Auto ongeval

Blondel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Auto ongeval

#1 , 15 aug 2020 15:32

Ik heb vrijdag een ongeval gehad ik sta stil
Op straat wil parkeren en word achteraan aangereden de politie passeert gelukkig en ziet dat tegenpartij met valse nummerplaten rijd en voertuig niet ingeschreven is noch verzekerd.
Ik stond en hij rijd op mij nu beweerd deze
Persoon achteraf bij zijn verklaring dat ik achteruit op hem gereden ben
Er staan wel camera’s op het plein worden
Deze dan automatisch opgevraagd
En tegen hoeveel tijd zou dit voor komen bij politierechter en moet ik aanwezig zijn
Alvast bedankt voor info

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1141

#2 , 15 aug 2020 18:18

mmm, als je zo rijdt als je zinnen schrijft ....
Ik krijg er kop nog staart aan.
Misschien even terug opnieuw proberen maar wat duidelijker?

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 15 aug 2020 18:52

tegenpartij kan verklaren wat hij wilt, maar probeert gewoon de aandacht af te leiden van het feit dat hij zelf met niks in orde was

als u op het moment van de aanrijding gewoon stil staat en nog niet begonnen was met achteruit rijden dan is de tegenpartij in fout, immers u zou dan normaal gezien een te voorziene hindernis zijn.

als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.

u kan altijd melding maken in een PV en via de verzekering dat er camera beelden zouden moeten zijn van de aanrijding, zij kunnen dan het nodige doen om de beelden te laten opvragen

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 aug 2020 21:01

Ik heb vrijdag een ongeval gehad ik sta stil
Op straat wil parkeren en word achteraan aangereden de politie passeert gelukkig en ziet dat tegenpartij met valse nummerplaten rijd en voertuig niet ingeschreven is noch verzekerd.
Dat gaat ook geen positief effect hebben op de geloofwaardigheid van de verklaringen van de bestuurder
nu beweerd deze
Persoon achteraf bij zijn verklaring dat ik achteruit op hem gereden ben
Wie beweert zal ook moeten bewijzen
Bewijslast ligt dus bij de onverzekerde bestuurder met valse platen

Gaat lastig worden ...
Er staan wel camera’s op het plein
worden Deze dan automatisch opgevraagd
Neen

Misschien wel, misschien niet
Als politie er zelf aan denkt, of het werk wil doen ...

U kan bij politie langsgaan en vragen dat ze de beelden laten bewaren en aan dossier toevoegen als ongeval er op staat
(niet gegarandeerd - camera kan andere richting uitkijken)
En tegen hoeveel tijd zou dit voor komen bij politierechter en moet ik aanwezig zijn
Lijkt me twijfelachtig dat u gedagvaard zal worden
(tenzij tegenpartij kan hard maken dat u idd achteruit reed...)

Maar gaat maanden tot jaar of langer duren voor dit voor de rechtbank komt

U zal zich wel burgerlijke partij moeten stellen tegen de aanrijder

Contacteer uw verzekering
Zonder omniumverzekering zal het in eerste instantie al wachten zijn op een definitief vonnis
Waarschijnlijk ziet u -zelfs na veroordeling van de aanrijder- nooit een cent voor de schade ...
Laatst gewijzigd door Inazuma op 15 aug 2020 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 15 aug 2020 21:05

als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.
Ik zie dat je de rechtspraak inzake voorrang bij manoeuvres maar blijft minimaliseren ...

Als vraagsteller inderdaad achteruit reed, en de tegenpartij dat ook kan aantonen, wordt Vraagsteller nagenoeg met zekerheid veroordeeld voor het veroorzaken van het ongeval.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 15 aug 2020 22:03

als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.
Ik zie dat je de rechtspraak inzake voorrang bij manoeuvres maar blijft minimaliseren ...

Als vraagsteller inderdaad achteruit reed, en de tegenpartij dat ook kan aantonen, wordt Vraagsteller nagenoeg met zekerheid veroordeeld voor het veroorzaken van het ongeval.
rechtspraak is allemaal goed en wel, maar dat is altijd (on)geval per (on)geval te bekijken.

het is inderdaad altijd simpeler om te zeggen, de persoon die een manoeuvre doet is automatisch 100% in fout, dat is voor mij, zoals het spreekwoord zegt, te kort door de bocht.

veel hangt altijd af van de omstandigheden, plaatsgesteldheid, omstandigheden op de baan en wat de tegenpartij aan het doen was (rijgedrag, snelheid, bekwaamheid, etc . . . ), heeft tegenpartij wel gepoogd om een aanrijding te vermijden, . . .

dat er dan nog een gedeelde aansprakelijkheid uit de bus zou komen is dan nog enig sinds te aanvaarden, afhankelijk van het percentage.

maar zoals het hier beschreven word zou het mij al straf lijken dat ALLE schuld door een rechter bij Blondel zou worden gelegd, ik zou er niet van verschieten moest de tegenpartij hier geen geldig of zelfs geen rijbewijs hebben.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 16 aug 2020 12:25

het is inderdaad altijd simpeler om te zeggen, de persoon die een manoeuvre doet is automatisch 100% in fout, dat is voor mij, zoals het spreekwoord zegt, te kort door de bocht.
En het gaat maar door ...


