Opgeblazen kosten takeldienst na ongeval

Franciscus
Berichten: 38599

Re: Opgeblazen kosten takeldienst na ongeval

#16 , 25 mei 2020 17:29

Bij mijn weten zijn er twee systemen.
1) gerechtelijke takelingen waar parket de takelbedrijven aanduid.
2) alle andere bestuurlijke en ongevallen zonder gerechtelijke gevolgen en daar zal een systeem zijn gelijkaardig als bij gerechtelijke maar nu per politiezone.
Het zal steeds de radiocentrale zijn die de takeldienst stuurt die ofwel wachtdienst heeft ofwel in wiens gebied voertuig staat (meest nabije)

Vraag aan de politiezone waar u de tarieven kan vinden. Wij weten niet waar en wanneer het is gebeurd. Trouwens hebt u of moeder gezien hoe wagen getakeld is?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#17 , 25 mei 2020 17:40

Die kosten ka je toch doorrekenen naar uw verzekering? Of is er geen verzekering?

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#18 , 25 mei 2020 17:43

Ja, die baas....

Het hoge woord voeren geeft hem nog geen retentie recht.

Laat dit niet aan slepen. Het zal u al genoeg kosten.
Dank u voor de raad.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#19 , 25 mei 2020 18:36

Zijn hoge tarieven indien overdag.
Gent rekent blijkbaar niet verschillend naargelang dag/nacht & week/end
Voordeel als je 's nachts in weekend botst of foutparkeert.
Rare politiek daar ...


Verzekeraar vergoedt, of komt tussen in takelkosten na ongeval
Informeer daar eens.
Zijn ook kosten die op de veroorzaker van het ongeval kunnen verhaald worden (als dat uw ma niet was ...)


Ambtshalve takeling om weg vrij te maken, en u hangt vast aan de stadstarieven .
Of op de snelweg, aan nog hogere gewestelijke FAST+ tarieven...
Gevallen van hand & spandiensten tussen politie en takelaars zijn helaas niet onbekend.
Verzekeringsmaatschappijen gebruiken ook liever hun eigen, goedkopere diensten, en zijn ook niet gediend met de vaak hoge & nutteloze kosten via lokale aangewezen takelaars, of FAST+

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#20 , 01 jun 2020 00:31

Beste, vervolg op het verhaal:

De chauffeur van de takelwagen liet een kopie van de bon achter in de auto.
Hierop is enkel aangeduid dat het om een takeling na ongeval ging.
De vakken 'kraan' en 'extra handeling' zijn op deze bon niet aangevinkt. Op de factuur staat echter een extra kost voor: 'extra handeling: gebruik van elektrische lier'. Zo een lier wordt namelijk gebruikt indien wagens niet meer rol- of bestuurbaar zijn.

Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet gebruikt werd omwille van volgende vaststellingen:
- Het sleepoog dat in de voorkant van de auto moet worden gevezen om een lier aan te hangen kan onmogelijk worden gemonteerd omdat de bumper door het ongeval over dit gedeelte komt.
- De auto kan gewoon nog rijden.
- Op de bon werd geen extra handeling aangevinkt.

Ik heb hier fotografisch en video-bewijs van vastgelegd, kan ik hiermee wel iets aanvangen?

Alvast bedankt

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#21 , 01 jun 2020 00:35

Die kosten ka je toch doorrekenen naar uw verzekering? Of is er geen verzekering?
Er is wel een verzekering, maar ik heb die gecontacteerd en ze dekken de kosten niet omdat mijn moeder geen extra bijstandverzekering is aangegaan.
Ik heb meerdere keren gebeld en gevraagd om met zekerheid na te gaan of takelkosten toch niet worden terugbetaald zonder die extra bijstand. Het antwoord was neen.

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#22 , 01 jun 2020 00:37

Bij mijn weten zijn er twee systemen.
1) gerechtelijke takelingen waar parket de takelbedrijven aanduid.
2) alle andere bestuurlijke en ongevallen zonder gerechtelijke gevolgen en daar zal een systeem zijn gelijkaardig als bij gerechtelijke maar nu per politiezone.
Het zal steeds de radiocentrale zijn die de takeldienst stuurt die ofwel wachtdienst heeft ofwel in wiens gebied voertuig staat (meest nabije)

Vraag aan de politiezone waar u de tarieven kan vinden. Wij weten niet waar en wanneer het is gebeurd. Trouwens hebt u of moeder gezien hoe wagen getakeld is?
Mijn moeder is meteen naar het ziekenhuis gegaan en heeft niet gezien hoe het voertuig getakeld werd en ikzelf was er jammer genoeg niet bij.
De takeling gebeurde in Gent. Er werd een extra kost aangerekendv voor een handeling die niet werd uitgevoerd (zie mijn follow-up bericht van daarnet)

Franciscus
Berichten: 38599

#23 , 01 jun 2020 09:30

Als betrokkene in deze zaak uw moeder niet ter plaatse is heeft politie de bevoegdheid om voertuig te laten takelen. Dit kan gerechtelijk of bestuurlijk zijn. Politie beslist dan ipv de afwezige bestuurder. Net zoals bij verkeersinbreuken of administratieve takelingen. Staat trouwens in de wetgeving(en).

o.a. wegcode
4.4. Elke bestuurder van een stilstaand of geparkeerd voertuig moet dit verplaatsen zodra hij daartoe door een bevoegd persoon aangemaand wordt.

