onterecht beschuldigd van vluchtmisdrijf, wat bezielt het parket?

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

onterecht beschuldigd van vluchtmisdrijf, wat bezielt het parket?

#1 , 28 jul 2020 18:17

Geachte allen,

Zoals enkele anderen hier (ben tot 2 jaar terug gaan lezen) mij serieus verslikt in mijn koffie toen ik een oproeping kreeg voor verhoor als verdachte vluchtmisdrijf. En nu ook een dagvaarding voor de rechter mocht ontvangen, met beschuldiging vluchtmisdrijf. En dan lees je dat sommigen ervan afkomen door het ongeval te ontkennen, dat men zelfs geen moeite doet bij de politie en het gerecht om camerabeelden en dergelijke op te vragen, en dat in mijn geval mijn geen moeite heeft genomen om bewijzen in mijn voordeel te verzamelen. Is het gerecht niet verondersteld de waarheid te proberen achterhalen?

Soit, hier het verhaal. Ongeveer einde februari 2019 veroorzaak ik naar het schijnt een aanrijding met stoffelijke schade, bij een maneuver met mijn trekker - oplegger. Ik heb daar niks van gemerkt, het is mijn baas die mij een 10-tal dagen later weet te melden dat ik een ongeval zou veroorzaakt hebben. Ik viel uit de lucht, en probeer voor mijzelf 1 en ander te reconstrueren: kan dit en zo ja, hoe dan.

De manager van de zaak waar ik moest leveren zou getuige zijn van het ongeval. Ik mag nog eens op rit naar die zaak om de uitleg te krijgen van wat er dan wel zou gebeurd zijn, maar de manager is afwezig. Na de vakantie nog eens: dan blijkt de assistent manager getuige te zijn, maar ook daar is niks van aan blijkbaar. Zou ook vreemd zijn dat ze mij niks vertellen op het moment zelf? Ook het uur van de vermeende feiten klopt niet helemaal met mijn ritverslag, dus ik begin een vuile streek te vermoeden van enkele collega's die het op mij gemunt hebben. Immers: enkele dagen voordat ik door mijn baas op de hoogte was gesteld van het ongeval, had een collega mij ook al de vraag gesteld of ik een schade had gereden met zijn vrachtwagen, er ontbrak een laddertje. Ik wist van niks. Ik kan dus moeilijk geloven dat ik ongeval veroorzaakt heb, er zijn geen foto's en van de ladder waarvan mijn collega beweert dat ik hem zou afgereden hebben ontbreekt elk spoor. Er zit een vreemd reukje aan het verhaal.

Als ik eindelijk bij de politie mijn verklaring mag afleggen, krijg ik eindelijk foto's te zien, en dat voelt vreemd genoeg ook als een opluchting: de ladder staat de foto's en het verhaal klopt vermoedelijk dus wel. Op basis van de foto's en de situatie ter plaatse probeer ik de reconstructie te maken van wat er zich vermoedelijk heeft afgespeeld, dmv een schets en de geschreven uitleg in mijn verklaring. Ik zet ook duidelijk in mijn verklaring dat ik van niks wist. Bovendien doe ik niet moeilijk: het is zeer vermoedelijk zo dat ik dit ongeval veroorzaakt heb en dat mag ook zo in mijn verklaring, op die manier gaat de afhandeling voor de tegenpartij ook vlotter lijkt mij. Ik wil ook niet gaan ontkennen terwijl de kans groot is dat ik schade heb toegebracht aan iemand anders zijn wagen.

Maar dan: toch beslist het parket om te vervolgen voor vluchtmisdrijf, wtf? Ik heb hier veel vragen rond. Is dit gewoon standaard zo en moet ik mij geen zorgen maken? En ga ik mij moeten verdedigen eigenlijk? Volgens mijn research is er enkel sprake van vluchtmisdrijf als je van iets weet? Hoe gaan ze dan bewijzen dat ik wel van iets wist terwijl ik van niks wist? Dat is een mission impossible voor het parket, maar waarom doet het parket dit dan toch? Gaan ze dan uit van veronderstellingen, ik had het moeten weten? En hoe kan ik dan bewijzen dat ik het niet wist? Hoe kan dit nu, werken met veronderstellingen, sowieso ben je ook nog eens onschuldig tot het tegendeel bewezen is. En vaniets dat niet is, zijn er geen bewijzen. Kan ik mij verwachten aan de correctheid en de rechtvaardigheid van vrouwe justitia of kan ik mij aan vuile spelletjes verwachten? Gaan ze mij in een val proberen lokken tijdens deze dagvaarding? Als ik erover nadenk neem ik aan dat vluchtmisdrijf altijd moeilijk is om te bewijzen, dus gaan ze er dan vanuit dat ik wel van iets wist? Weet het parket dan niet dat je met een vrachtwagen niet zo gemakkelijk merkt dat je ergens tegen rijdt, zie ook de ongevallen met De Lijn? Klopt hoor beste mensen, je merkt zoiets niet als chauffeur.

