als u toch al achteruit aan het rijden was, hoe traag het ook is, voert u strikt genomen een maneuver uit, maar dat ontslaat de tegenpartij niet om zomaar achteloos in u gat te rijden.
Ik zie dat je de rechtspraak inzake voorrang bij manoeuvres maar blijft minimaliseren ...
Als vraagsteller inderdaad achteruit reed, en de tegenpartij dat ook kan aantonen, wordt Vraagsteller nagenoeg met zekerheid veroordeeld voor het veroorzaken van het ongeval.
rechtspraak is allemaal goed en wel, maar dat is altijd (on)geval per (on)geval te bekijken.
het is inderdaad altijd simpeler om te zeggen, de persoon die een manoeuvre doet is automatisch 100% in fout, dat is voor mij, zoals het spreekwoord zegt, te kort door de bocht.
veel hangt altijd af van de omstandigheden, plaatsgesteldheid, omstandigheden op de baan en wat de tegenpartij aan het doen was (rijgedrag, snelheid, bekwaamheid, etc . . . ), heeft tegenpartij wel gepoogd om een aanrijding te vermijden, . . .
dat er dan nog een gedeelde aansprakelijkheid uit de bus zou komen is dan nog enig sinds te aanvaarden, afhankelijk van het percentage.
maar zoals het hier beschreven word zou het mij al straf lijken dat ALLE schuld door een rechter bij Blondel zou worden gelegd, ik zou er niet van verschieten moest de tegenpartij hier geen geldig of zelfs geen rijbewijs hebben.