrang ...

Persoon die portier opende is aansprakelijk

Terug naar “Verkeersongevallen”