Waaraan moet ik mij verwachten? Mag ik verwachten van het gerecht dat ze de waarheid en de feiten proberen achterhalen of moeten ze hun statistieken van veroordelingen voor vluchtmisdrijven nog opblinken en is het hen daarom te doen? Heb ik eigenlijk een advocaat nodig? Mijn werkgever is er niet happig op, ik moet voor hem gewoon mijn verhaal gaan doen bij de rechtbank en dan zien we wel, zegt hij. Hoe komt het over als je zonder advocaat naar de rechter stapt? Zien ze je dan als een gemakkelijk slachtoffer voor hun statistieken? Krijg je het dan harder te verduren?

Ik weiger in elk geval een straf hiervoor aangezien ik onschuldig ben en op dat gebied ben ik ne koppige :evil: Een eventuele voordeling zal een pijnlijk litteken voor het leven zijn en sowieso zou ik dan eerder de bak in willen ipv ook maar 1 euro straf hiervoor te betalen. Is dat mogelijk?

En oh ja, ik word ook nog beschuldigd dat ik had moeten kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis. Dit lijkt mij een truukje om mij te bestraffen voor de aanrijding en an sich kan en wil ik daar ook niet direct iets tegen inbrengen. De auto waar ik tegen aan ben gereden stond fout geparkeerd, zo blijkt uit de foto's en ik heb dat niet door gehad. Er valt dus te vermoeden dat ik op die manier de schade bij mijn maneuver heb veroorzaakt. Ik plan dit aan het oordeel van de rechter over te laten en de uitspraak hierover gewoon te aanvaarden, slim idee? En uiteraard, je kan er donder op zeggen dat de tegenpartij geen boete heeft gekregen wegens fout parkeren, dat heet dan rechtvaardigheid?

Geert, ontgoochelde burger

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 28 jul 2020 18:21

Ook al staat een wagen fout geparkeerd, dan mag u daar niet zomaar tegen rijden. Een stilstaande wagen is in de meeste gevallen inderdaad een voorzienbare hindernis.

Parket zal in zo'n situatie altijd vervolgen, want bij vluchtmisdrijf gaat 99% van de verdachten zeggen dat ze niets gemerkt hebben. Het is dan aan de rechter om te oordelen.

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jul 2020 17:01

Ok, dank je wel Leen voor je reactie. En uiteraard besef ik dat ik niet tegen een wagen mocht rijden. Hij stond in mijn dode hoek, had hem daar niet verwacht, aangezien hij daar niet verondersteld is te staan. Maar goed, dat is niet de hoofdbrok

Het parket vervolgt dus altijd bij vermoeden van vluchtmisdrijf. Dat lucht op. En roept ook vragen op over het gebrek aan ijver, goesting bij de politie om schuldigen van vluchtmisdrijven te vinden.

Dan is de volgende vraag hoe gaat dit niet in zijn werk. Ik heb geen zorgen meer in juridische truukjes, gewoon de waarheid zou moeten volstaan voor vrijspraak, maar natuurlijk, hoe pak je dat aan. Vanuit parket bekeken hoe gaan zij dit proberen bewijzen? Want het valt niet te bewijzen. Of is het omgekeerd en moet ik bewijzen dat ik van niks wist? En hoe doe ik dat? De politie heeft blijkbaar alvast niet de moeite genen om camera beelden op te vragen, de getuige te vragen of die mij heeft zien uitstappen, .. het zijn daar toch geen stommerijen bij het gerecht? Is toch niet eerste maneuver met truck ongeval dat ze zien passeren?

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 jul 2020 17:57

dat men zelfs geen moeite doet bij de politie en het gerecht om camerabeelden en dergelijke op te vragen
Als u weet dat er camera's hangen, vraagt u zélf (of via advocaat) de beelden te bewaren
en dat in mijn geval mijn geen moeite heeft genomen om bewijzen in mijn voordeel te verzamelen.
Parket werkt à charge: om bewijzen te verzamelen tegen een verdachte
Niet à décharge (om een verdachte vrij te spreken), dat moet die zelf doen ...

Mag ik verwachten van het gerecht dat ze de waarheid en de feiten proberen achterhalen
Neen
U moet u zelf verdedigen
Zelf de nodige argumenten aanbrengen waarom de tenlastelegging niet zou kloppen.

Wat u niet ter verdediging inbrengt, kan ook niet gebruikt worden ...


Complottheoriën & "liever de bak in" gaan niet in uw voordeel werken voor de rechtbank ...


