Ongeval speed pedelec

Bart2050
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Ongeval speed pedelec

#1 , 30 mar 2020 08:09

Beste,
In november reed ik met mijn speed pedelec op het fietspad op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Daarbij kwam het tot een aanrijding van een auto die van een zijstraat kwam. Een pv werd opgesteld alsook het aanrijdingsformulier. De tegenpartij betwist het voorval officieel niet maar beweren van mening te zijn dat mijn fietsverlichting niet werkte welke ik betwist en wensen eerst het strafdossier te bekijken. Mijn verzekering wordt afgehandeld door familiale verzekering de tegenpartij via de autoverzekering.
Mijn vraag: hoelang kan men zoiets laten aanslepen? Is er een wettelijke termijn voor het afhandelen van dergelijk dossier?

Met vriendelijke groet,
Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 30 mar 2020 16:19

In november reed ik met mijn speed pedelec op het fietspad op een voorrangsweg buiten de bebouwde kom. Daarbij kwam het tot een aanrijding van een auto die van een zijstraat kwam. Een pv werd opgesteld alsook het aanrijdingsformulier.
Dat is al bijna 5 maanden ...
Lijkt lang voor u
In glaciaal Belgisch juridisch tijdsverloop is dat echter 2 keer niets.

De tegenpartij betwist het voorval officieel niet maar beweren van mening te zijn dat mijn fietsverlichting niet werkte welke ik betwist en wensen eerst het strafdossier te bekijken.
Tegenpartij betwist dus wél degelijk haar aansprakelijkheid, op basis dat u niet voorzienbaar (onzichtbaar) was wegens een inbreuk van uwentwege.

Mijn verzekering wordt afgehandeld door familiale verzekering de tegenpartij via de autoverzekering.
Voor verzekeringen is dit business as usual
Vertragingsmanoeuvres als dit zijn bij sommige verzekeraars nagenoeg standaard.
Er is een PV, dus wacht men ook op wat parket er mee doet ...

Mijn vraag: hoelang kan men zoiets laten aanslepen? Is er een wettelijke termijn voor het afhandelen van dergelijk dossier?
Màànden, jàren

Het duurt vaak màànden voor een PV van een (zelfs banaal) ongeval zelfs maar opgemaakt is.
Onvoorstelbaar eigenlijk ...
En neen, er is géén termijn voorzien.
Uiteindelijke termijn is de verjaring van de feiten ...

Weet u of er al een PV is, PV nummer ?
U / uw verzekering kan navragen bij de vaststellende politiezone.


Dat PV gaat dan naar Parket.
En daar kan het wéér maanden duren voor u er wat van hoort.
Tegenpartij die gedagvaard wordt.
Of dossier dat geseponeerd wordt (geen strafvervolging).

Seponering is the name of the game bij ongevallen - "voorrang burgerlijke afhandeling", "andere prioriteiten" - zeker met enkel materiële schade of "maar" lichtgewonden.
Die "norm" schuift steeds verder op, zelfs net-niet dodelijke ongevallen worden intussen geseponeerd ... en banaliteiten zonder verdere gevolgen, worden vervolgd.


Na seponering kan u (uw verzekering) eventueel naar de burgerlijke rechtbank kan stappen (op basis van het strafdossier) als tegenpartij lastig blijft doen .

Bart2050
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 mar 2020 18:23

Beste,

Er is een week na het ongeval een pv opgemaakt met pv nummer. Volgens mijn verzekering is er voor de tegenpartij geen officiële betwisting.
Heeft men recht of kan men een schadevergoeding eisen voor het langdurig laten aanslepen van een dossier?

Met vriendelijke groet,
Bart

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 30 mar 2020 18:54

Er is een week na het ongeval een pv opgemaakt met pv nummer.
Dan zit het bij het Parket ... wachten.
Volgens mijn verzekering is er voor de tegenpartij geen officiële betwisting.
Waarom beginnen ze dan over uw verlichting :?:
Heeft men recht of kan men een schadevergoeding eisen voor het langdurig laten aanslepen van een dossier?
Er is op zich niets onwettig aan dat de verzekering van de tegenpartij wacht wat er met PV gaat gebeuren.

Na een (eventueel) vonnis krijgt u interest vanaf moment van het ontstaan van de schade.

Bart2050
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2020 19:32

Vriendelijk bedankt voor de duidelijke informatie.

Terug naar “Verkeersongevallen”