Staande rechtspraak is dat wie een manoeuvre doet, daardoor nagenoeg zeker veroordeeld wordt
Cassatie laat maar paar uitwegen open:
-tegenpartij was onvoorzienbaar
-tegenpartij doet ook manoeuvre en komt van links

Rechter die desondanks toch nog wat anders beslist, zal zijn vonnis vernietigd zien in beroep, of voor Cassatie.

Die quasi-absolute voorrangsplicht bij manoeuvres staat zelfs los van eventuele inbreuken tegen verkeersregels door de tegenpartij (ook weer Cassatie).


Vraagsteller kan dus maar best geen manoeuvre (achteruitrijden) gedaan hebben op moment van ongeval ...

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 16 aug 2020 13:07

dus met andere woorden en zoals ik vorige week meemaakte;

geen wagen te zien moment dat ik achteruit begin te rijden

ik zit al half met de wagen in de parkeerstrook achteruit, 1e wagen komt na +/- 15 sec tot redelijk dicht bij mij, vertraagd, wijkt uit naar de busstrook, 2e wagen volgt daar kort achter, let waarschijnlijk niet op, moet alles dichtslagen en komt tot vlak aan mijn wagen met piepende banden en doet teken van "sorry"

https://goo.gl/maps/B541bnSscXa9xscQ8

als die in mijn flank had gezeten dan zou ik volledig in fout worden gesteld?

ik kan toch niet voorzien, +/-30sec eerder, als het veilig is om een achteruit te rijden dat er iemand niet op zijn baan let, zijn snelheid en rijgedrag niet aanpast . . .

lohabra
Berichten: 1015

#9 , 16 aug 2020 14:05

dus met andere woorden en zoals ik vorige week meemaakte;

geen wagen te zien moment dat ik achteruit begin te rijden

ik zit al half met de wagen in de parkeerstrook achteruit, 1e wagen komt na +/- 15 sec tot redelijk dicht bij mij, vertraagd, wijkt uit naar de busstrook, 2e wagen volgt daar kort achter, let waarschijnlijk niet op, moet alles dichtslagen en komt tot vlak aan mijn wagen met piepende banden en doet teken van "sorry"

https://goo.gl/maps/B541bnSscXa9xscQ8

als die in mijn flank had gezeten dan zou ik volledig in fout worden gesteld?

Volgens de rechtsspraak is het nochtans simpel.

U voert een maneuver uit, en bent daarbij voorrangsplichtig.
Uw maneuver, en bijgevolg ook uw voorrangsplicht duurt nét zolang totdat u uw maneuver beëindigd heeft. (Cassatie).

ik kan toch niet voorzien, +/-30sec eerder, als het veilig is om een achteruit te rijden dat er iemand niet op zijn baan let, zijn snelheid en rijgedrag niet aanpast . . .

Tenzij je andersluidende rechtspraak (Cassatie) kan voorleggen ....

Ik raad je in dergelijke situatie aan, om te verklaren dat je je maneuver onderbroken had en gestopt was, teneinde aan die voorrangsplicht te voldoen toen de achterligger op u inreed.

De rechter daarvan proberen te overtuigen, zou zowat de énige mogelijkheid zijn om er onder uit te geraken.

En voorts, begint dit stilaan een discussie te worden die volkomen off topic is.
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Blondel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 aug 2020 14:13

Hallo
Ik zal mij verduidelijken
Ik stond stil op openbare weg en links van
Mij is parkeerplaats juist naast poort.
Ik sta stil op straat om te zien of ik naast een poort zou staan maar opdat .
Moment rijdt onverzekerde mij achteraan aan
Het is een openbaar plein hangt camera
Moet ik dit aanvragen voor beelden of doet politie dit automatisch

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 16 aug 2020 17:04

Ik stond stil
Dan heeft u geen probleem wat betreft veroorzaken van het ongeval.

Het is een openbaar plein hangt camera
Moet ik dit aanvragen voor beelden of doet politie dit automatisch
Gebeurt niet gegarandeerd automatisch

U vraagt er best achter bij politie - moet u nog een verklaring gaan afleggen :?:

Blondel
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 aug 2020 18:53

Normaal niet

Terug naar “Verkeersongevallen”