Ik weiger in elk geval een straf hiervoor aangezien ik onschuldig ben
Vluchtmisdrijf vereist dat u wéét dat uw voertuig betrokken was in een ongeval.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... /459-t4hs4

Artikel 33

§ 1. Met gevangenisstraf van vijftien dagen tot zes maanden en met geldboete van 200 euro tot 2.000 euro of met een van die straffen alleen wordt gestraft:

1° elke bestuurder van een voertuig of van een dier die, wetend dat dit voertuig of dit dier oorzaak van, dan wel aanleiding tot een verkeersongeval op een openbare plaats is geweest,



Met trekker-opligger ga je dat niet noodzakelijk gevoeld hebben.

Als de schade aan andere voertuig eerder miniem is, kan het perfect dat rechter aanvaardt dat je dat niet gevoeld hebt


sowieso zou ik dan eerder de bak in willen ipv ook maar 1 euro straf hiervoor te betalen. Is dat mogelijk?
Neen
Overheid zal u de boete doen betalen, desnoods via deurwaarder, of vie inhoudingen op belastingsteruggave

En oh ja, ik word ook nog beschuldigd dat ik had moeten kunnen stoppen voor een voorzienbare hindernis.
Normaal
Je bent ergens tegen gereden
Dat had je moeten zien ...

Men heeft immers ook een ongeval nodig, om van vluchtmisdrijf te kunnen spreken ...

En uiteraard, je kan er donder op zeggen dat de tegenpartij geen boete heeft gekregen wegens fout parkeren, dat heet dan rechtvaardigheid?
U / uw advocaat vraagt de overtreder te dagvaarden
Inbreuk is vastgesteld
Inbreuk heeft mee geleid tot het ongeval ...

Door het foutparkeren zijn uw rijbewegingen met de trekker-oplegger nodeloos moeilijker gemaakt, wat vervolgens geleid heeft tot het door u onopgemerkte ongeval.


Heeft uw werkgever geen verzekering rechtsbijstand voor zijn chauffeurs :?:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 29 jul 2020 18:00


Parket zal in zo'n situatie altijd vervolgen,
Allerminst

Kan ik u uit persoonlijke ervaring vertellen

Geïdentificeerde aanrijder
Overeenkomstige schade vastgesteld
:arrow: geseponeerd ...

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 jul 2020 01:17

Parket werkt à charge: om bewijzen te verzamelen tegen een verdachte
Niet à décharge (om een verdachte vrij te spreken), dat moet die zelf doen ...

Neen
U moet u zelf verdedigen
Zelf de nodige argumenten aanbrengen waarom de tenlastelegging niet zou kloppen.

Wat u niet ter verdediging inbrengt, kan ook niet gebruikt worden ...
Geachte Inazuma, ook jij dank je wel voor je reactie, zeer verhelderend. Eerst en vooral. ben ik compleet in shock en dat is nog zeer zacht uitgedrukt. Ik dacht dat rechtspraak, het gerecht, .. ging over het gerechtigheid en het achterhalen van de feiten, de waarheid, en dat is dan in het algemeen, los van mijn eigen case. Dus als ik morgen in de rechtbank of zelfs maar tov. een getuige verklaar dat ik iemand vermoord heb en dat lijk heb vernietigd door het in stukken te snijden en te voederen aan de varkens, dan vlieg ik zonder verder onderzoek levenslang de bak in? Of ik eventueel onzin lig te verkopen doet er niet toe? Als ik het slim speel, kies ik de naam van een persoon die vermist is, eventueel eentje waarvan je weet dat er veel media-aandacht voor zal zijn. Of veranderen ze dan ineens wel hun principes? Eerlijk is het ook niet echt, het gerecht beschikt over een heel arsenaal aan middelen, als beschuldigde heb je enkel je advocaat en kan je onderzoeksdaden laten stellen, maar is verre van hetzelfde. Wat is de taak van een onderzoeksrechter? Die verzamelt toch alle bewijzen en zoekt naar de waarheid?


Ik weiger in elk geval een straf hiervoor aangezien ik onschuldig ben
Vluchtmisdrijf vereist dat u wéét dat uw voertuig betrokken was in een ongeval.
Net daarom dat ik enige straf hieromtrent onmogelijk kan aanvaarden, zelfs al was het maar 1 euro boete, als ik die betaal is dat net alsof ik ermee akkoord ben. Dus op 1 of andere manier ga ik toch sterk protest aantekenen, het gerecht vergist zich soms en dat zal Vlaanderen geweten hebben. Want anders ben ik levenslang gebrandmerkt.. onterecht. En ik kan de redenering van het parket wel volgen, jaja, ge wist het niet, dat zegt iedereen. Maar als men het bekijkt vanuit het standpunt van iemand die het echt niet wist, dan is dat niet bepaald prettig voor die persoon.

