Opgeblazen kosten takeldienst na ongeval

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

Opgeblazen kosten takeldienst na ongeval

#1 , 25 mei 2020 14:14

Beste

Mijn mama had een ongeval en de politie is er meteen bijgeroepen.
De vloeistof uit de radiator was uitgelopen en de auto mocht niet meer rijden.
De politie belde dan naar een takeldienst (wellicht waar zij gewoonlijk mee werken), en die kwamen de auto ophalen.

Ik bel naar de takeldienst omdat ik de auto (met een andere takeldienst die ik ken) kom ophalen, om te laten repareren in een garage waar ik gewoonlijk mijn auto breng. Ze vragen een kost van 435 euro! De auto is 5km ver getakeld naar hun depot en ze zegt dat hier een extra kost inbegrepen is voor het gebruik van een kraan.
Nu heb ik de foto's van het ongeval, het lijkt me sterk dat hiervoor een kraan noodzakelijk is, de auto rijdt gewoon nog en kan gemakkelijk op een gewone takelwagen gereden worden. Het is mogelijk dat hun grote camion gewoon het dichts in de buurt was, maar daar hebben wij niets mee te maken.

Nu moeten we natuurlijk betalen om de auto op te halen, anders krijgen we hem niet mee (zegt de medewerkster aan de telefoon).

Mijn vragen zijn:
Kan ik na betaling op één of andere manier een deel van dat geld proberen te recupereren?
Hebben zij het recht om een kraan te gebruiken, als wij op foto zien dat enkel de bumper en de motorkap geraakt is?
Moeten wij inderdaad betalen om de auto te mogen meenemen?

Alvast bedankt
Cédric

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 25 mei 2020 14:17

Zover ik weet hebben zij geen retentierecht.

Waar is dat ongeval gebeurd (autoweg?...)

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 mei 2020 14:36

Zover ik weet hebben zij geen retentierecht.

Waar is dat ongeval gebeurd (autoweg?...)
Het ongeval gebeurde op een rijbaan. De auto blokkeerde dus het verkeer.
Geen retentierecht, dus mag ik in principe zonder te betalen de auto opeisen?

Reclame

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 mei 2020 14:46

Ik zou zelfs denken dat het takelen helemaal overbodig was aangezien de auto nog reed. Men had deze op een reguliere parkeerplaats kunenn plaatsen. Nuja, dat valt onder interpretatie van de agent, als hij bepaald dat er niet meer mee mag worden gereden..

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 25 mei 2020 15:00

Als er geen retentierecht is, betekent dit nog niet dat u de rekening niet moet betalen. U blijft dat bedrag in principe verschuldigd.

En voordat u hier een zeer creatieve uitleg aan geeft, hou er rekening mee dat de bijkomende betalingsvoorwaarden best pittig kunnen worden als u er een beetje mee "speelt".

jef007
Berichten: 1679

#6 , 25 mei 2020 15:04

ik dacht dat de tarieven officieel vast lagen ( per gemeente)
misschien uw licht even opsteken bij de plaatselijke politie of eventueel bij een ander takelbedrijf


StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2020 15:49

Als er geen retentierecht is, betekent dit nog niet dat u de rekening niet moet betalen. U blijft dat bedrag in principe verschuldigd.

En voordat u hier een zeer creatieve uitleg aan geeft, hou er rekening mee dat de bijkomende betalingsvoorwaarden best pittig kunnen worden als u er een beetje mee "speelt".
Opgelet, ik spreek niet van 'niet te betalen', echter van eerst een klachtenprocedure te starten.
Het is namelijk zo in bepaalde bedrijven dat wanneer men een factuur betaald, dat men hier stilzwijgend akkoord mee gaat en dan niet meer kan contesteren.

Ik wens dit vooral niet zomaar te betalen, zodat deze mensen dergelijke praktijken zonder problemen kunnen voortzetten.
Verder hou ik me aan de wettelijke bepalingen, vandaar dat ik me informeer op deze website..