Weigert de bestuurder of is hij afwezig, dan mag de bevoegde persoon ambtshalve voor de verplaatsing van het voertuig zorgen. De verplaatsing gebeurt op risico en kosten van de bestuurder en de burgerlijk aansprakelijke personen, behalve wanneer de bestuurder afwezig is en het voertuig reglementair is geparkeerd.

Zonder het optreden van een bevoegd persoon kan dit recht in dezelfde omstandigheden, niet door een weggebruiker uitgeoefend worden.

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#24 , 01 jun 2020 09:36

Takeldiensten kunnen een wagen takelen, zonder gebruik te maken van de wageneigen afsleephaak. Ze hebben die dus niet nodig.

Franciscus
Berichten: 38599

#25 , 01 jun 2020 09:44

U kan dat aankaarten bij het takelbedrijf - bij de organisatie die de opdracht heeft gegeven in casu de politiezone en de verantwoordelijken van de zone in casu Stad Gent. Dit loopt meestal langs uw verzekering.
Takelbedrijf moet handelen als een goed huisvader... uzelf ttz uw moeder kan dus zelf de hoogte van de betaling betwisten .
Eerst de vraag stellen en zeker al het niet betwiste deel betalen... rest zal dan bij rechtbank zijn.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#26 , 01 jun 2020 16:11

Op de factuur staat echter een extra kost voor: 'extra handeling: gebruik van elektrische lier'. Zo een lier wordt namelijk gebruikt indien wagens niet meer rol- of bestuurbaar zijn.
Of gewoon om de wagen op het laadplateau te trekken
Ik kan met zekerheid zeggen dat dit niet gebruikt werd omwille van volgende vaststellingen:
- Het sleepoog dat in de voorkant van de auto moet worden gevezen om een lier aan te hangen kan onmogelijk worden gemonteerd omdat de bumper door het ongeval over dit gedeelte komt.
Als dat niet via het voorziene sleepoogje gaat, zijn er stukken auto genoeg waar men de lier aan kan vastmaken

Uw "zekerheid" bewijst hier volstrekt niets.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#27 , 01 jun 2020 16:32

U zegt zelf dat het sleepoog van de wagen niet bereikbaar was door de schade aan de bumper. Aan de voorzijde van de wagen zijn meer dan voldoende sterke onderdelen waar men bij kan - en al zeker als de bumper beschadigd is - om de sleepkabel aan vast te maken. Aangezien noch uw moeder, noch uzelf aanwezig was bij de takeling kunt u nooit bewijzen hoe de takeling verlopen is.

Franciscus
Berichten: 38599

#28 , 01 jun 2020 18:04

Ofwel heft takelbedrijf of trekken ze. Met het voertuig gaan rijden na een ongeval... dan kunnen ze aansprakelijk gesteld worden voor extra schade stel dat radiator stuk is..
Takelbedrijf geeft op hun document rudimentair aan waar er schade is.
Bij onze wagen stond er achteraan en aan de zijkant links achter een kruis.
Linkerachterwiel en stuk van wat daar aanhangt was van de wagen geraakt toen er iemand achteraan en links is tegen gereden op de snelweg. Spijtig voor andere partij was alles gefilmd dus zijn verhaal kwam plots op de baan heeft geen steek gehouden. Federale politie had feit al gezien op hun laptop.
Twee kruisjes voor een totaal schade wagen.

Of moet men de wagen met mankracht 'vrijwilligers' op de takelwagen krijgen????

StaelensC
Topic Starter
Berichten: 13
Juridisch actief: Nee

#29 , 02 jun 2020 16:03

U zegt zelf dat het sleepoog van de wagen niet bereikbaar was door de schade aan de bumper. Aan de voorzijde van de wagen zijn meer dan voldoende sterke onderdelen waar men bij kan - en al zeker als de bumper beschadigd is - om de sleepkabel aan vast te maken. Aangezien noch uw moeder, noch uzelf aanwezig was bij de takeling kunt u nooit bewijzen hoe de takeling verlopen is.
Ok, bedankt.
Met de bon van de chauffeur ben ik dus ook niets? Geld niet als een offerte?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 02 jun 2020 16:25


Met de bon van de chauffeur ben ik dus ook niets? Geld niet als een offerte?
Gewoon een aanduiding wat de takelwagen chauffeur gedaan heeft

Uiteraard is dit in verste verte geen offerte
"Offerte" zou inhouden dat u een keuze heeft om dit al dan niet te laten uitoefenen

Terug naar “Verkeersongevallen”