Met trekker-opligger ga je dat niet noodzakelijk gevoeld hebben.
Als de schade aan andere voertuig eerder miniem is, kan het perfect dat rechter aanvaardt dat je dat niet gevoeld hebt
Ik heb de foto's mogen gezien, maar heb ze niet. De schade is een behoorlijk stevige kras over de hele lengte van de wagen, allez pak twee derde ofzo. Miniem zou ik niet zeggen, maar ook niet perte total. Maar sowieso voel je zoiets gewoon niet, of ik heb het in elk geval niet gevoeld. Maar dat is het net, het parket zou dat toch ook moeten weten? Waarom vervolgen ze dan?

Wat er vermoedelijk gebeurd is: voorwaarts inrijden bij mijn klant. Ik had dat maneuver daar al 3,4 keer eerder gedaan, zonder ooit enig probleem. Op het moment van het zeer vermoedelijke ongeval was het donker (toen ik x aantal dagen eens terug mocht gaan naar die klant, was het nog steeds donker), of ik was niet goed wakker, of het regende geen idee. Ik heb niet gemerkt dat de wagen fout stond, vermoedelijk. Mijn maneuver is slechts op 1 manier mogelijk, de visgraat-markeringen zorgen ervoor dat ik zonder enig probleem vlot kan inrijden, maar als je niet doorhebt dat daar een wagen staat geparkeerd.. Je moet ook beseffen: ik kon mijn gsm niet horen bellen tijdens het rijden, zelfs niet op maximum beltoon. Hoeveel keer mijn baas niet gezaagd heeft dat ik mijn telefoon weer niet gehoord had, dus in de trekker hoor je echt niks. En van zodra de trekker en oplegger een hoek maken zie je ook niks meer. Je gaat er ook van uit dat de ruimte waar de remorque uitzwaait vrij is, dat ben je verondersteld te doen voor je aan het maneuver begint.

En dat brengt mij bij de tegenstrijdigheid tussen jouw antwoord en dat van Leen, vervolgen ze (bijna) altijd of toch enkel als ze denken dat ze een stevige case hebben? Op wat baseren jullie jullie respectievelijke antwoorden? Een heleboel cases, of slechts een beperkt aantal? Informatie die algemeen geweten is binnen de gerechterlijke wereld?

En natuurlijk hoe gaat het dan in zijn werk. Ik neem aan dat het parket afkomt met: op basis van dat en dat en dat, gaan wij ervan uit dat je iets gemerkt hebt. Hoe moet ik daar tegen ingaan, tegenbewijzen aanbrengen? Het enige dat ik kan zeggen is neen, niks gehoord. En op het werk zijn er eventueel wel wat getuigen die kunnen bevestigen dat ik oprecht verbaasd was. Zou het kunnen dat het parket, gegeven dat ik het ongeval heb proberen reconstrueren mss denken dat ik daardoor er weet van had? Want dan heb ik eenvoudig argument contra dat niet in mijn verklaring staat: ik doe bij deze klant namelijk altijd mijn maneuver op deze manier. En dan op basis van de foto's doe ik een poging tot reconstructie, al is het helemaal niet zeker dat het zo wel gebeurd is. Ze zijn pas 10 dagen na de feiten komen aandraven ermee, dus ik herinnerde mij toen al desbetreffende dag niet meer natuurlijk.

Compleet in shock,
Geert



ps: de rest van je raad, opmerkingen. Ik heb geen weet van camera's in de buurt. De werkgever wil dat ik gewoon mjin verhaal ga doen en denkt dat het daar bij zal blijven, dat ze gewoon mijn verklaring willen horen. En voor de rest mag ik hulp vragen indien er toch bijkomende problemen ontstaan. De verzekering heeft mogelijks over het hoofd gezien dat tegenpartij fout geparkeerd stond , allez vermoedelijk. Want ik moet zelf gissen hoe het ongeval is kunnen gebeuren, volgens mij is dat de enige mogelijke verklaring, gegeven de situatie ter plaatse. Of de verzekering heeft de tegenpartij aangesproken voor de schade, dat zou ook kunnen. Lijkt mij contraproductief dat ik tegenpartij zelf zou dagvaarden? Dan gaat mogelijks een foute indruk wekken en staat sowieso los van de schuldvraag rond het vluchtmisdrijf. Qua ongeval dat wel, maar het vluchtmisdrijf hecht ik zelf veel meer belang aan. Als ze mij dat ongeval 100% in de schoenen willen schuiven, dat zal dan wel zeker? Of zie ik hier iets over het hoofd?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 30 jul 2020 07:29

Ik dacht dat rechtspraak, het gerecht, .. ging over het gerechtigheid en het achterhalen van de feiten, de waarheid, en dat is dan in het algemeen, los van mijn eigen case.
Er hebben al veel mensen -zelfs lang, voorarrest kan hier lang duren- in de cel gezeten die niet gedaan hadden wat men hen aanwreef
Omdat strafonderzoek gevoerd wordt om een dader te vinden.
Niet om diens onschuld te bewijzen ...