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#9 , 25 mei 2020 15:50

ik dacht dat de tarieven officieel vast lagen ( per gemeente)
misschien uw licht even opsteken bij de plaatselijke politie of eventueel bij een ander takelbedrijf
Interessant, ik doe dit zodadelijk, bedankt!

jef007
Berichten: 1679

#10 , 25 mei 2020 15:54

ik weet dat de takelbedrijven moeten bieden op het takelcontract ( per gemeente) bij de gemeente/politiezone.
en ik meen te weten wie de beste prijs kan geven, het contract binnenhaalt

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mei 2020 15:54

ik dacht dat de tarieven officieel vast lagen ( per gemeente)
misschien uw licht even opsteken bij de plaatselijke politie of eventueel bij een ander takelbedrijf
Interessant, ik doe dit zodadelijk, bedankt!
Ik lees dit op de website van de politie, voor Gent:

"315 euro voor de takeling van een voertuig met een hoogst toegelaten massa van 3.500 kg, ongeacht de afgelegde afstand en het tijdstip van de takeling;
394 euro voor de takeling van een voertuig tussen 3.500 kg en 19.000 kg dat rol- en bestuurbaar is;"

Ze hebben 394 euro aangerekend + het stockeren van het voertuig.
Dit is het nu net, het voertuig IS rol- en bestuurbaar, toch hebben ze gekozen om een kraan te gebruiken en deze aan te rekenen, vandaar de 394 euro + stokkeerkosten.

Kan ik hier iets tegen? Hoe kan ik bijvoorbeeld bewijzen dat het voertuig rol- en bestuurbaar is of was?

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#12 , 25 mei 2020 15:59

Ah neen, ik las het niet juist..

315 euro voor de takeling van een voertuig met een hoogst toegelaten massa van 3.500 kg, ongeacht de afgelegde afstand en het tijdstip van de takeling;
394 euro voor de takeling van een voertuig tussen 3.500 kg en 19.000 kg dat rol- en bestuurbaar is;
788 euro voor de takeling van een voertuig tussen 3.500 kg en 19.000 kg dat niet rol- en bestuurbaar is;
788 euro voor de takeling van een voertuig van meer dan 19.000 kg dat rol- en bestuurbaar is;
3.292 euro voor de takeling van een voertuig van meer dan 19.000 kg dat niet rol- en bestuurbaar is

Ze hebben me dus effectief teveel aangerekend, want dat voertuig is minder zwaar dan 3500 kg..

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#13 , 25 mei 2020 16:36

Persoonlijk vind ik de aangerekende som realistisch en niet overdreven.

€ 315.00 voor takeling + stallingskosten + vervoerskosten plus rekening houdend weekenddienst, avond/nachtdienst en hoeveel dagen is hij al gestald ?
Wat u waarschijnlijk uit het oog verliest is dat de tarieven exclusief BTW zijn = + 21%

https://politie.be/5415/vragen/parkeren ... eld-wat-nu

Indien ze volgens u € 394.00 aangerekend zouden hebben, zou de prijs met alle kosten bij + 21 % minimaal boven de € 500.00 bedragen.

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#14 , 25 mei 2020 16:46

Persoonlijk vind ik de aangerekende som realistisch en niet overdreven.

€ 315.00 voor takeling + stallingskosten + vervoerskosten plus rekening houdend weekenddienst, avond/nachtdienst en hoeveel dagen is hij al gestald ?
Wat u waarschijnlijk uit het oog verliest is dat de tarieven exclusief BTW zijn = + 21%

https://politie.be/5415/vragen/parkeren ... eld-wat-nu

Indien ze volgens u € 394.00 aangerekend zouden hebben, zou de prijs met alle kosten bij + 21 % minimaal boven de € 500.00 bedragen.
Dat betwijfel ik. 2 dagen gerekend omdat we de auto morgen gaan halen aan 11 euro per dag.
Als ik 315 + 22 euro met 21% BTW bereken kom ik aan 407,77 euro.

Wil nu nog eens lukken dat ik de 'baas' daar per telefoon heb aangesproken en dat die meteen dreigde om de factuur te verhogen omdat het naar zijn inziens nog te laag was. We worden dus in zekere zin gegijzeld en worden gevraagd te zwijgen en te betalen.. of anders..

bosprocureur
Berichten: 6853

#15 , 25 mei 2020 17:20

Ja, die baas....

Het hoge woord voeren geeft hem nog geen retentie recht.

Laat dit niet aan slepen. Het zal u al genoeg kosten.

Terug naar “Verkeersongevallen”