MIVB een eigen politie?

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

MIVB een eigen politie?

#1 , 05 mei 2020 11:24

Een kennis van mij had onlangs in hartje BXL een auto-ongeval.

Hij stak een kruispunt over en werd aangereden door een bus van de MIVB. Hij kwam er gelukkig af met de schrik, zijn auto had minder geluk. De chauffeur van de bus verklaarde achteraf aan de politie dat deze door het rood was gereden aangezien hij te laat was en dus niet wou stoppen en hij dacht dat kruispunt vrij was.

En dan nu komt het rare stuk.... de kennis kreeg van de politie van BXL te horen dat zij dienden te wachten op de politie van de MIVB aangezien zij hier niet bevoegd waren.

Klopt dit? Of heeft mijn kennis dat gewoon verkeerd begrepen?

Ik weet dat De Lijn bijvoorbeeld een veiligheidsdienst heeft, maar dat vergelijken met een politie...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12825

#2 , 05 mei 2020 11:37

Er zijn bij De Lijn wegdegelijk mensen met politiebevoegdheid. Zij mogen uw identiteitskaart eisen, PV's opstellen voor bepaalde verkeersovertredingen, etc. Ik vermoed dat dat bij MIVB hetzelfde zal zijn.

FreelancerIT
Topic Starter
Berichten: 1206

#3 , 05 mei 2020 11:42

Er zijn bij De Lijn wegdegelijk mensen met politiebevoegdheid. Zij mogen uw identiteitskaart eisen, PV's opstellen voor bepaalde verkeersovertredingen, etc. Ik vermoed dat dat bij MIVB hetzelfde zal zijn.
Ja, dat weet ik.. maar das niet hetzelfde als een politie toch?

Reclame

LeenW
Berichten: 12825

#4 , 05 mei 2020 12:00

Er zijn bij De Lijn wegdegelijk mensen met politiebevoegdheid. Zij mogen uw identiteitskaart eisen, PV's opstellen voor bepaalde verkeersovertredingen, etc. Ik vermoed dat dat bij MIVB hetzelfde zal zijn.
Ja, dat weet ik.. maar das niet hetzelfde als een politie toch?
Neen, niet zoals dat bv. bij de spoorwegen wel is. Maar ik vermoed wel dat ze deze dienst bedoelen.

Franciscus
Berichten: 38592

#5 , 05 mei 2020 12:22

Ja, hebben agenten en officieren van gerechtelijke politie met beperkte bevoegdheid

https://comitep.be/wie-controleren-wij.html

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mei 2020 15:11

Bij de opsomming van de bevoegde personen in de wegcode van 1 december 1975 vinden wij onder artikel 6 :

"""
12° het personeel van de maatschappijen voor gemeenschappelijk vervoer bij de uitoefening van zijn dienst, belast met een mandaat van gerechtelijke politie en uitsluitend inzake de toepassing van de artikelen 5 en de verkeersborden C5 met onderbord "Uitgezonderd 2+" of "3+", F17 en F18, 72.5 en 72.6, 25.1.2° en 6°, 62ter alsook 77.8.
"""

Denk dan ook niet dat ze bevoegd zijn voor de vaststelling van verkeersongevallen. Als dat al zo zou zijn zou het tevens ingaan tegen de deontologische regels. In het opgegeven geval zijn zijn immers zelf betrokken partij. Zo zal de lokale politie van een gemeente nooit een ongeval vaststellen waarin ze zelf betrokken zijn. Ofwel zullen zij beroep doen op mensen van de federale politie of van een andere gemeente.

Franciscus
Berichten: 38592

#7 , 05 mei 2020 18:45

Klopt.
Hier eens lezen.

http://comitep.be/document/cahiers/Cahi ... russel.pdf

ook eens lezen
https://www.politie.be/5998/sites/5998/ ... _BXL_N.pdf..

Vermoedelijk wordt deze dienst bedoelden die zijn specifiek bevoegd voor bus tram en metro in Brussel.

Terug naar “Verkeersongevallen”