De schade is een behoorlijk stevige kras over de hele lengte van de wagen, allez pak twee derde ofzo. Miniem zou ik niet zeggen,
Een kras is miniem
En kan perfect zijn dat je dat niet gemerkt hebt


En dat brengt mij bij de tegenstrijdigheid tussen jouw antwoord en dat van Leen, vervolgen ze (bijna) altijd of toch enkel als ze denken dat ze een stevige case hebben?
Als ze denken een voldoende stevige case te hebben
Hangt ook af van gevolgen, welk arrondissement, hoeveel werk ze hebben, ...
Er is eigenlijk geen lijn in te trekken wie of wat vervolgd wordt, en wat niet.

De werkgever wil dat ik gewoon mjin verhaal ga doen en denkt dat het daar bij zal blijven
Vraag uw werkgever of hij rechtsbijstand heeft, en om die dan ook in te schakelen ...

, dat ze gewoon mijn verklaring willen horen.
Als je gedagvaard wordt, is dat niet om even een verklaring te horen ...

Masty
Berichten: 88

#8 , 02 aug 2020 08:14

Zulke (blinde) ongevallen gebeuren dagelijks met een oplegger en in hoeveel gevallen merkt de chauffeur dat?
In de meeste gevallen is het het slachtoffer of een getuige die de chauffeur hiervan op de hoogte brengt, dat weet het parket toch ook?
De keuze om u aan te klagen voor vluchtmisdrijf lijkt mij eerder een actie van een overijverige ambtenaar.

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#9 , 03 aug 2020 01:18

Omdat strafonderzoek gevoerd wordt om een dader te vinden.
Niet om diens onschuld te bewijzen ...
Dzeej. Dat ze onderzoek voeren is logisch. Maar ik zou verwachten dat ze de juiste dader proberen te vinden en de juiste feiten proberen achterhalen, zo gaat dat toch in de film :cry: Is er niet een onderzoeksrechter die alles onderzoekt?

Ik heb ook geen antwoord gekregen op de vraag, wat als ik daar ga verklaren dat ik iemand vermoord heb. Enige bewijsstuk is mijn verklaring, dus voila case closed en ik kan de bak in. Of doen ze dan wel een grondiger onderzoek ineens? any1?

Als ze denken een voldoende stevige case te hebben
Hangt ook af van gevolgen, welk arrondissement, hoeveel werk ze hebben, ...
Er is eigenlijk geen lijn in te trekken wie of wat vervolgd wordt, en wat niet.

...

Als je gedagvaard wordt, is dat niet om even een verklaring te horen ...
Staat allemaal genoteerd, net zoals andere van je input. Dank je wel voor die input. Je uitleg lijkt mij ook logisch. Mag ik nog vragen waar jou kennis vandaan komt? Je bent niet juridisch actief staat er, maar je volgt dit op, hebt misschien in deze sector gewerkt ooit of ervoor gestudeerd zonder ooit de job te hebben gedaan?

Soit, ik denk dat ik dan aan de slotvraag zit: hoe verloopt dit technisch - juridisch. Wat zijn de typische argumenten gebruikt door parket en door de verdediging. Hoe overtuig ik de rechter, dat is misschien eerder de vraag. Ik weet niet eens wat hun redenering gaat zijn, hoe kan ik mij dan gaan verdedigen hier tegen. En mijn eigen bewijzen verzamelen, begin er maar eens aan, x aantal tijd na de feiten. Het zou al handig zijn mocht ik weten welke case het parket meent te hebben, dan kan ik tenminste proberen om mij te beginnen verdedigen. Een zeer ongelijke strijd van David tegen Goliath.

Ik neem aan dat ik best een advocaat kan gebruiken hiervoor, zoniet ben ik een sitting duck en gaat het parket helemaal loss gaan waarschijnlijk? Nog zoiets dat niet correct is, je moet geld neertellen om jezelf te kunnen (laten) verdedigen, geweldig is dat. Ne mens zou voor minder zeer verbitterd worden en het recht in eigen handen nemen.

