Info over parkeren langs oprit

Silenoz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Info over parkeren langs oprit

#1 , 20 aug 2020 14:30

Sinds kort heeft onze buur van een paar huizen verder nieuw werk, en krijgt ie 's avonds en in het weekend de camionette mee naar huis. Op zich geen probleem, maar deze is gigantisch, en staat nu iedere avond op een halve meter van onze oprit (linkerzijde vanwaar het verkeer komt) en neemt zo het complete zicht weg op het aankomende verkeer. Ik weet dat het openbaar domein is, dus iedereen kan daar parkeren, maar als ik bij het verlaten van de oprit een ongeval heb, bvb fietser achter de camionette, kan je niet zien komen, wie is aansprakelijk? Ik als chauffeur of hij die het volledige zicht wegneemt en een heel gevaarlijke situatie creëert? Kan daar iets tegen gedaan worden? Ik heb geen probleem met een gewone wagen, door de vensters zie je nog veel, maar zo'n metalen wand... Gaat er mij toch een beetje over.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 20 aug 2020 15:43

Al eens met de eigenaar van de camionette gaan klappen?
Soms werkt dat, zeker als je rustig de gevaarlijke situatie uitlegt.

Silenoz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 aug 2020 19:00

Nog niet, maar ik had me eerst graag geïnformeerd...

Reclame

werner1
Berichten: 110

#4 , 21 aug 2020 12:12

Indien de camionette reglementair staat geparkeerd bent u bij een ongeval alleen verantwoordelijk, dit gezien u een manoever uitvoert. U moet bij het uitvoeren van een manoever ten allen tijde voorrang verlenen aan de andere weggebruikers.

Silenoz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 aug 2020 12:53

Maar dan moet je wel iets kunnen zien komen, nu kan dit enkel als ik met de neus van de wagen al een halve meter of meer voorbij het voertuig kom. Wat ik niet begrijp is dat ie om zo'n situaties te vermijden 5m van een straathoek of zebrapad moet blijven in de richting vanwaar het verkeer komt, maar wel tegen een oprit mag staan aan de kant van de rijrichting. Binnenkort is het weer donker, en dan de schoolgaande fietsende jeugd met al dan niet werkende verlichting...

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 22 aug 2020 10:03

Wat ik niet begrijp is dat ie om zo'n situaties te vermijden 5m van een straathoek of zebrapad moet blijven in de richting vanwaar het verkeer komt, maar wel tegen een oprit mag staan aan de kant van de rijrichting.
Dat zou wel betekenen dat je alleen "op den buiten" nog kan parkeren, en zo goed als nergens binnen de bebouwde kom... Wel leuk : alle steden en gemeenten autovrij.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Silenoz
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 22 aug 2020 17:28

Ik heb het in dit opzicht wel enkel over zo'n oversized monovolume camionette annex lichte vrachtwagen met volledig gesloten zij- en achterkant, niet over een gewone wagen waar je nog door de vensters heen iets ziet van de omgeving.

lukasi
Berichten: 1139

#8 , 23 aug 2020 09:45

ga praten
je zit nu van alles al op te blazen en misschien heeft die man het niet door dat jij daardoor slecht kunt zien.
Heb ook een camionette, woonde vroeger in de binnenstad van Lier en daar is ' tante jeanne' ook komen vragenj om dat bakbeest niet meer voor haar raam te zetten want dan kon ze de straat niet meer in het oog houden vanuit haar zeteltje met haar breiwerkje in haar pollen. Camionette nooit meer daar gezet en dikwijls een tas koffie van haar gekregen als ik thuis kwam... en als ik dan toch eens enkel alleen daar plaats had, dan belde ik aan en ik zei het haar.

Terug naar “Verkeersongevallen”