Da's ook het verschil tussen een vrachtwagenbestuurder en een rechter. We zijn allebei met mensenlevens bezig, de rechter, het parket, enz. mogen rustig ernstige fouten maken met belangrijke gevolgen voor de mensen die ze zien passeren in hun rechtbank, de volgende dag gaan ze gewoon vrolijk lunchen in 1 of ander sjik restaurant en kunnen ze zich er vrolijk over maken en straffe verhalen vertellen enz. Een vrachtwagenchauffeur die een belangrijk fout maakt (en dan spreek ik over zwaargewonden of doden) , of hij nu in fout is of niet, draagt dat zijn hele leven mee. Een rechter of het parket ligt daar niet wakker van, zij gaan ervan uit dat ze iemand altijd terecht veroordelen, terwijl elkeen die het gerechtssysteem van een beetje nader bekijkt beseft dat er grote onrechtvaardigheden in zitten. En niemand die er iets aan doet. Dura lex sed lex is zelfs een goedkope uitspraak, het is nog veel erger dan dat.

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#10 , 03 aug 2020 01:29

Zulke (blinde) ongevallen gebeuren dagelijks met een oplegger en in hoeveel gevallen merkt de chauffeur dat?
In de meeste gevallen is het het slachtoffer of een getuige die de chauffeur hiervan op de hoogte brengt, dat weet het parket toch ook?
De keuze om u aan te klagen voor vluchtmisdrijf lijkt mij eerder een actie van een overijverige ambtenaar.
Idd. Ik zou ook verwachten dat het parket dit weet, maar zie de andere reacties. Het lijkt mij dat ze mijn niet zomaar voor hun plezier gaan vervolgen toch? Ze moeten toch denken dat ze een zekere case hebben tegen mij. Ik vraag mij af hoe ze dan wel hun case, argumenten gaan opbouwen en geen idee hoe ik mij kan verdedigen er tegen.

Voor mij ruikt dit ook naar cijfertjes en statistieken opboenen en blijkbaar zit het gerechtsapparaat zo in elkaar, de waarheid en rechtvaardigheid zijn van geen tel :evil: Ik vraag ook niet dat men mij zomaar gelooft, maar wel dat ze de waarheid zoeken. Stel gewoon maar eens dat iemand onschuldig is, en je wordt beschuldigd van pakweg vluchtmisdrijf...

En de rechter die iemand foutief veroordeeld, ligt die daar uberhaupt wakker van? Zijn er cases bekend van rechters die daarop de eer aan zichzelf hebben gehouden en hun ontslag hebben gegeven? Die een stuk van hun loon hebben moeten inleveren wegens ernstige beroepsfout? Ik zou dat verwachten. Want ik heb voor mijzelf besloten, de dag dat er ooit een fietser onder mijn vrachtwagen terecht komt, stop ik er mee, of ik nu in fout ben of niet, het is iets dat voor de rest van je leven in je hoofd speelt. Maar dat soort beroepsernst mag je blijkbaar niet verwachten van het gerecht, heel erg cynisch.

Kali
Berichten: 762

#11 , 03 aug 2020 08:30

Idd. Ik zou ook verwachten dat het parket dit weet, maar zie de andere reacties. Het lijkt mij dat ze mijn niet zomaar voor hun plezier gaan vervolgen toch? Ze moeten toch denken dat ze een zekere case hebben tegen mij. Ik vraag mij af hoe ze dan wel hun case, argumenten gaan opbouwen en geen idee hoe ik mij kan verdedigen er tegen.

Voor mij ruikt dit ook naar cijfertjes en statistieken opboenen en blijkbaar zit het gerechtsapparaat zo in elkaar, de waarheid en rechtvaardigheid zijn van geen tel :evil: Ik vraag ook niet dat men mij zomaar gelooft, maar wel dat ze de waarheid zoeken. Stel gewoon maar eens dat iemand onschuldig is, en je wordt beschuldigd van pakweg vluchtmisdrijf...

En de rechter die iemand foutief veroordeeld, ligt die daar uberhaupt wakker van? Zijn er cases bekend van rechters die daarop de eer aan zichzelf hebben gehouden en hun ontslag hebben gegeven? Die een stuk van hun loon hebben moeten inleveren wegens ernstige beroepsfout? Ik zou dat verwachten. Want ik heb voor mijzelf besloten, de dag dat er ooit een fietser onder mijn vrachtwagen terecht komt, stop ik er mee, of ik nu in fout ben of niet, het is iets dat voor de rest van je leven in je hoofd speelt. Maar dat soort beroepsernst mag je blijkbaar niet verwachten van het gerecht, heel erg cynisch.
Ik ga u moeten ontgoochelen, zulk een zaak wordt niet behandeld zoals een moord-zaak, er staan op een gemiddelde zitting van de Politierechtbank een 120-200 tal zaken vastgesteld (op een 3-tal uur tijd).

De procureur zal een korte samenvatting van de feiten geven: "feiten te ... op datum ..., betrokkene heeft vluchtmisdrijf gepleegd, ik vorder ...."

Uw advocaat (er werd u reeds gevraagd of u via uw werkgever niet over rechtsbijstand beschikt, dan is deze gratis) kan dan weerleggen (met bewijzen, bvb als uit dossier blijkt dat er getuige was, waarom deze u niet gestopt heeft e.d. ) of uitleggen waarom u niets gemerkt heeft enz.

De rechter spreekt 'op de bank' een vonnis uit (voor een eerste overtreding zijn deze straffen zeer mild).

Alles bij elkaar duurt dit een 5-tal minuten maximaal ...

Een rechter zal daar niet van wakker liggen, u gaat er vanuit dat voor een vluchtmisdrijf als eerste vergrijp u 10 jaar de gevangenis in moet ... Trouwens deze gaan voort op de vordering van het parket, zij maken aldus geen fouten.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 03 aug 2020 17:07

Alles bij elkaar duurt dit een 5-tal minuten maximaal ...
Tenzij Vraagsteller / zijn advocaat deftig weerwerk biedt ...
Mijn parkeerinbreuk (op parking ...) is op 3 zittingen gepasseerd :!: :mrgreen:


Alle mogelijke argumenten vh Parket maak je vooraf tot brandhout, zelfs al voor ze er mee afkomen.

Sianna
Berichten: 156

#13 , 03 aug 2020 17:54

Raad: neem een advocaat.
Hier ook meegemaakt: zogezegd ongeval met vluchtmisdrijf en roekeloos rijgedrag. Aan de trekker en oplegger was niets te zien (waren ook nog maar 3 maanden jong, dus nieuw en was nog geen krasje op), auto zelf was achteraan half bijeengereden. Met zo'n schade moest er dus ook wel iets te zien zijn aan de trekker / oplegger.
Vriend is vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs.

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#14 , 06 aug 2020 23:34

De procureur zal een korte samenvatting van de feiten geven: "feiten te ... op datum ..., betrokkene heeft vluchtmisdrijf gepleegd, ik vorder ...."

Uw advocaat (er werd u reeds gevraagd of u via uw werkgever niet over rechtsbijstand beschikt, dan is deze gratis) kan dan weerleggen (met bewijzen, bvb als uit dossier blijkt dat er getuige was, waarom deze u niet gestopt heeft e.d. ) of uitleggen waarom u niets gemerkt heeft enz.

De rechter spreekt 'op de bank' een vonnis uit (voor een eerste overtreding zijn deze straffen zeer mild).

Alles bij elkaar duurt dit een 5-tal minuten maximaal ...
Okay, thanks again, geeft een goed beeld van hoe de rechtbank werkt. Ik val alweer van mijn stoel. En wat is de volgorde: eerst het parket dat de bewijzen aanbrengt, dan mijn weerwoord, tenslotte nog eens het parket dat mijn bewijzen behandelt en dan mijn eindpleidooi? Mag ik trouwens na het uitspreken van het vonnis nog iets zeggen of is dat weer zo'n ding dat enkel in de film is?

Of mijn werkgever rechtsbijstand weet ik niet, maar hij is niet happig om die te activeren. Volgens hem gewoon even naar de rechtbank gaan en mijn verhaal doen. En als ik daarna hulp nodig heb, mocht ik het laten weten. Maar tegen dan ben ik al neergeknald als ik het goed begrepen heb, en in beroep gaan lijkt mij moeilijker / kostelijker. En ik ga sowieso een advocaat raadplegen, via welke weg juist, dat ga ik nog zien. Dat is alvast de juridische conclusie van allemaal jullie input, thanks daarvoor. En ik heb een redelijk goed globaal beeld van de situatie, hoe 1 en ander in zijn werk is gegaan en zal gaan, weerom dank je wel.

Ik ben tussen mijn drukke werkdagen door wat verder aan het plannen gegaan. Ik wil zelf al wat werk op voorhand verrichten, zodat de advocaat zelf niet teveel moet doen. Thoughts on volgende acties:
  • opvragen van mijn dossier bij het parket, deze bevat de bewijzen? En ik zou graag de verklaring van een getuige zien. Ik ben wel eens benieuwd naar de reden waarom ik pas 9 a 10 dagen na de feiten op de hoogte ben gebracht van het feit dat ik ongeval zou veroorzaakt hebben en waarom die getuige niet vertelt dat ik niet uitgestapt bent, dat zou toch in mijn voordeel spreken? Of is dit weeral zo'n manipulatie, men vraagt dat niet aan de getuige opdat het niet als bewijs zou kunnen gebruikt worden.

    opzoeken van vorige vonnissen rond vluchtmisdrijf waaruit blijkt dat je met een vrachtwagen weinig merkt van maneuverschade

    een oproep doen naar andere vrachtwagenchauffeurs die allemaal bevestigen dat je met een vrachtwagen makkelijk maneuverschade kan maken zonder dat te merken, met concrete verhalen. Als het parket dit weigert in te zien, terwijl ze het verdomd goed weten, dan bombardeer ik hen met een heel dossier aan verklaringen, via facebook groepen van vrachtwagenchauffeurs is dat makkelijk te verzamelen

    mijn werkgever laten verklaren dat hij systematisch liep te zeuren over het feit dat ik zelden / nooit mijn gsm hoorde rinkelen in de vrachtwagen, nochtans stond die altijd op max volume

    een onderzoeksdaad laten stellen: hoeveel decibels moet je rechts achteraan een traag rijdende vrachtwagen maken om deze binnen in de cabine te horen

    verklaring van mijn werkgever. Zij hebben op basis van mijn reactie nooit het vermoeden gehad dat ik wel van iets wist, anders gaan zij over tot onmiddellijk ontslag ook, dus waarom zou ik sowieso het ongeval verzwijgen, zeker gegeven de schade die niet gering is. Ik zou wel echt debiel moeten zijn, de enige logische verklaring is dat ik echt van niks wist; En alcohol is ook zever, da's ook onmiddellijk ontslag en de werkgever ruikt dat hoor. En ik heb mij na desbetreffende rit onmiddellijk weer aangemeld op het depot voor de volgende rit en deze gewoon uitgevoerd.

    Getuigenis (bij de politie) van een collega die mij een kleine week na de feit vroeg of ik de ladder van "zijn" vrachtwagen had gereden. Ik wist van niks. nog een paar dagen later heeft men mij pas gemeld dat ik een ongeval zou veroorzaakt hebben. Deze collega zit momenteel ziek thuis, ik heb er bewust totaal geen contact mee om beïnvloeding van de getuige of het vermoeden van beïnvloeding te ontkrachten. Hij zal dan ook verrast zijn als de politie voor zijn deur staat, maar eens hij door heeft waarover het gaat, weet ik zeker dat deze sympathieke mens zijn medewerking met plezier zal verlenen

    Ik ben geen fan van het dagvaarden van de tegenpartij zoals iemand suggereerde, ik heb daar niks bij te winnen? (maar ik zie wat de advocaat zegt)
Wat betreft de verklaringen van collega's, de werkgever: volstaat een mail, een gehandtekend A4tje voor verklaringen van collega's, of moeten zij voor geldig bewijs te zijn een verklaring bij de politie afleggen? Want dat is voor hen toch wat effort en als ik die al klaar heb voor mijn advocaat in het juiste format..

Tenslotte vraag ik mij af welke soort argumenten het parket zou gebruiken? Er is toch zoiets als het vermoeden van onschuld? Dus zij moeten hard maken dat ik wel van iets wist. Hoe gaan ze dat aanpakken. Ik vraag ook niet, geloof mij aub, hier op het forum. Maar voor de oefening en ter mijner informatie. Neem aan dat dat een beschuldigde in een random case van vluchtmisdrijf echt van niks weet, hoe slaagt het parket er dan typisch in om dat toch te bewijzen. Iets dat niet te bewijzen valt, kan je toch niet bewijzen? Zeker niet gegeven het vermoeden van onschuld? En dat het gaat over de vraag wist de persoon van iets of niet? Zijn er (smerige) taktieken die zij toepassen? Roepen ze mij gewoon op om mijn verhaal te horen doen in de hoop dat ik in mijn getuigenis een bewijs aanbreng? Zouden ze de getuige hebben beïnvloed, in een bepaalde richting gestuurd op een manier die de grenzen aftast van wat wettelijk is toegelaten? Ik weet uit eigen ervaring dat de politie dit doet (ik ben zelf ook al getuige geweest van een vluchtmisdrijf). Stel dat je zelf het parket bent, hoe pak je dit in godsnaam aan, waarom beslis je uberhaupt van te vervolgen en welke bewijzen ga je aanbrengen?

gemsi
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#15 , 06 aug 2020 23:37

Ik voeg er nog eentje aan toe, indien het ongeval zoveel lawaai zou gemaakt hebben dat ik het moet gehoord hebben, waarom zijn er dan niet een heel arsenaal aan getuigen? Maar hoe gooi ik dit in een bewijs, laat ik de politie die het onderzoek naar getuigen heeft gevoerd dagvaarden? Volgens wat mijn werkgever mij toen vertelde, maar er zijn veel verhalen geweest over de getuige, heeft een oud vrouwtje dat aan haar raam stond het ongeval zien gebeuren.

Terug naar “Verkeersongevallen”